Skikkethet
Enkelte av MF studieprogram er omfattet av Forskrift om skikkethetsvurdering i høyere utdanning. Les mer om det her.
Institusjonsansvarlige:
Torbjørg Torp
Roald Eskildsen
Institusjonsansvarlige har ansvar for behandling av tvilsmeldinger før eventuell behandling i skikkethetsnemda.
Det er viktig at studenter skal ha mulighet til å få utdanning innenfor den profesjonen de ønsker. Samtidig må vi sikre at mennesker møter profesjonsutøvere som har nødvendige forutsetninger for å kunne utøve yrket de er utdannet til. Ordningen med skikkethetsvurdering av studentene skal nettopp bidra til dette.
Ved MF er følgende utdanninger omfattet av skikkethetsvurdering:
- Profesjonsstudium teologi
- Erfaringsbasert master: Prest
- Lektorprogram i KRLE/Religion og etikk og samfunnsfag
Om skikkethetsvurderingen
Bestemmelsene om skikkethetsvurdering er regulert i universitets- og høyskoleloven og forskrift om skikkethetsvurdering i høyere utdanning.
Skikkethetsvurderingen skal avdekke om studentene på profesjonsstudiet i teologi, Erfaringsbasert master: Prest samt Lektorprogrammet har de nødvendige forutsetninger for å kunne utøve yrket som henholdsvis prest eller lærer.
Ifølge bestemmelsene om skikkethetsvurdering er en student som utgjør en mulig fare for liv, fysisk og psykisk helse, rettigheter og sikkerhet til de mennesker studenten vil komme i kontakt med under praksisstudiene eller under framtidig yrkesutøvelse, ikke skikket for yrket. Det står nærmere om hvilke kriterier studenter som tar henholdsvis lektor- og presteutdanning skal vurderes etter, i forskriften §§ 3 og 5.
Skikkethetsvurdering skal foregå gjennom hele studiet og skal inngå i en helhetsvurdering av studentens faglige og personlige forutsetninger for yrket. Vurderingen kommer i tillegg til vurderingen av studentens prestasjoner på teoretiske eksamener og i praksisstudiene.
Studenter skal informeres om skikkethetsvurderingen og hva den innebærer, ved studiestart.
Tvilsmelding om skikkethet
Alle som kjenner til forhold som gjør at de er i tvil om studentens skikkethet, kan levere tvilsmelding. Dette kan for eksempel være faglærere eller praksisveiledere, medstudenter, administrativt ansatte eller andre personer som er i kontakt med studenter i utdanningssituasjonen. Personer som ikke er tilknyttet MF, kan også levere tvilsmelding.
Den som leverer tvilsmelding, er ikke part i saken og vil ikke få tilbakemelding på hvor saken står. Melder vil imidlertid bli invitert til en samtale med skikkethetsansvarlig, der saksgangen for skikkethetssaker adresseres. Er du usikker på om du burde sende inn tvilsmelding, kan du ta kontakt med MFs institusjonsansvarlige.
MF følger ikke opp tvilsmelding som er åpenbart ugrunnet.
Anonymitet og tvilsmelding
Alle som melder tvil, blir bedt om å oppgi navnet sitt på tvilsmeldingsskjemaet. Dette er viktig for MFs oppfølging av saken, blant annet fordi det gjør det mulig å innhente ytterligere informasjon fra melder. MF er pliktig til å vurdere også anonyme tvilsmeldinger, men anonymitet kan være til hinder for en god oppfølging av saken. Vi ønsker derfor at de som melder tvil, oppgir navnet sitt.
Tvilsmeldingsskjemaet inngår i sakens dokumenter og vil bli gjort kjent for studenten som tvilsmeldingen gjelder.
I de fleste tilfeller vil studenten få vite hvem som har levert tvilsmeldingen. Unntaksvis vil imidlertid navnet på innsender tas bort, for at studenten ikke skal kunne vite hvem som har levert tvilsmeldingen. Når MF vurderer om melder skal anonymiseres, skal det blant annet tas hensyn til forventede konsekvenser for den som har levert tvilsmelding, for eksempel om det kan være fare for gjengjeldelse. Det skal også legges vekt på om det er av vesentlig betydning for studenten (som det er meldt tvil om) å få vite hvem som har meldt, for å kunne vareta egne interesser i saken. Disse spørsmålene er regulert i forvaltningsloven, og du kan lese mer om dette i Rundskriv F-07-16.
Saksgangen i skikkethetssaker
MFs styre har oppnevnt en skikkethetsnemnd og to ansatte ved institusjonen som institusjonsansvarlige for skikkethetsvurdering. Skikkethetsnemnda behandler saker fremmet av institusjonsansvarlig. Etter at skikkethetsnemnda har avgitt sin innstilling, behandles saken i MFs nemnd for studentsaker.
1. Behandling hos institusjonsansvarlig. Plan for utvidet veiledning og oppfølging
Hvis det foreligger begrunnet tvil om en students skikkethet, skal institusjonsansvarlig varsle studenten skriftlig om dette. Da opprettes det en egen skikkethetssak (særskilt skikkethetsvurdering). Det gjøres ved at studenten innkalles til en vurderingssamtale. En hensikt med samtalen er å sørge for at saken blir så godt opplyst som mulig. Til denne samtalen kan studenten ha med seg en støtteperson.
Hvis institusjonsansvarlig mener det er behov for å gå videre med saken, lages det en plan for utvidet oppfølging og veiledning av studenten, med mindre det er åpenbart at slik oppfølging ikke er egnet til å hjelpe henne eller ham.
Praksisperioder kan utsettes fra tvilsmelding er mottatt og fram til etter at utvidet veiledning er avsluttet, eller saken er avgjort.
Hvis utvidet oppfølging og veiledning ikke medfører nødvendig endring og utvikling hos studenten, skal institusjonsansvarlig fremme saken for skikkethetsnemnda.
2. Behandling i skikkethetsnemnda
Når saken fremmes for skikkethetsnemnda, skal all dokumentasjon i saken legges ved.
Studenten skal varsles i god tid om tidspunktet for møtet og gjøres kjent med opplysningene i saken. Studenten skal dessuten ha mulighet for å legge fram synspunktene sine for nemnda skriftlig før møtet.
Studenten har rett til å la seg bistå av advokat eller annen talsperson fra sak er reist i skikkethetsnemnda, og har rett til få dekket utgifter til dette i samsvar med universitets- og høyskoleloven § 4-8 femte ledd..
Skikkethetsnemnda lager en innstilling til MFs nemnd for studentsaker med en vurdering av om studenten er skikket eller ikke, om studenten bør utestenges helt eller delvis fra den aktuelle utdanningen, samt lengden på utestengingsperioden og eventuelle vilkår for at studenten skal få gjenoppta utdanningen.
3. Behandling i MFs nemnd for studentsaker
På bakgrunn av innstilling fra skikkethetsnemnda fatter MFs nemnd for studentsaker vedtak i skikkethetssaken.
Det skal ikke utstedes vitnemål for den aktuelle utdanningen til en student som er funnet ikke skikket.
Studenten kan utestenges fra utdanningen i inntil fem år hvis nemnda finner at studenten ikke er skikket til yrket hen utdanner seg til.
4. Klage på vedtak
Studenten kan klage på nemndas vedtak til Felles klagenemnd.
5. Registrering i RUST (Register for utestengte studenter)
Når det er fattet vedtak om at en student er utestengt på grunn av vedtak om ikke skikkethet, skal dette registreres i RUST. Disse opplysningene slettes når utestengelsesperioden er utløpt eller hvis vedtaket om utestengning blir omgjort etter klage til Felles klagenemnd.