Faglige kompetanseområder:
- Pedagogikk
Mine forskningsinteresser er i krysningspunkter mellom pedagogikk, verdier, religion og samfunn. Jeg har vært deltager i et mixed methods prosjekt som undersøkte hvordan profesjonsetikk gjøres og forstås i pedagogiske praksiser i Norge (Etipp). Videre har jeg ledet et fireårig forskningsprosjekt, Lærings- og kunnskapsbaner i menigheter (LETRA), en etnografisk case studie som analyserte kunnskaps- og læringsprosesser i tre menigheter i Den norske kirke. Jeg har også arbeidet med hvordan verdier og kunnskap i utdanning kan forstås på bakgrunn av differensierings- og globaliseringsprosesser, empirisk og teoretisk. Mer spesifikt har jeg bidratt til forståelsen av toleranse i utdanning, empirisk og teoretisk. Forskningsinteressene omfatter også forståelsen av praksiser, teoretisering og forskning; utdanning og verdier; religion og utdanning; deltagende aksjonsforskning; forståelsen av kontekst; læring og kunnskaping; og forholdet mellom accountability policy og profesjonelle verdier.
Utvalgte publikasjoner
- Schjetne, E. & Afdal, H. W. & Anker, T. & Johannesen, N. & Afdal, G. (2016). Empirical moral philosophy and teacher education, Ethics and Education, s. 29 - 41. Ethics and Education, ISSN: 1744-9642
- Nygaard, M. R. & Afdal, G. (2015). Caring to know or knowing to care? The relationship between knowledge creation and caring in the theological education of Christian social work professionals, Journal of Adult Theological Education, s. 16 - 29. Journal of Adult Theological Education, ISSN: 1740-7141
- Holmqvist, M. & Afdal, G. (2015). Modes of learning and the making of religion : the Norwegian and Finnish curricula for confirmation, Nordic Journal of Religion and Society, s. 1 - 20. Nordic Journal of Religion and Society, ISSN: 0809-7291
- Afdal, H. W. & Schjetne, E. & Anker, T. & Afdal, G. & Johannesen, N. (2015). Etikk i profesjonell praksis : et forskningsprosjekt knyttet til Utdanningsforbundets implementering av Lærerprofesjonens etiske plattform, ISBN: 978-82-7825-442-4
- Afdal, G. (2014). Modes of learning in religious education, British Journal of Religious Education, British Journal of Religious Education, ISSN: 0141-6200
- Afdal, G. (2014). Pedagogisk hverdagsetikk, Empirisk etikk i pedagogiske praksiser : artikulasjon, forstyrrelse, ekspansjon,, s. 200 - 224. Cappelen Damm Akademisk, ISBN: 978-82-02-45738-9
- Afdal, G. & Røthing, Å. & Schjetne, E. (2014). Empirisk etikk i pedagogiske praksiser : artikulasjon, forstyrrelse, ekspansjon, Cappelen Damm Akademisk, ISBN: 978-82-02-45738-9
- Afdal, G. (2014). Etiske og pedagogiske logikker, Empirisk etikk i pedagogiske praksiser : artikulasjon, forstyrrelse, ekspansjon,, s. 30 - 51. Cappelen Damm Akademisk, ISBN: 978-82-02-45738-9
- Afdal, G. & Røthing, Å. & Schjetne, E. (2014). Bidrag til en empirisk pedagogisk etikk, Empirisk etikk i pedagogiske praksiser : artikulasjon, forstyrrelse, ekspansjon,, s. 11 - 29. Cappelen Damm Akademisk, ISBN: 978-82-02-45738-9
- Law, J. & Afdal, G. & Asdal, K. & Lin, W. & Moser, I. B. & Singleton, V. (2014). Modes of Syncretism:Notes on Noncoherence, Common Knowledge, s. 172 - 192. Common Knowledge, ISSN: 0961-754X
- Afdal, G. S. (2013). De store spørsmål og de små samtaler : læreren som leder og deltager i arbeid med religion, Klasseledelse, fag og danning,, s. 191 - 210. Gyldendal Akademisk, ISBN: 978-82-05-42558-3
- Afdal, G. (2013). Religion som bevegelse : læring, kunnskap og mediering, Universitetsforlaget, ISBN: 978-82-15-02128-7
- Afdal, G. S. (2013). Danningens objektivitet : trialogiske perspektiver på religion, filosofi og etikk i barnehagen, Danning i barnehagen : perspektiver og muligheter,, s. 188 - 204. Cappelen Damm Akademisk, ISBN: 978-82-02-36860-9
- Afdal, G. S. (2012). Supervision as moral activity : moral theories as mediating artifacts in the practice of supervision, Reflective practice : formation and supervision in ministry, s. 238 - 255. ISSN: 0160-7774
- Afdal, G. S. (2011). Veiledning som moralsk virksomhet, Veiledning under nye vilkår : skapende prosesser i møtet mellom veileder og veisøker,, s. 124 - 139. Gyldendal Akademisk, ISBN: 978-82-05-41535-5
- Afdal, G. (2010). Toleranse som filosofisk og diskursivt grenseobjekt, Livstolkning i skole, kultur og kirke : festskrift til Peder Gravem,, s. 21 - 32. Tapir Akademisk Forlag, ISBN: 9788251926126
- Afdal, H. & Afdal, G. (2010). The hidden context : the dilemma of context in social and educational research, Textsorten und kulturelle Kompetenz : interdisziplinäre Beiträge zur Textwissenschaft,, s. 51 - 70. Waxmann Verlag, ISBN: 978-3-8309-2253-7
- Afdal, G. S. (2010). Researching religious education as social practice, Waxmann Verlag, ISBN: 978-3-8309-2474-6
- Afdal, G. (2010). The maze of tolerance, International Handbook of Inter-religious Education,, s. 597 - 615. Springer, ISBN: 978-1-4020-9273-2
- Afdal, G. (2009). Test - og bli best? : norske skoler som aktører i det globale konkurransemarkedet, Soria Moria - neste? Perspektiver på skoleutviklingen,, s. 65 - 79. Cappelen Damm Høyskoleforlaget, ISBN: 978-82-7634-616-9
- Afdal, G. (2008). Neo-Aristotelianism and the practice of theorizing religious education, Lived Religion: Conceptual, Empirical and Practical-Theological Approaches – Essays in Honor of Hans-Günter Heimbrock,, s. 323 - 333. Brill Academic Publishers, ISBN: 978-90-04-16377-5
- Afdal, G. (2008). Religious education as a research discipline: an activity theoretical perspective, British Journal of Religious Education, s. 199 - 210. British Journal of Religious Education, ISSN: 0141-6200
Nyeste vitenskapelige publikasjoner
- Karlsen, A. M. F. & Afdal, G. S. (2023). Mulighetsrommet som et sosialt og relasjonelt fenomen, Flerstemmige perspektiver i norsk utdanningsforskning. Spenninger og muligheter,, s. 135 - 146. Cappelen Damm Akademisk, ISBN: 978-82-02-81798-5
- Afdal, G. S. (2022). From empirical to impure theology – Practice as a strong programme, Practice, Practice Theory and Theology : Scandinavian and German Perspectives,, s. 75 - 94. Walter de Gruyter (De Gruyter), ISBN: 9783110743791
- Gregersen, A. M. & Afdal, G. S. (2022). An affective religious boundary tool, Poetics, Poetics, ISSN: 0304-422X
- Afdal, G. S. (2022). Practice theory , International handbook of practical theology ,, s. 677 - 689. Walter de Gruyter (De Gruyter), ISBN: 9783110618150
- Afdal, G. S. (2021). Two concepts of practice and theology, Studia Theologica - Nordic Journal of Theology, s. 6 - 29. Studia Theologica - Nordic Journal of Theology, ISSN: 0039-338X
- Johnsen, E. T. & Afdal, G. S. (2020). Practice theory in empirical practical theological research : the scientific contribution of LETRA , Tidsskrift for Praktisk Teologi (TPT), s. 58 - 76. Tidsskrift for Praktisk Teologi (TPT), ISSN: 1893-4773
- Afdal, G. S. (2020). Hva skjer med religion i Schatzkis ‘tidrom’-aktivitet?, Rom og sted: Religionfaglige og interdisiplinære bidrag,, s. 267 - 287. Cappelen Damm Akademisk, ISBN: 978-82-02-69675-7
- Ledstam, M. & Afdal, G. S. (2020). Negotiating Purity and Impurity of Religion and Economy: An Empirical Contribution to Kathryn Tanner’s Christianity and the New Spirit of Capitalism, Religions, Religions, ISSN: 2077-1444
- Mandt, H. M. P. & Afdal, G. (2020). On a math mission: The time and space compression of professional identity and values in prospective mathematics teachers’ stories, European Educational Research Journal, European Educational Research Journal, ISSN: 1474-9041
- Johnsen, E. T. & Afdal, G. S. (2020). Learning and knowledge trajectories in congregations , Praktische Theologie - Zeitschrift für Praxis in Kirche, Gesellschaft und Kultur, s. 70 - 75. Praktische Theologie - Zeitschrift für Praxis in Kirche, Gesellschaft und Kultur, ISSN: 0946-3518
- Afdal, G. S. (2019). Ethical logics in teacher education, Teaching and Teacher Education : An International Journal of Research and Studies, s. 118 - 127. Teaching and Teacher Education : An International Journal of Research and Studies, ISSN: 0742-051X
- Forsström, S. E. & Afdal, G. S. (2019). Learning mathematics through activities with robots, Digital Experiences in Mathematics Education, s. 1 - 21. Digital Experiences in Mathematics Education, ISSN: 2199-3246
- Afdal, H. W. & Afdal, G. S. (2018). The making of professional values in the age of accountability, European Educational Research Journal, s. 105 - 124. European Educational Research Journal, ISSN: 1474-9041
- Afdal, G. S. (2018). Mellom effektivitet og verdier? : om accountability-politikk og læreres profesjonelle verdier, Å være lærer i en mangfoldig skole: Kulturelt og religiøst mangfold, profesjonsverdier og verdigrunnlag,, s. 220 - 237. Gyldendal Akademisk, ISBN: 9788205512252
- Anker, T. & Afdal, G. (2018). Relocating respect and tolerance: A practice approach in empirical philosophy, Journal of Moral Education, s. 48 - 62. Journal of Moral Education, ISSN: 0305-7240
- Schjetne, E. & Afdal, H. W. & Anker, T. & Johannesen, N. & Afdal, G. S. (2018). Empirical moral philosophy and teacher education, Ethics in Professional Education,, s. 29 - 41. Routledge, ISBN: 978-1138562820
- Schjetne, E. & Afdal, H. W. & Anker, T. & Johannesen, N. & Afdal, G. (2016). Empirical moral philosophy and teacher education, Ethics and Education, s. 29 - 41. Ethics and Education, ISSN: 1744-9642
- Nygaard, M. R. & Afdal, G. (2015). Caring to know or knowing to care? The relationship between knowledge creation and caring in the theological education of Christian social work professionals, Journal of Adult Theological Education, s. 16 - 29. Journal of Adult Theological Education, ISSN: 1740-7141
- Holmqvist, M. & Afdal, G. (2015). Modes of learning and the making of religion : the Norwegian and Finnish curricula for confirmation, Nordic Journal of Religion and Society, s. 1 - 20. Nordic Journal of Religion and Society, ISSN: 0809-7291
- Afdal, G. (2014). Modes of learning in religious education, British Journal of Religious Education, British Journal of Religious Education, ISSN: 0141-6200
- Afdal, G. (2014). Pedagogisk hverdagsetikk, Empirisk etikk i pedagogiske praksiser : artikulasjon, forstyrrelse, ekspansjon,, s. 200 - 224. Cappelen Damm Akademisk, ISBN: 978-82-02-45738-9
- Afdal, G. & Røthing, Å. & Schjetne, E. (2014). Empirisk etikk i pedagogiske praksiser : artikulasjon, forstyrrelse, ekspansjon, Cappelen Damm Akademisk, ISBN: 978-82-02-45738-9
- Afdal, G. (2014). Etiske og pedagogiske logikker, Empirisk etikk i pedagogiske praksiser : artikulasjon, forstyrrelse, ekspansjon,, s. 30 - 51. Cappelen Damm Akademisk, ISBN: 978-82-02-45738-9
- Afdal, G. & Røthing, Å. & Schjetne, E. (2014). Bidrag til en empirisk pedagogisk etikk, Empirisk etikk i pedagogiske praksiser : artikulasjon, forstyrrelse, ekspansjon,, s. 11 - 29. Cappelen Damm Akademisk, ISBN: 978-82-02-45738-9
- Law, J. & Afdal, G. & Asdal, K. & Lin, W. & Moser, I. B. & Singleton, V. (2014). Modes of Syncretism:Notes on Noncoherence, Common Knowledge, s. 172 - 192. Common Knowledge, ISSN: 0961-754X
- Afdal, G. S. (2013). De store spørsmål og de små samtaler : læreren som leder og deltager i arbeid med religion, Klasseledelse, fag og danning,, s. 191 - 210. Gyldendal Akademisk, ISBN: 978-82-05-42558-3
- Afdal, G. (2013). Religion som bevegelse : læring, kunnskap og mediering, Universitetsforlaget, ISBN: 978-82-15-02128-7
- Afdal, G. S. (2013). Danningens objektivitet : trialogiske perspektiver på religion, filosofi og etikk i barnehagen, Danning i barnehagen : perspektiver og muligheter,, s. 188 - 204. Cappelen Damm Akademisk, ISBN: 978-82-02-36860-9
- Holmqvist, M. & Afdal, G. S. (2013). Learning to become a youth minister : how youth ministry as a profession relates to youth ministry as an academic discipline, Prismet, s. 95 - 105. Prismet, ISSN: 0032-8847
- Nygaard, M. R. & Afdal, G. S. (2013). Deacons' professional practice as knowledge creation : taking "see-judge-act" a step further, Prismet, s. 107 - 121. Prismet, ISSN: 0032-8847
- Afdal, G. S. (2011). Hvordan skjer læring i menigheter?, Halvårsskift for praktisk teologi: Bihefte til Luthersk kirketidende, s. 30 - 31. Halvårsskift for praktisk teologi: Bihefte til Luthersk kirketidende, ISSN: 0800-6857
- Afdal, G. (2011). Teologi som teoretisk og praktisk aktivitet, Tidsskrift for teologi og kirke, s. 87 - 109. Tidsskrift for teologi og kirke, ISSN: 0040-7194
- Afdal, G. S. (2011). Veiledning som moralsk virksomhet, Veiledning under nye vilkår : skapende prosesser i møtet mellom veileder og veisøker,, s. 124 - 139. Gyldendal Akademisk, ISBN: 978-82-05-41535-5
- Afdal, G. (2010). Toleranse som filosofisk og diskursivt grenseobjekt, Livstolkning i skole, kultur og kirke : festskrift til Peder Gravem,, s. 21 - 32. Tapir Akademisk Forlag, ISBN: 9788251926126
- Afdal, H. & Afdal, G. (2010). The hidden context : the dilemma of context in social and educational research, Textsorten und kulturelle Kompetenz : interdisziplinäre Beiträge zur Textwissenschaft,, s. 51 - 70. Waxmann Verlag, ISBN: 978-3-8309-2253-7
- Afdal, G. S. (2010). Researching religious education as social practice, Waxmann Verlag, ISBN: 978-3-8309-2474-6
- Afdal, G. (2010). The maze of tolerance, International Handbook of Inter-religious Education,, s. 597 - 615. Springer, ISBN: 978-1-4020-9273-2
- Afdal, G. (2009). Religionspedagogikk som forskningsfag i kunnskapsøkonomiens tidsalder, Prismet, s. 211 - 224. Prismet, ISSN: 0032-8847
- Afdal, G. (2009). Test - og bli best? : norske skoler som aktører i det globale konkurransemarkedet, Soria Moria - neste? Perspektiver på skoleutviklingen,, s. 65 - 79. Cappelen Damm Høyskoleforlaget, ISBN: 978-82-7634-616-9
- Afdal, G. (2008). Neo-Aristotelianism and the practice of theorizing religious education, Lived Religion: Conceptual, Empirical and Practical-Theological Approaches – Essays in Honor of Hans-Günter Heimbrock,, s. 323 - 333. Brill Academic Publishers, ISBN: 978-90-04-16377-5
- Afdal, G. (2008). Värde utan grund - men med begrundning?, Hermeneutik, didaktik och teologi. En vänbok til Björn Skogar,, s. 87 - 96.
- Afdal, G. (2008). Menigheten som lærende fellesskap? : sosiokulturell læringsteoris muligheter og begrensninger som perspektiv på kirkelig læring, Prismet, s. 227 - 245. Prismet, ISSN: 0032-8847
- Afdal, G. (2008). Religious education as a research discipline: an activity theoretical perspective, British Journal of Religious Education, s. 199 - 210. British Journal of Religious Education, ISSN: 0141-6200
- Børresen, B. & Selnes, K. & Afdal, G. (2008). Å se det felles i det forskjellige, Prismet, s. 152 - 164. Prismet, ISSN: 0032-8847
- Afdal, G. (2008). Læring er en risikosport, Størst av alt : sammen om trosopplæring,, s. 16 - 17.
- Afdal, G. (2007). Participative research in religious education : an argument for a dialectical understanding of theory and practice, Researching RE teachers. RE teachers as researchers,, s. 93 - 107. Waxmann Verlag
- Afdal, G. (2006). Tolerance and curriculum : conception of tolerance in the multicultural unitary Norwegian compulsory school, Waxmann Verlag, ISBN: 9783830917045
- Afdal, G. (2005). Ikt: Porten til det tidløse - eller tidsfordriv, IKT i læringsrommet: IKT, lokal skolepraksis og globalisering,, s. 191 - 204. Høgskolen i Østfold
- Afdal, G. (2005). Kontekstuell religionsdidaktikk. Religionspedagogikk for en flerkulturell skole?, DIN - Tidsskrift for religion og kultur, s. 3 - 17. DIN - Tidsskrift for religion og kultur, ISSN: 1501-9934
- Afdal, G. (2005). Ikt og skole: Praksis og teori i lokalt og globalt perspektiv, IKT i læringsrommet. IKT, lokal skolepraksis og globalisering,, s. 7 - 11. Høgskolen i Østfold, ISBN: 8278251762
- Afdal, G. (2004). Facts, values and moral education, Nordisk Pedagogik, s. 195 - 211. Nordisk Pedagogik, ISSN: 0901-8050
- Afdal, G. (2003). Religionsundervisning og mening : om hvorfor undervise i religion, 40 år med lærerutdanning i Halden. Papers til fagdebatikkseminar,, s. 21 - 31. Høgskolen i Østfold
- Afdal, G. S. (2000). IKT-prosjektet på Remmen: Bærbar og profesjonalisert lærerutdanning?, ?, s. 26 ?
- Afdal, G. (1998). Fra vitenskap til skolefag eller fra skolefag til vitenskap?, ?, s. 8 - 17. ?