Faglige kompetanseområder:
- Demokratisk medborgerskap
- Diskurs
- Ignatiansk pedagogikk
- Jesuittisk utdanningshistorie
- Kritisk pedagogikk
- Kunnskapssosiologi
Heldal er cand.polit i pedagogikk fra universitetet i Oslo og har Ph.d i pedagogikk fra samme sted. Hun har spisskompetanse på forholdet mellom demokrati og utdanning. I tillegg arbeider hun med kunnskapsosiologi, læringsteori, danning og pedagogiske grunnlagspørsmål. Hun arbeider nå med et prosjekt om jesuittisk utdanningshistorie og ignatiansk pedagogikk.
Nyeste vitenskapelige publikasjoner
View all publications on the Cristin website...
- Heldal, J. (2023). Demokratisk medborgerskap : en pedagogisk tilnærming , Cappelen Damm Akademisk, ISBN: 9788202742263
- Hovdenak, S. S. & Heldal, J. (2022). Hva skjer med skolen? : en kunnskapssosiologisk analyse av nyere norsk utdanningspolitikk, Fagbokforlaget, ISBN: 9788245041149
- Heldal, J. (2021). Hva er demokratisk medborgerskap? : om myndiggjøring og politisering, Grunnspørsmål i pedagogikken,, s. 245 - 259. Fagbokforlaget, ISBN: 9788245035476
- Heldal, J. & Sætra, E. (2020). Transformativ læringsteori, Til elevens beste. Pedagogiske perspektiver,, s. 79 - 97. Gyldendal Akademisk, ISBN: 9788205518506
- Danielsen, A. G. & Diseth, Å. R. & Heldal, J. & Kvello, Ø. & Egelandsdal, K. & Ness, I. J. (2020). Elevens beste og pedagogiske perspektiver - en analyse, Til elevens beste. Pedagogiske perspektiver,, s. 284 - 307. Gyldendal Akademisk, ISBN: 9788205518506
- Sætra, E. & Stray, J. H. (2019). Læreplan og demokrati Om lærernes bruk av læreplanen i samfunnsfag i et demokratipedagogisk perspektiv, Nordic Journal of Comparative and International Education (NJCIE), s. 3 - 18. Nordic Journal of Comparative and International Education (NJCIE), ISSN: 2535-4051
- Sætra, E. & Stray, J. H. (2019). Hva slags medborger? En undersøkelse av læreres forståelse av opplæring til demokrati og medborgerskap, Nordic Journal of Comparative and International Education (NJCIE), s. 19 - 32. Nordic Journal of Comparative and International Education (NJCIE), ISSN: 2535-4051
- Stray, J. H. & Sætra, E. (2018). Fellesskapets pedagogikk: Deweys moralfilosofi som tilnærming til klasseledelse, Norsk pedagogisk tidsskrift, s. 16 - 25. Norsk pedagogisk tidsskrift, ISSN: 0029-2052
- Stray, J. H. & Wood, B. (2018). Global-local Education Policy Dynamics: A Case Study of New Zealand and Norway, Scandinavian Journal of Educational Research, Scandinavian Journal of Educational Research, ISSN: 0031-3831
- Stray, J. H. & Huang, L. (2018). Norske elevers demokratikunnskaper og aksept for religiøse autoriteter i samfunnet, Tidsskrift for ungdomsforskning, s. 98 - 122. Tidsskrift for ungdomsforskning, ISSN: 1502-7759
- Stray, J. H. & Sætra, E. (2018). Skole for demokrati? En diskusjon av betingelser for skolens demokratidannende funksjon, Utbildning och Demokrati, s. 99 - 113. Utbildning och Demokrati, ISSN: 1102-6472
- Stray, J. H. & Sætra, E. (2017). Teaching for democracy: Transformative learning theory mediating policy and practice, Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk, s. 1 - 16. Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk, ISSN: 2387-5739
- Stray, J. H. & Sætra, E. (2016). Dialog og demokratisering - Overveielser omkring læreres rolle i dialoger som omhandler kontroversielle politiske og religiøse spørsmål, Nordic Studies in Education, s. 279 - 294. Nordic Studies in Education, ISSN: 1891-5914
- Stray, J. H. & Sætra, E. (2016). Hvordan kan evne til refleksjon og dømmekraft utvikles gjennom dialogisk undervisning?, Utbildning och Demokrati, s. 7 - 24. Utbildning och Demokrati, ISSN: 1102-6472
- Hovdenak, S. S. & Stray, J. H. (2015). Hva skjer med skolen? En kunnskapssosiologisk analyse av norsk utdanningspolitikk fra 1990-tallet og frem til i dag, Fagbokforlaget, ISBN: 978-82-321-0299-0
- Stray, J. H. & Sætra, E. (2015). Samfunnsfagets demokratioppdrag i fremtidens skole. En undersøkelse av samfunnsfaglæreres opplevelse av fagets rammebetingelser og Ludvigsen-utvalgets utredninger, Norsk pedagogisk tidsskrift, s. 460 - 471. Norsk pedagogisk tidsskrift, ISSN: 0029-2052
- Duesund, L. & Stray, J. H. & Bjørnestad, E. (2014). Uro i skolen. Gjesteredaktør, Norsk pedagogisk tidsskrift, s. 149 - 217. Norsk pedagogisk tidsskrift, ISSN: 0029-2052
- Stray, J. H. (2014). Learning and Living Democracy, Global citizen - challenges and responsibility in an interconnected world,, s. 103 - 111. Brill | Sense, ISBN: 9789462099289
- Stray, J. H. (2013). Democratic citizenship in the Norwegian curriculum : a comparison between international and national policy recommendations for strengthening democracy through education, New Voices in Norwegian Educational Research,, s. 165 - 178. Brill | Sense, ISBN: 978-94-6209-462-8
- Bjørnestad, E. & Stray, J. H. (2013). New Voices in Norwegian Educational Research, Brill | Sense, ISBN: 978-94-6209-462-8
- Berge, K. L. & Stray, J. H. (2012). Demokratisk medborgerskap i skolen, Fagbokforlaget, ISBN: 978-82-450-1272-9
- Stray, J. H. (2012). Demokratipedagogikk, Demokratisk medborgerskap i skolen,, s. 17 - 33. Fagbokforlaget, ISBN: 978-82-450-1272-9
- Stray, J. H. (2011). Fra samfunnsmandat til samfunnsoppdrag. En språklig dreining i utdanningsretorikken?, Norsk pedagogisk tidsskrift, s. 18 - 29. Norsk pedagogisk tidsskrift, ISSN: 0029-2052
- Stray, J. H. (2011). Demokrati på timeplanen, Fagbokforlaget, ISBN: 978-82-450-1065-7
Forskningsprosjekter
Utdanning og praksis
2010
Doktorgrad (Ph.D) fra PFI (IPed)/UiO
1995
Pedagogikk hovedfag
Verv
0