- Emnekode: SAM1000L
- Studiepoeng: 20
- Semester: Høst
- Språk: Norsk
Studieprogramtilhørighet:
Innføring i samfunnsfag. Lektorprogrammet SAM1000L
Emnet gir en innføring i samfunnsfaglige tenkemåter og ferdigheter. Det gir et grunnlag for de fire tematiske emnene i årsstudiet i samfunnsfag, og videre studier i samfunnsfag. Emnet består av fire delemner.
A: Samfunnsfaglig teori (8 studiepoeng). Delemnet skal gi studentene en innføring i sentrale samfunnsfaglige begreper, hovedstrømmen av nyere sosiologisk teori, samt kritiske perspektiver, slik som feminisme og postkoloniale tradisjoner.
B: Norge i dag (4 studiepoeng). Delemnet skal gi studentene forskningsbaserte breddekunnskaper om sentrale sider ved det norske samfunnet. Fokus vil være på sentrale dimensjoner ved det norske samfunnet.
C: Samfunnsfaglig metode (5 studiepoeng). Delemnet skal gi en grunnleggende innføring i samfunnsfaglige metoder. Delemnet legger vekt på å utvikle studentenes ferdigheter til å identifisere og vurdere metodebruk i andres empiriske undersøkelser.
D: Samfunnsfaglig skriving (3 studiepoeng). Delemnet skal gi studentene kunnskap om normer for samfunnsfaglig skriving, og en forståelse for hvordan samfunnsfaglige tekster er bygd opp. Det legges vekt på å beherske samfunnsfaglig henvisningsskikk, og gi studentene trening i å skrive samfunnsfaglige tekster.
Et sentralt mål for emnet, er å skape sammenheng mellom teori, empirisk samfunnskunnskap, metode og samfunnsfaglig skriving.
Forkunnskaper:
Ingen
Arbeidsform og organisering
Undervisningen består av en kombinasjon av forelesninger, skriveseminarer, metodeseminarer og eksamensseminarer.
Om studiet
Studiekrav
For å få avsluttende vurdering må studenten:
- få godkjent en læringssti om akademisk skriving
- få godkjent en drøftingsoppgave (1200-1500 ord) levert innen fastsatt frist
- få godkjent åtte korte skriftlige notater knyttet til skriving av drøftingsoppgaven og til metodeundervisning, levert innen fastsatte frister
- delta på minst 75 % av seminarene i skriving og metode
- delta i evaluering av emnet dersom det skal dybdeevalueres i det aktuelle semesteret
Studenter som ikke oppfyller studiekravene, kan ikke gå opp til eksamen i emnet. For ikke å bruke et eksamensforsøk må studenten aktivt trekke sin vurderingsmelding til emnet innen trekkfristen 1. november.
Avsluttende vurdering/eksamen
Emnet har 4-timers skriftlig skoleeksamen (teller 40 %) kombinert med en 3-dagers hjemmeeksamen (2500-3500 ord, teller 60 %). Det gis én samlet karakter (A-F) i emnet.
Ingen hjelpemidler er tillatt ved skriftlig skoleeksamen.
For å få avsluttende vurdering må studenten innen fastsatte frister ha oppfylt studiekravene.
Eksamensdatoer
- Eksamensdato:
- 21. november 2024
- Starttidspunkt:
- 09:00
- Varighet:
- 4 timer
- Trekkfrist:
- 1. november 2024
- Kunngjøringsdato:
- 11. desember 2024
Skriftlig skoleeksamen - Ordinær eksamen
- Utleveringsdato:
- 25. november 2024
- Tidspunkt for utlevering:
- 09:00
- Trekkfrist:
- 1. november 2024
- Innleveringsdato:
- 28. november 2024
- Innleveringsfrist:
- 12:00
- Varighet:
- 3 dager
- Kunngjøringsdato:
- 17. desember 2024
Hjemmeeksamen - Ordinær eksamen
- Eksamensdato:
- 13. januar 2025
- Starttidspunkt:
- 09:00
- Varighet:
- 4 timer
- Trekkfrist:
- 5. januar 2025
- Kunngjøringsdato:
- 3. februar 2025
Skriftlig skoleeksamen - Ny/utsatt eksamen NB! Egne tilgangsregler
- Utleveringsdato:
- 14. januar 2025
- Tidspunkt for utlevering:
- 09:00
- Trekkfrist:
- 5. januar 2025
- Innleveringsdato:
- 17. januar 2025
- Innleveringsfrist:
- 12:00
- Varighet:
- 3 dager
- Kunngjøringsdato:
- 3. februar 2025
Hjemmeeksamen - Ny/utsatt eksamen NB! Egne tilgangsregler
Læringsutbytte
KUNNSKAP
Studenten skal etter fullført emne ha:
- bred kunnskap om samfunnsfaglig forskning på sentrale samfunnssektorer i Norge
- god kunnskap om sentrale sosiologiske samtidsdiagnoser, modernitetsteorier og sosiologisk faghistorie
- kunnskap om kritiske perspektiver inkludert feministiske og postkoloniale perspektiver
- kunnskap om hvordan sentrale samfunnssektorer i Norge kan forstås og forklares på ulike måter ved bruk av ulike samfunnsfaglige perspektiver
- kunnskap om hvordan en faglig tekst er bygd opp
- kunnskap om samfunnsfaglige normer for faglig skriving, inkludert referanseskikk
- kunnskap om ulike metodiske tilnærminger til empirisk samfunnsfaglig forskning, deriblant særpreg ved kvalitative og kvantitative metoder
FERDIGHETER
Studenten skal etter fullført emne kunne:
- gjøre rede for sentrale samfunnssektorer i Norge med utgangspunkt i oppdatert samfunnsfaglig forskning.
- gjøre rede for og drøfte sentrale sosiologiske teorier og kritiske perspektiver.
- anvende sentrale sosiologiske teorier og kritiske perspektiver i en drøfting av sentrale samfunnssektorer i Norge.
- skrive en selvstendig faglig tekst med utgangspunkt i en oppgitt problemstilling
- finne og bruke relevante faglige kilder og referere til kildene på en god og redelig måte, i henhold til gjeldende referansestandard.
- drøfte samfunnsfaglige spørsmål på en klar, saklig og overbevisende måte
- identifisere forskningsspørsmål, forskningsmetode og teoretiske perspektiver i en empirisk undersøkelse og drøfte på et grunnleggende nivå hvordan metodiske og teoretiske valg påvirker den kunnskapen som produseres gjennom forskning.
- bruke samfunnsfaglige metodebegreper i en vurdering av kvaliteten og avgrensningen av kunnskap i en faglig tekst.
GENERELL KOMPETANSE
Studenten skal etter fullført emne:
- kunne anvende forskningsbasert kunnskap til å argumentere selvstendig om faglige problemstillinger
- kunne vurdere ulike kilder og argumenter med et kritisk blikk
- vise evne til faglig nysgjerrighet og til å bruke samfunnsfaglige begreper, teorier og verktøy til å forstå verden rundt seg
- kunne se og reflektere over sammenhengen mellom individuelle liv og større samfunnsprosesser
- vise integritet og akademisk redelighet i kildebruk og referanseteknikk
- kunne reflektere over forholdet mellom samfunnsfaglige kunnskap og perspektiver og eget verdensbilde, normer og verdier
- kunne formidle samfunnsfaglig kunnskap i relevante praktiske, yrkesmessige og medborgerlige sammenhenger, på en måte som viser et reflektert forhold til de muligheter og begrensninger som ligger i slik kunnskap
Overlappende emner
SAM1000L Innføring i samfunnsfag, Lektorprogrammet overlapper fullstendig med SAM1000 Innføring i samfunnsfag, og delvis med SAM1010 Samfunnsfaglige perspektiver og SAM1021 Samfunnsfaglige metoder. En slik faglig overlapping medfører at
- Studenter som har SAM1000 fra før, vil få 0 poeng uttelling for SAM1000L på karakterutskriften eller vitnemålet. MF anbefaler derfor ikke å kombinere disse emnene.
- Studenter som har SAM1010 fra før,vil få 10 poeng uttelling for SAM1000L på karakterutskriften eller vitnemålet.
- Studenter som har SAM1021 fra før,vil få 10 poeng uttelling for SAM1000L på karakterutskriften eller vitnemålet.
Litteraturliste
Her finner du lenke til litteraturlisten for emnet.
Deler av litteraturen er tilgjengelig digitalt, annet finnes kun i papirutgaver. Deler av litteraturen kan være tilgjengelig i kompendier som du finner via emnerommet i Canvas.
Du får automatisk tilgang til litteratur som er tilgjengelig digitalt når du sitter på MF.
Ellers får du tilgang ved å logge deg inn på Oria eller bruke "Ekstern tilgang" i bibliotekets databaseliste.
Vedrørende Nasjonalbibliotekets e-bøker:
Pensumlitteratur er ikke tilgjengelig som e-bøker fra Nasjonalbiblioteket!
Når det gjelder annen litteratur er det ofte begrenset tilgang, men studenter kan søke om tilgang ved å komme til MFs bibliotek. Tilgang gis for 8 timer.
Dersom du ikke kan komme til MF, skal det være mulig å søke i sitt lokale folkebibliotek.
Merk at lenken til litteraturlisten trenger noe tid for å oppdateres. Vennligst dobbeltsjekk at du har kommet inn på riktig semester.