- Emnekode: PED2010
- Studiepoeng: 10
- Semester: Høst
- Språk: Norsk
Studieprogramtilhørighet:
Barn og unge i trosopplæringen PED2010
Emnet Barn og unge i trosopplæringen gir grunnleggende kunnskap om trosopplæringen i Den norske kirke, dens pedagogiske og teologiske grunnlag, utvikling og planer. Emnet belyser problemstillinger knyttet til barn og unge i trosopplæringen og samvirket mellom hjem, kirke og lokalsamfunn. Emnet gir hjelp til å reflektere over bruk av kirkebygget i læringsarbeidet. Også fortellingsdidaktikk er vektlagt, særlig knyttet til bruk av bibelfortellinger i undervisning og forkynnelse i trosopplæringen.
Organisering og undervisning
Emnet legger opp til varierte arbeidsformer som skal bidra til å aktivisere studentene og stimulere læringsprosessen. Arbeidsmåtene vil veksle mellom forelesninger, gruppearbeid, selvstudium og skriving. Det blir arrangert et fortellingsverksted og en dag med flipped classroom om læremidler i konfirmantundervisningen.
Studiekrav
For å få avsluttende vurdering må studenten:
- ha godkjent fremmøte (minst 75 prosent) i undervisningen.
- levere utkast til oppgave 1: Utvikling av trosopplæring for aldersgruppen 0-6 år
- gi en forberedt muntlig og skriftlig respons på en medstudents utkast til oppgave 1
- ha forberedt og framført en muntlig gjenfortelling av en bibeltekst på fortellingsdag.
- delta i evaluering av emnet dersom det skal dybdeevalueres i det aktuelle semesteret
Studenter som ikke oppfyller studiekravene, kan ikke gå opp til eksamen i emnet. For ikke å bruke et eksamensforsøk, må studenten aktivt trekke sin vurderingsmelding til emnet innen trekkfristen 1. november
Avsluttende vurdering/eksamen
Emnet har mappevurdering som avsluttende vurderingsform. Mappen består av tre arbeider, hvert av dem på 1500-2000 ord.
Det gis en samlet karakter i emnet. Hvert av arbeidene vektes 1/3 av samlet karakter. Det brukes en karakterskala fra A (best) til F (dårligst). Studenter som får F, har ikke bestått. For å få avsluttende vurdering må studenten innen fastsatte frister ha oppfylt studiekravene.
Eksamensdatoer
- Innleveringsdato:
- 6. desember 2023
- Innleveringsfrist:
- 12:00
- Trekkfrist:
- 1. november 2023
- Kunngjøringsdato:
- 22. desember 2023
Mappevurdering - Ordinær
- Innleveringsdato:
- 22. januar 2024
- Innleveringsfrist:
- 12:00
- Trekkfrist:
- 7. januar 2024
- Kunngjøringsdato:
- 5. februar 2024
Mappevurdering - Ny/utsatt NB! Egne tilgangsregler
Læringsutbytte
Emnet fokuserer på læring i kirken generelt og Den norske kirke spesielt, i lys av kirken som en arena for livslang læring. Emnet tematiserer utviklingen av trosopplæring i kirken og endringer i teologisk begrunnelse for å drive trosopplæring. Delemnet vektlegger trosopplæringens kontekster og ulike problemstillinger knyttet til barn og unge i trosopplæringen, inkludert spørsmål knyttet til universell utforming og individuell tilrettelegging. Emnet setter bibeldidaktikk inn i et generelt didaktisk perspektiv. Det drøfter ulike problemstillinger knyttet til undervisning for og med barn og ungdom, med særlig vekt på utvalg og bruk av bibeltekster i trosopplæringen. Det gir også en innføring i kirkerommets arkitektur, symboler og bruken av rommet i læringssammenheng. Refleksjon over forholdet mellom kirke, skole og hjem inngår også.
Læringsutbytte etter fullført emne:
Kunnskap
Studenten har:
- god kunnskap om Plan for trosopplæring «Gud gir -Vi deler».
- god kunnskap om læringsteorier og hvordan disse kan brukes i planlegging av undervisning i trosopplæringen.
- god kunnskap om fortellingsdidaktik.
- kunnskap om problemstillinger knyttet til universell utforming av trosopplæring / barne-og ungdomsarbeid og teologiske begrunnelser for universell utforming og individuell tilrettelegging
- kjennskap til hvordan Den norske kirkes trosopplæringsreform oppsto og er blitt evaluert.
- kunnskap om trosopplæringens kontekster
- kunnskap om teologisk og pedagogisk begrunnelse for hvorfor kirken skal drive trosopplæring.
- kunnskap om problemstillinger knyttet til kirke-skole-samarbeid.
Ferdighet
Studenten kan
- anvende empiriske metoder for å utforske trosopplæringstiltak, herunder pedagogiske begrunnelser for hvordan tiltak er bygget opp og for trosopplæringens forhold til resten av menighetens arbeid.
- analysere ulike symboler i kirkerommet teologisk
- ta i bruk sosiokulturell læringsteori i utvikling av et læringsprosjekt
- vurdere læremidler for konfirmantundervisning
- planlegge og begrunne et læringsprosjekt
- anvende kirkebygget i læringsarbeid
- lese Plan for trosopplæring i Den norske kirke i læringsteoretisk og didaktisk perspektiv og gjøre bruk av planen i planlegging av trosopplæringstiltak.
- forholde seg aktivt til skolens læreplan for KRLE-faget i planlegging av trosopplæringstiltak.
- reflektere over utvalg og bruk av bibeltekster i trosopplæringen-anvende didaktisk teori i arbeid med bibeltekster i trosopplæringen-reflektere kritisk over presentasjon av bibelfortellinger i barnebibler og annet undervisningsmateriale
- vise ferdigheter i muntlig gjenfortelling av bibelfortellinger
Overlappende emner
Studenter som tar emnet sammen med emner som helt eller delvis overlapper, får redusert omfanget av godskrevne poeng for dette emnet.
Litteraturliste
Her finner du lenke til litteraturlisten for emnet.
Deler av litteraturen er tilgjengelig digitalt, annet finnes kun i papirutgaver. Deler av litteraturen kan være tilgjengelig i kompendier som du finner via emnerommet i Canvas.
Du får automatisk tilgang til litteratur som er tilgjengelig digitalt når du sitter på MF.
Ellers får du tilgang ved å logge deg inn på Oria eller bruke "Ekstern tilgang" i bibliotekets databaseliste.
Vedrørende Nasjonalbibliotekets e-bøker:
Pensumlitteratur er ikke tilgjengelig som e-bøker fra Nasjonalbiblioteket!
Når det gjelder annen litteratur er det ofte begrenset tilgang, men studenter kan søke om tilgang ved å komme til MFs bibliotek. Tilgang gis for 8 timer.
Dersom du ikke kan komme til MF, skal det være mulig å søke i sitt lokale folkebibliotek.
Merk at lenken til litteraturlisten trenger noe tid for å oppdateres. Vennligst dobbeltsjekk at du har kommet inn på riktig semester.