- Emnekode: LED2050
- Studiepoeng: 5
- Språk: Norsk
Samledelse i menighet LED2050
Emnet tematiserer ledelse i menighet og retter seg mot menighetsråds- og fellesrådsledere, sokneprester og daglige ledere/kirkeverger. Det utvikler forståelse for samledelse i praksis. Et viktig anliggende er å gi redskaper for å etablere og utvikle et godt samarbeidsklima i ledelsen av menigheten. Emnet gir innsikt i ulike lokalkirkelige lederroller og vektlegger forholdet mellom styring og ledelse samt forholdet mellom ansatte og demokratisk valgt ledelse.
Videre vil emnet bidra til en tydeligere organisasjonsforståelse og ledelsespraksis i lokalkirken. Arbeidsformen består i et samspill mellom egen erfaring, felles refleksjon og faglige perspektiver. Et sentralt mål er å finne fram til kilder som kan inspirere og gi retning for samledelse i lokalkirken.
Hovedtemaer:
- Forståelse av kirken som organisasjon
- Styring og ledelse
- Lederroller i lokalkirken
- Fagledelse, demokratisk valgt ledelse og daglig ledelse
- Samledelse som begrep og praksis
- Å etablere og utvikle et godt samarbeidsklima
Arbeidsform og struktur:
Emnet går over ett semester med to halvdagssamlinger for deltakerne, nettleksjoner og lokalt gruppearbeid for hver ledergruppe. Undervisningsformer vil være forelesninger, erfaringsutveksling, gruppearbeid og litteraturstudium . Deltakerne forbereder seg til samlingene gjennom lesning av pensumlitteratur og ved å utarbeide to refleksjonsnotater.
For å kunne gjennomføre emnet forutsettes det verv som leder i menighetsråd eller fellesråd, eller stilling som sokneprest eller dagligleder/ kirkeverge i Den norske kirke.
Om studiet
Studiekrav
For å få avsluttende vurdering må studenten:
- Delta i obligatorisk undervisning (minimum 80 prosent frammøte)
- Legge frem ett litteraturnotat i gruppe
- Få godkjent avsluttende refleksjonsnotat på 2000 ord
- Delta i dybdeevaluering av emnet dersom det skal dybdeevalueres i det aktuelle semesteret".
Studenter som ikke oppfyller studiekravene, kan ikke gå opp til eksamen i emnet. For ikke å bruke et eksamensforsøk må studenten aktivt trekke sin vurderingsmelding til emnet innen trekkfristen 1. mai/1. november.
Avsluttende vurdering/eksamen
Emnet vurderes med avsluttende vurdering av gjennomførte studiekrav. Emnet vurderes til bestått/ikke bestått.
Læringsutbytte
KUNNSKAP
Studenten har:
- kjennskap til Den norske kirke som organisasjon
- kunnskap om begrepene styring og ledelse
- god kunnskap om kirkelige lederroller
- kunnskap om samspill og samarbeidsprosesser i lys av ledelsesteorier
FERDIGHETER
Studenten kan:
- reflektere og kommunisere omkring ledelsesfaglige utfordringer i menighet utfra teori
- kan bidra konstruktivt til samledelse og til å bygge et godt arbeidsmiljø
- kan etablere handlingsrom for egen lederrolle og respektere andres
- kan kritisk reflektere over ledelsesteori i egen lederpraksis
Overlappende emner
Emnet har ingen studiepoengreduksjon mot andre emner.