- Course code: TEOL2542
- Credits: 10
- Semester: Spring
- Language: Norwegian
Study program affiliation:
Social Ministry among Youth and Christian Counselling, with Internship TEOL2542
Emnet er et kjerneemne i studieprogrammet Bachelor i Ungdom, kultur og trosopplæring. Emnet er organisert i tre delemner: A. Ungdomsdiakoni (3 stp) B. Sjelesorg (4 stp) og C. Praksis i barne- og ungdomsarbeid (3 stp). For å melde seg opp i emnet må studenten ha bestått emnene PED1640, TEOL1540 og TEOL2540, eller ha tilsvarende kompetanse.
Study requirements
For å få avsluttende vurdering må studenten ha:
- godkjent fremmøte (minst 75 prosent) i undervisningen
- bestått en kortprøve (1 ½ time) relatert til studielitteraturen
- fått godkjent læringskontrakt relatert til praksis, levert innen fastsatt frist
- delta aktivt og få godkjent emnets øvingsdager. Godkjente øvingsdager er en forutsetning for å fortsette i praksisperioden.
- bestått praksis. Dersom praksisperioden vurderes til «Ikke godkjent», må praksis helt eller delvis tas på ny. Det vil normalt bli gitt én ny mulighet til å bestå praksis, jf Forskrift om opptak, studier og eksamen ved MF vitenskapelig høyskole. Praksis anses som påbegynt første øvingsdag. Fravær eller trekk fra praksis uten gyldig grunn,teller som ett (1) forsøk. Med gyldig grunn menes dokumentert sykefravær eller annet dokumentert tvunget fravær. Fraværet må meldes til MF umiddelbart.
- fått godkjent sluttevalueringsrapport fra praksis, levert innen en fastsatt frist
- deltatt i PT-gruppe
- gitt skriftlig respons på en medstudents kasusdrøfting, etter utarbeidet mal
- fått godkjent en kasusdrøfting (1500-2000 ord) som anvender teori fra studielitteraturen i møte med en konkret sjelesørgerisk problematikk, levert innen en fastsatt frist
- delta i evaluering av emnet dersom det skal evalueres elektronisk i det aktuelle semesteret.
- Studenter som ikke oppfyller studiekravene, får ikke godkjent emnet. For ikke å bruke et eksamensforsøk, må studenten aktivt trekke sin vurderingsmelding til emnet innen trekkfristen 1. mai/1. november.
Final assessment/Exam
Emnet TEOL2542 vurderes med avsluttende godkjenning av oppfylte studiekrav. Emnet vurderes til «bestått» / «ikke bestått».
Learning outcome
A: UNGDOMSDIAKONI (3 STP) Diakoni er en integrert del av kirkens liv. Diakonien utfordrer til et helhetlig menneskesyn i menighetsbyggende arbeid. «Diakoni er kirkens omsorgstjeneste. Den er evangeliet i handling og uttrykkes gjennom nestekjærlighet, inkluderende fellesskap, vern om skaperverket og kamp for rettferdighet.» (Plan for diakoni i Den norske kirke) Delemnet vil særlig legge vekt på diakoniens forankring i den lokale menighet, og med vekt på diakoni rettet mot barn og ungdom. Valg av diakonale arbeidsformer og satsningsområder i de lokale menighetene bestemmes i stor grad av den samfunnsmessige konteksten for det diakonale arbeidet. Delemnet vil derfor fokusere på diakoniens muligheter og begrensninger innenfor velferdsstaten.
Kunnskap
Studenten har:
- god kunnskap om kirken som diakonalt fellesskap i møte med barn og ungdommer
- kunnskap om noen utvalgte diakonale arbeidsformer
Ferdigheter Studenten kan
reflektere over prioritering mellom ulike diakonale utfordringer i møte med barn og ungdom i lokalsamfunnet
- avdekke og videreutvikle diakonale ressurser hos ungdom i menigheten
- utføre en sårbarhetsanalyse i et barne- og/eller ungdomsarbeid
B: SJELESORG (4 STP) Dette delemnet gir en grunnleggende innføring i den kristne sjelesorgens egenart. Det fokuseres på sjelesorgens funksjon og teologiske begrunnelse i rammen av kirkens diakonale egenart. Delemnet vektlegger sammenhengen mellom sjelesorg og diakoni som to sentrale deler av kirkens liv. Det vil også bli gitt innføring i ulike arenaer for sjelesorg for ungdom og hvilke verktøy kirken kan bruke i denne sammenhengen. Delemnet vil belyse den sjelesørgeriske samtalens egenart, og tematiserer hvordan fagområder som religionspsykologi og utviklingspsykologi kan anvendes. Studenten skal gjennom arbeidet med delemnet oppøve evnen til refleksjon over egen troshistorie og livserfaring. Kunnskap Studenten har
- god kunnskap om sjelesorgens teologiske begrunnelse og kirkelige forankring
- god kunnskap om sjelesørgeriske problemstillinger i ungdomsfasen
- kunnskap om den sjelesørgeriske samtalens forutsetninger og rammer med henblikk på arbeid med ungdom
Ferdighet
Studenten kan:
- reflektere over bruk av bønn, Bibelen og skriftemål i tilknytning til sjelesorg
- reflektere over egne forutsetninger for sjelesørgerisk arbeid, herunder også kroppsspråk og stemmebruk
- analysere og vurdere sjelesørgiske utfordringer
- møte mennesker i samtale som sjelesørger
C: PRAKSIS I MENIGHET (3 STP) Praksisstudiet på UKT inngår i hovedsak i emnene PED1640, TEOL1540, TEOL2540 og TEOL2542. Studenten skal i praksisstudiet observere, reflektere over og delta i barne- og ungdomsarbeidet og øve seg i å ha et blikk for ungdoms livsutfordringer i en menighetskontekst. Delemne C står i nær sammenheng med delemne A og B. Det er et mål at studentene i praksisen gjør nytte av kunnskaper og ferdigheter de tilegner seg gjennom arbeidet med delemne A og B. I løpet av praksisperioden vil det være obligatorisk deltakelse i PT-gruppe på MF. For nærmere beskrivelse av den konkrete utforming av praksisen, se Informasjonshefte for praksis ved UKT.
Ferdighet Studenten kan
- holde avtaler, administrere egen tidsbruk og forholde seg respektfullt til andres tid
- samhandle med andre i formelle og uformelle situasjoner
- utføre oppgaver tilknyttet trosopplæring/barne- og ungdomsarbeid med teologisk, pedagogisk, diakonal og etisk bevissthet
- reflektere over egne følelser og reaksjonsmønstre i møte med andre
- se veiledning som en læringsmulighet og bruke tilbakemeldinger for å utvikle seg faglig og personlig
Generelle ferdigheter etter fulført emne: Studenten kan
- kan reflektere over forholdet mellom fellesskapsbyggende arbeid og sjelesorg i et barne- og ungdomsarbeid
- gi og ta imot veiledning på skriftlig oppgave
- reflektere over egen utvikling knyttet til rollene disippel, formidler, veileder og innovatør
- nyttiggjøre seg kunnskap og ferdigheter fra delemne A og B i praksis (delemne C)
- reflektere over forholdet mellom praksis og teori
Overlapping courses
TEOL2542 Ungdomsdiakoni og sjelesorg med praksis overlapper fullstendig med PT503 PT-3: Sjelesorg med institusjonspraksis, og delvis med PT510 Sjelesorg og DIA511 Diakoni I: Sjelesorg og kulturforståelse. En slik faglig overlapping medfører at
- Studenter som har PT503 fra før, vil få 0 poeng uttelling for TEOL2542 på karakterutskriften eller vitnemålet. MF anbefaler derfor ikke å kombinere disse emnene.
- Studenter som har PT510 fra før, vil få 5 poeng uttelling for TEOL2542 på karakterutskriften eller vitnemålet.
- Studenter som har DIA511 fra før, vil få 6 poeng uttelling for TEOL2542 på karakterutskriften eller vitnemålet.
Reading list
Here you can find the reading list for this course.
Part of the literature will be available digitally, while other parts might only be available in paper format. Some of the literature will be available as compendiums, which you can find via the course room in Canvas.
You will automatically get access to literature that is available digitally when you are sitting at MF, otherwise you can get access by using Oria or by using "External access" in the library's list of databases.
Note that it will take some time before link to the reading list is updated. Please make sure that you are looking at the correct semester's reading list.