Nyeste vitenskapelige publikasjoner
- Flø, G. M. & Mogstad, S. D. (2021). Hellige skrifter i skolens religionsundervisning : et perspektiv på elevenes tekstarbeid , Prismet, s. 279 - 297. Prismet, ISSN: 0032-8847
- Mogstad, S. D. (2020). Prismets profil gjennom 50 år (1950-2000), Prismet, s. 263 - 281. Prismet, ISSN: 0032-8847
- Fretheim, K. & Lorentzen, H. & Mogstad, S. D. (2016). Fellesskap og organisering : frivillig innsats i kirkens trosopplæring, ISBN: 9788282492737
- Mogstad, S. D. (2014). Gudstjenesten, Ansatte og frivillige : endringer i Den norske kirke,, s. 75 - 89. ISBN: 978-82-8249-147-1
- Mogstad, S. D. (2013). Fra matavfall til NÅDE : medierende handlinger i søndagsskolen, Prismet, s. 79 - 94. Prismet, ISSN: 0032-8847
- Mogstad, S. D. (2010). Kolbes reise - en nødvendig tekst, Livstolkning i skole, kultur og kirke : festskrift til Peder Gravem,, s. 163 - 175. Tapir Akademisk Forlag, ISBN: 9788251926126
- Mogstad, S. D. (2010). Kirkevalget 2009 og demokratireformen, Kirke og kultur, s. 374 - 387. Kirke og kultur, ISSN: 0023-186X
- Mogstad, S. D. & Gresaker, A. K. & Schmidt, U. (2010). Delrapport 2 : Planlegging og gjennomføring av kirkevalget på sentralt, regionalt og lokalt nivå, Når alle stemmer teller : evaluering av demokratireformen i Den norske kirke : Kirkevalget 2009,, s. 57 - 146. ISBN: 9788292972137
- Schmidt, U. & Mogstad, S. D. (2010). Sluttrapport, Når alle stemmer teller : evaluering av demokratireformen i Den norske kirke : Kirkevalget 2009,, s. 263 - 294. ISBN: 9788292972137
- Hauglin, O. & Mogstad, S. D. (2008). Trosopplæring før reformen, Kunnskap, opplevelse og tilhørighet : evaluering av forsøksfasen i Den norske kirkes trosopplæringsreform,, s. 29 - 40. Fagbokforlaget
- Hauglin, O. & Lorentzen, H. & Mogstad, S. D. (2008). En ny fase i dåpsopplæringens historie, Kunnskap, opplevelse og tilhørighet : evaluering av forsøksfasen i Den norske kirkes trosopplæringsreform,, s. 13 - 26. Fagbokforlaget
- Lorentzen, H. & Mogstad, S. D. (2008). En modell for å analysere endringer, Kunnskap, opplevelse og tilhørighet : evaluering av forsøksfasen i Den norske kirkes trosopplæringsreform,, s. 41 - 45. Fagbokforlaget
- Hauglin, O. & Mogstad, S. D. (2008). Prosjektorganisering som reformstrategi, Kunnskap, opplevelse og tilhørighet : evaluering av forsøksfasen i Den norske kirkes trosopplæringsreform,, s. 49 - 61. Fagbokforlaget
- Mogstad, S. D. (2008). Trosopplæringsreformen etter forsøksfasen, Prismet, s. 257 - 265. Prismet, ISSN: 0032-8847
- Mogstad, S. D. (2008). MF og utfordringene fra skolen, Mellom kirke og akademia : Det teologiske Menighetsfakultetet 100 år, 1908-2008,, s. 205 - 220. Tapir Akademisk Forlag
- Hauglin, O. & Mogstad, S. D. (2008). Fra forsøk til varig reform, Kunnskap, opplevelse og tilhørighet : evaluering av forsøksfasen i Den norske kirkes trosopplæringsreform,, s. 179 - 191. Fagbokforlaget
- Hauglin, O. & Lorentzen, H. & Mogstad, S. D. (2008). Hovedkonklusjoner, Kunnskap, opplevelse og tilhørighet : evaluering av forsøksfasen i Den norske kirkes trosopplæringsreform,, s. 193 - 217. Fagbokforlaget
- Hauglin, O. & Lorentzen, H. & Mogstad, S. D. (2008). Evalueringen - organisering, metoder og datagrunnlag, Kunnskap, opplevelse og tilhørighet : evaluering av forsøksfasen i Den norske kirkes trosopplæringsreform,, s. 229 - 234. Fagbokforlaget
- Mogstad, S. D. & Hauglin, O. (2007). Overgang fra mange lokale forsøk til varig reform, Videreutvikling og oppsummering av forsøkene : Underveisrapport 3,, s. 85 - 98.
- Leganger-Krogstad, H. & Mogstad, S. D. (2006). Trosopplæringsreformen under lupen : evalueringsperspektiv på forsøksfasen, Prismet, s. 115 - 130. Prismet, ISSN: 0032-8847
- Leganger-Krogstad, H. & Mogstad, S. D. (2006). Religionspedagogiske refleksjoner, Utvikling og utbygging av reformen : underveisrapport 2,, s. 92 - 115.
- Leganger-Krogstad, H. & Mogstad, S. D. (2005). Opplegg for innholdsanalyse av læringsteorier og didaktikk, Organisering og oppstart av reformen : underveisrapport 1,, s. 67 - 77.
- Mogstad, S. D. (2004). Hva er kristen oppdragelse?, Prismet, s. 86 - 96. Prismet, ISSN: 0032-8847
- Mogstad, S. D. (2002). Babette kan lage mat : skjebne og nåde i Karen Blixens novelle Babettes gjestebud, Halvårsskift for praktisk teologi: Bihefte til Luthersk kirketidende, s. 58 - 68. Halvårsskift for praktisk teologi: Bihefte til Luthersk kirketidende, ISSN: 0800-6857
- Mogstad, S. D. (2000). Hva er kirkelig undervisning?, Prismet, s. 55 - 60. Prismet, ISSN: 0032-8847
- Mogstad, S. D. (1996). Fortelling, identitet og erfaring, Prismet, s. 16 - 21. Prismet, ISSN: 0032-8847
- Mogstad, S. D. (1996). Katekettjenesten : intervju med biskop Finn Vagle, Prismet, s. 130 - 131. Prismet, ISSN: 0032-8847
- Mogstad, S. D. & Bore, M. R. & Tønnessen, E. S. (1995). Intervju med tre kulturarbeidere om kultur- og verdiformidling, Prismet, s. 54 - 60. Prismet, ISSN: 0032-8847
- Mogstad, S. D. (1995). Erfahrung und Identifikation mit der Bibel : Erzählungen der Bibel als Theologie und Literatur, Aneignung und Vermittlung : Beiträge zu Theorie und Praxis einer religionspädagogischen Hermeneutik : für Klaus Gossmann zum 65. Geburtstag / herausgegeben von Ulrich Becker und Christoph Th. Scheilke,, s. 221 - 230. Gütersloher Verlagshaus
- Mogstad, S. D. & Østnor, L. (1992). Troen og virkeligheten : hovedlinjer i Ivar Asheims forfatterskap, Forankring og forandring : verdier for det nye Europa : festskrift til Ivar Asheim på 65-årsdagen den 5.august 1992,, s. 9 - 25. Universitetsforlaget
- Thorbjørnsen, S. O. & Mogstad, S. D. (1992). Religionsundervisning i en pluralistisk kontekst : erfaringer fra skolen i England, Prismet, s. 8 - 13. Prismet, ISSN: 0032-8847
- Thorbjørnsen, S. O. & Mogstad, S. D. (1992). Hvordan formidle verdier i skolen?, Prismet, s. 17 - 21. Prismet, ISSN: 0032-8847
- Mogstad, S. D. (1992). Jens Bjørneboes terebintelund : erfaring og identifikasjon i bibelundervisningen, Veiviser til verdier : fagdidaktiske artikler om Bibelen i grunnskolen : til 25-årsjubileet for Avdeling for kristendomskunnskap ved Det teologiske menighetsfakultet /redaksjon: Brynjar Haraldsø, Hans Kvalbein, Axel Smith,, s. 207 - 223. Verbum Forlag
- Mogstad, S. D. & Thorbjørnsen, S. O. (1992). Engelsk skole og religionsundervisning, Prismet, s. 3 - 7. Prismet, ISSN: 0032-8847
- Mogstad, S. D. & Thorbjørnsen, S. O. (1992). "Collective worship" : morgensamlinger i engelsk skole, Prismet, s. 22 - 25. Prismet, ISSN: 0032-8847
- Thorbjørnsen, S. O. & Mogstad, S. D. (1992). "Multifaith-approach" : en vurdering, Prismet, s. 14 - 16. Prismet, ISSN: 0032-8847
- Pettersen, E. J. & Mogstad, S. D. (1990). Fra Brasil til IKO : Erling J. Pettersen i intervju, Prismet, s. 37 - 39. Prismet, ISSN: 0032-8847
- Mogstad, S. D. & Heldor, M. & Mogensen, K. (1990). Eventyr i undervisningen, Prismet, s. 87 - 91. Prismet, ISSN: 0032-8847
- Mogstad, S. D. (1989). Skolens innhold, Prismet, s. 5 - 6. Prismet, ISSN: 0032-8847
- Mogstad, S. D. (1989). Foreldreretten : grunnlaget for samarbeidet skole - hjem, Prismet, s. 298 - 299. Prismet, ISSN: 0032-8847
- Holst-Jæger, J. & Mogstad, S. D. (1989). Sosialpedagogiske tjenester på ungdomstrinnet : intervju med rådgiver Jarl Holst-Jæger og sosiallærer Lasse Lundby, Prismet, s. 296 - 297. Prismet, ISSN: 0032-8847
- Mogstad, S. D. (1989). 1960-1989 : kirken i kulturkampen om skolen, Kirke - skole - stat 1739-1989,, s. 132 - 157.
- Hansteen, T. & Mogstad, S. D. (1989). Sosiallærertjenesten : intervju med sosiallærer Turid Hansteen, Prismet, s. 294 - 295. Prismet, ISSN: 0032-8847
- Mogstad, S. D. (1988). Institutionelle Bedingungen der Grundschule in Norwegen ind ihre Bedeutung für das ökumenische Lernen, Ökumenisches Lernen im Religionsunterricht Europäischer Schulen : Dokumentation einer Tagung Europäischer Religionslehrer vom 30. September bis 4. Oktober 1985 in Hamburg / herausgegeben von Klaus Gossmann und Herbert Schultze,, s. 78 - 81.
- Mogstad, S. D. (1988). Ökumenisches Lernen in der norwegischen Schule, Ökumenisches Lernen im Religionsunterricht Europäischer Schulen : Dokumentation einer Tagung Europäischer Religionslehrer vom 30. September bis 4. Oktober 1985 in Hamburg / herausgegeben von Klaus Gossmann und Herbert Schultze,, s. 82 - 87.
- Mogstad, S. D. (1988). Fortelling som formidling, Barnesjel og kristentro / redigert av Olav Hognestad og Dagfinn Rian ; med bidrag av Magne Bø ... [et al.],, s. 149 - 163.
- Mogstad, S. D. (1988). Grunnskolen gjennom 250 år, Prismet, s. 229 - 231. Prismet, ISSN: 0032-8847
- Mogstad, S. D. (1988). Begravelsen, Prismet, s. 20 - 23. Prismet, ISSN: 0032-8847
- Mogstad, S. D. (1988). Kristen livstydning mellom angst og håp : en pedagogisk utfordring til skolen, Livsoplysning : festskrift til K.E. Bugge i anledning af 60-års fødselsdagen den 4. oktober 1988,, s. 125 - 137. Dafolo
- Mogstad, S. D. (1986). Hva er kristen oppdragelse?, Prismet, s. 273 - 278. Prismet, ISSN: 0032-8847
- Mogstad, S. D. (1985). Synet på barnet i Luthers lille katekisme og i Pontoppidans forklaring, Barnet i teologi og kirke / redigert av Olav Hognestad og Dagfinn Rian,, s. 59 - 74.
- Mogstad, S. D. (1985). Materialisme som livsholdning, Apologetikk : referat fra etterutdanningskurs ved Det teologiske Menighetsfakultet høsten 1984 i "Apologetikk" for prester og teologiske kandidater / referat ved kursleder Tore Wigen,, s. 12 - 13.
- Mogstad, S. D. (1985). Døpte og udøpte barn i kristendomsundervisningen, Prismet, s. 221 - 225. Prismet, ISSN: 0032-8847
- Mogstad, S. D. (1984). Möjligheter till nordiskt samarbete i den religionspedagogiska forskningen, Religionspedagogisk forskning i de nordiska länderna : rapport från nordiska religionspedagogiska forskarkonferensen 12.-15.8.1984 i Åbo, Finland / redaktörer Kalevi Tamminen och Allan Franzén,, s. 55 - 57.
- Mogstad, S. D. (1984). Framtid for enhetsskolen?, Idé : Tidsskrift for kristendemokratisk samfunnsdebatt, s. 26 - 29, 31, 33. Idé : Tidsskrift for kristendemokratisk samfunnsdebatt, ISSN: 0046-8517
- Mogstad, S. D. (1984). Forskningsläget - möjligheter till samarbete : Norge, Religionspedagogisk forskning i de nordiska länderna : rapport från nordiska religionspedagogiska forskarkonferensen 12.-15.8.1984 i Åbo, Finland / redaktörer Kalevi Tamminen och Allan Franzén,, s. 20 - 30.
- Mogstad, S. D. (1983). Kan en skole være kristen? : noen teologiske og pedagogiske merknader, For kirke og skole : festskrift til dosent dr. theol. Ole Modalsli på 70-årsdagen 1. april 1983 / redigert av Ivar Asheim ... [et al.],, s. 100 - 113. Universitetsforlaget
- Mogstad, S. D. (1983). Bibelen i tysk religionsundervisning : et overblikk, Tidsskrift for teologi og kirke, s. 289 - 298. Tidsskrift for teologi og kirke, ISSN: 0040-7194
Utdanning og praksis
2003
Professor i religionspedagogikk MF
2001
Dr. theol
1996
Førsteamanuensis i religionspedagogikk MF
1986 - 1996
Fakultetslektor i religionspedagogikk
1983 - 1986
Forskningsstipendiat NAVF
1981 - 1983
Fakultetslektor i religionspedagogikk
1977 - 1981
Vit. ass. MF
1977
Pedagogikk mellomfag
1977
Ordinert i Oslo
1977
Praktisk teol. eksamen
1975 - 1976
Feltprest Lahaugmoen
1974 - 1975
Vit. ass. MF
1974
Cand. theol. MF
Verv
2008 - d.d.
Leder for Forskningsutvalget
2005 - 2008
Leder for Fagråd for forskning ved MF
2005 - d.d.
Prorektor MF
2004 - 2008
Faglig ansvarlig for evalueringen av kirkens trosopplæringsreform
2004
Prodekanus MF
1998 - 2000
Prodekanus MF
1985 - 1999
Redaktør for tidsskriftet Prismet, som utgis av IKO/Universitetsforlaget
1978 - d.d.
Norsk medlem av styringsgruppen for Nordisk religionspedagogisk Forskerkonferanse