Lars Åsmund Laird Iversen
Førsteamanuensis
- Sosiologi
- Lars.L.Iversen@mf.no
- Kontor: 325A
- Telefonnummer: 22590652
Faglige kompetanseområder:
- Religion og nasjon
- Religion og skole
- Religionssosiologi
- Sosiologi
- Uenighet og demokrati
Jeg har jobbet som religionssosiolog her på MF siden jeg fikk min PhD fra University of Warwick i UK i 2010. Selv om hovedtema er religion, er jeg interessert i nasjonal identitet og nasjonalisme, flerkulturelle samfunn, utdanning, uenighet og demokrati. Alle disse har viktige og dagsaktuelle koblinger til religion.
Jeg underviser samfunnsfag på alle nivåer her på MF, fra introduksjonsemner i samfunnsfag, bachelorfordypning i religionssosiologi og masteremne om religion og populisme. Jeg veileder også på master og phd-nivå.
Utvalgte publikasjoner
- Iversen, L. Å. L. (2017). Uenighetsfellesskap : kan skolen være et treningsrom for offentlig uenighet?, Religion i skolen : didaktiske perspektiver på religions- og livssynsfaget,, s. 101 - 116. Universitetsforlaget, ISBN: 9788215029078
- Iversen, L. Å. L. (2016). Uenighetsfellesskap - en inkluderende innfallsvinkel til medborgerskap, Dembra. Faglige perspektiver på demokrati og forebygging av gruppefiendtlighet i skolen, s. 22 - 35.
- Iversen, L. Å. L. (2014). Presenting the iterative curriculum discourse analysis (ICDA) approach, British Journal of Religious Education, s. 53 - 71. British Journal of Religious Education, ISSN: 0141-6200
- Iversen, L. Å. L. (2014). Uenighetsfellesskap : blikk på demokratisk samhandling, ISBN: 978-82-15-02337-3
- Iversen, L. Å. L. (2013). Can you be a Muslim and not believe in God? : how fluid or solid are religions? : introducing viscosity to the interpretive approach, Religion in education : innovation in international research,, s. 167 - 181. Routledge, ISBN: 978-0-415-65949-9
- Iversen, L. Å. L. (2012). Learning to be Norwegian : a case study of identity management in religious education in Norway, Waxmann Verlag, ISBN: 9783830926474
- Iversen, L. Å. L. (2012). Når religion blir identitet, Kirke og kultur, s. 258 - 270. Kirke og kultur, ISSN: 0023-186X
- Eriksen, L. L. (2011). Religion og nasjonal identitet i religionsundervisningen i Norge, Religion og livssyn : Tidsskrift for religionslærerforeningen i Norge, s. 88 - 89. ISSN: 0802-8214
- Iversen, L. Å. L. (2008). Verdifellesskap eller uenighetsfellesskap?, Verdier,, s. 120 - 138. Universitetsforlaget, ISBN: 978-82-15-01367-1
Nyeste vitenskapelige publikasjoner
- Iversen, L. Å. L. (2024). Hva mener norske ungdommer om konspirasjonsteoretikere? En analyse av Fritt Ords konkurranse for videregående skoleelever, Norsk sosiologisk tidsskrift, Norsk sosiologisk tidsskrift, ISSN: 2535-2512
- Iversen, L. Å. L. (2022). Når er religiøs diskriminering rasisme?, Rasisme : Fenomenet, forskningen, erfaringene,, s. 204 - 218 . Universitetsforlaget, ISBN: 9788215063065
- Iversen, L. Å. L. (2021). Sjømannskirken og høyrepopulisme , Populisme og kristendom ,, s. 150 - 164. Cappelen Damm Akademisk, ISBN: 9788202720315
- Iversen, L. Å. L. (2020). Controversial issues and the rhetoric of common values, Religions, s. 1 - 17. Religions, ISSN: 2077-1444
- Iversen, L. Å. L. (2019). Inklusjon, eksklusjon og norskhet i Sjømannskirken, Kirke og kultur, s. 36 - 53. Kirke og kultur, ISSN: 0023-186X
- Iversen, L. Å. L. (2018). From safe spaces to communities of disagreement, British Journal of Religious Education, s. 1 - 12. British Journal of Religious Education, ISSN: 0141-6200
- Iversen, L. Å. L. (2017). Uenighetsfellesskap : kan skolen være et treningsrom for offentlig uenighet?, Religion i skolen : didaktiske perspektiver på religions- og livssynsfaget,, s. 101 - 116. Universitetsforlaget, ISBN: 9788215029078
- Iversen, L. Å. L. (2014). Ungdomsarbeidet, Ansatte og frivillige : endringer i Den norske kirke,, s. 91 - 108. ISBN: 978-82-8249-147-1
- Iversen, L. Å. L. (2014). Presenting the iterative curriculum discourse analysis (ICDA) approach, British Journal of Religious Education, s. 53 - 71. British Journal of Religious Education, ISSN: 0141-6200
- Iversen, L. Å. L. (2013). Can you be a Muslim and not believe in God? : how fluid or solid are religions? : introducing viscosity to the interpretive approach, Religion in education : innovation in international research,, s. 167 - 181. Routledge, ISBN: 978-0-415-65949-9
- Iversen, L. Å. L. (2012). Learning to be Norwegian : a case study of identity management in religious education in Norway, Waxmann Verlag, ISBN: 9783830926474
- Iversen, L. Å. L. (2012). Når religion blir identitet, Kirke og kultur, s. 258 - 270. Kirke og kultur, ISSN: 0023-186X
- Iversen, L. Å. L. (2008). Verdifellesskap eller uenighetsfellesskap?, Verdier,, s. 120 - 138. Universitetsforlaget, ISBN: 978-82-15-01367-1
Utdanning og praksis
2010 - d.d.
Førsteamanuensis i samfunnsfag ved MF.
2006 - 2010
PhD Sociology. University of Warwick. UK.
2004 - 2006
Folkehøgskolelærer Rønningen Folkehøgskole - Globallinjen.
2003 - 2004
Praktisk Pedagogisk Utdanning - Religionsdidaktikk og samfunnsfagsdidaktikk. Universitetet i Oslo.
2002 - 2003
MSc Sociology, London School of Economics (LSE). UK.
1997 - 2002
Cand. Mag. Universitet i Oslo. Mellomfag Sosiologi.