- Emnekode: PED1030
- Studiepoeng: 10
- Semester: Høst
- Språk: Norsk
Studieprogramtilhørighet:
Ungdomskultur og trosopplæring PED1030
Emnet gir ulike samfunnsfaglige og pedagogiske perspektiver på ungdoms utvikling og sosialisering. Emnet vil peke på hvilke muligheter og utfordringer dette gir trosopplæringsfeltet. Perspektivene er samlet fra fagdisipliner som pedagogikk,
utviklingspsykologi, sosiologi, religionssosiologi, teologi, samt medievitenskap. Emnet skal bidra til forståelse av ungdommers sosialisering på ulike arenaer og gi innsikt i hvordan religiøs læring kan skje på disse arenaene. Det vil også være et fokus på temaer som identitet, religion, seksualitet og rus.
Studiekrav
For å få avsluttende vurdering må studenten:
- ha godkjent fremmøte (minst 75 prosent) i seminarundervisningen
- få godkjent et undervisningsopplegg om et valgfritt tema (se mer info i Canvas). Opplegget skal integrere bruk av digitale verktøy og leveres gruppevis i Canvas og gjennomføres i seminargruppetimene
- få godkjent en individuell refleksjon (600 – 1000 ord eller 5-10 min innspilt muntlig refleksjon) over det gjennomførte undervisningsopplegget basert på tilbakemeldinger fra gjennomføringen
- delta i evaluering av emnet dersom det skal evalueres elektronisk i det aktuelle semesteret.
Studenter som ikke oppfyller studiekravene, kan ikke gå opp til eksamen i emnet. For ikke å bruke et eksamensforsøk, må studenten aktivt trekke sin vurderingsmelding til emnet innen trekkfristen 1. mai/1. november.
Avsluttende vurdering/eksamen
Emnet PED1030 har skriftlig skoleeksamen (4 timer) som vurderingsform. Karakteren (A-F) settes på grunnlag av eksamen. Ingen hjelpemidler er tillatt ved eksamen.
For å få avsluttende eksamen, må studenten innen fastsatte frister ha oppfylt studiekravene. Studenter som ikke får godkjent studiekravene vil få dette regnet som ett eksamensforsøk, med mindre de trekker sin vurderingsmelding til emnet før trekkfristen (1. mai/1. nov).
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten har:
- god kunnskap om ulike perspektiver på sosialisering, identitet og utvikling
- god kunnskap om begrepet ungdom og utviklingen av ungdomskultur
- kunnskap om religiøs læringsprosesser
- kjennskap til sentrale problemstillinger knyttet til forholdet mellom media og sosialisering
- kjennskap til noen av dagens subkulturer og til noen ungdomskulturelle utrykk.
Ferdighet
Studenten kan:
- reflektere over religionspedagogiske muligheter og utfordringer knyttet til trosopplæring for ungdom
Overlappende emner
PED1030 Ungdomskultur og trosopplæring overlapper fullstendig med SAM1030 Ungdomskultur. En slik faglig overlapping medfører at studenter som har SAM1030 fra før, vil få 0 poeng uttelling for PED1030 på karakterutskriften eller vitnemålet. MF anbefaler derfor ikke å kombinere disse emnene.
Litteraturliste
Her finner du lenke til litteraturlisten for emnet.
Deler av litteraturen er tilgjengelig digitalt, annet finnes kun i papirutgaver. Deler av litteraturen kan være tilgjengelig i kompendier som du finner via emnerommet i Canvas.
Du får automatisk tilgang til litteratur som er tilgjengelig digitalt når du sitter på MF.
Ellers får du tilgang ved å logge deg inn på Oria eller bruke "Ekstern tilgang" i bibliotekets databaseliste.
Vedrørende Nasjonalbibliotekets e-bøker:
Pensumlitteratur er ikke tilgjengelig som e-bøker fra Nasjonalbiblioteket!
Når det gjelder annen litteratur er det ofte begrenset tilgang, men studenter kan søke om tilgang ved å komme til MFs bibliotek. Tilgang gis for 8 timer.
Dersom du ikke kan komme til MF, skal det være mulig å søke i sitt lokale folkebibliotek.
Merk at lenken til litteraturlisten trenger noe tid for å oppdateres. Vennligst dobbeltsjekk at du har kommet inn på riktig semester.