Reglement for forskningsutvalget ved MF
Pro-Rector, head of the Research Committee
Director of Research, secretary to the Research Committee
Forskningsutvalget skal:
- bistå rektor og institusjonens styringsorganer i strategisk planlegging av forskningen og forskerrekrutteringssituasjonen ved MF
- arbeide med strategiske forskningstiltak og ordninger for stimuleringsmidler til faggruppene og lærerne
- oppnevne sakkyndige komiteer ved tilsetting av stipendiater og postdoktorer, og på grunnlag av uttalelse fra sakkyndig komité avgi uttalelse med en samlet rangering av søkerne
- legge til rette for nasjonalt og internasjonalt forsker- og forskningssamarbeid
- ha overordnet ansvar for at de forskningsetiske retningslinjer følges, og at kvalitetssikringen ved institusjonen er tilfredsstillende
- ha oppmerksomheten rettet mot faglig og pedagogisk tilrettelegging av institusjonens ph.d.-programmer
- foreta opptak i ph.d.-programmene
- utarbeide forslag til programplaner på ph.d.-nivå, samt vedta mindre endringer i disse
- sikre at institusjonens studietilbud er i tråd med gjeldende lov- og regelverk
- fatte vedtak i saker om fritak og innpasning i ph.d-programmene
I saker der forskningsutvalget ikke selv kan fatte vedtak, fremmer det sine saker gjennom rektor. Rektor er ansvarlig for saksforberedelse og protokoll.
Forskningsutvalgets oppnevning og medlemmer
Rektor oppnevner forskningsutvalget som skal være sammensatt av leder, nestleder, minst tre fast ansatte lærere med én vara og en stipendiat. Funksjonsperioden er to år. Bibliotekleder møter som observatør.
Vedtatt av styret 9. juni 2008, sak 24/08
Med endringer av 7. juni 2010 (sak 32/10), 22. august 2012 (sak 32/12), 30. mai 2017 (sak 21/17) og 7. februar 2020 (sak 5/20)