- Emnekode: TEOL6585
- Studiepoeng: 5
- Språk: Norsk
Konfirmanter, tro og læring TEOL6585
Emnet retter seg mot prester, kateketer og andre kirkefaglige medarbeidere som har konfirmantarbeid som del av sin arbeidshverdag, og som er interessert i tverrprofesjonelt utviklingsarbeid innen konfirmantsektoren. Emnet vil ha en praksisnær og tverrfaglig tilnærming og vil bidra til utvikling av det lokale konfirmantarbeidet gjennom undervisning, prosjektarbeid og refleksjon ut fra egne erfaringer. Emnet henter faglige perspektiver fra didaktikk, pedagogikk og praktisk teologi. Det vil sette søkelys på konfirmasjonen som fenomen og praksis, og som lærings- og undervisningssituasjon.
Emnet går over ett semester med totalt 15 timer undervisning, hvorav én fysisk dagssamling i prostiet på 6 timer, og tre digitale samlinger hver på tre timer. Undervisningsformer vil være forelesninger, litteraturstudium, gruppearbeid med case og skriftlige arbeid. Det kreves at studenten forbereder seg til kurssamlinger gjennom lesning av oppsatt litteratur og utarbeidelse av skriftlige case som vil danne grunnlag for felles refleksjon i grupper under kurssamlingene.
Emnet kan inngå med 5 studiestudiepoeng i erfaringsbasert master i praktisk teologi.
Opptakskrav
Bachelor med fordypning innen teologi eller pedagogikk, alternativt bachelorgrad + to års relevant yrkeserfaring.
Om studiet
Studiekrav
For å få avsluttende vurdering må studenten:
Studenter som ikke oppfyller studiekravene, kan ikke gå opp til eksamen i emnet. For ikke å bruke et eksamensforsøk må studenten aktivt trekke sin vurderingsmelding til emnet innen trekkfristen 1.mai/1. november.
Avsluttende vurdering/eksamen
For å få avsluttende vurdering må studenten innen fastsatte frister ha oppfylt studiekravene.
Emnet vurderes med bestått/ikke bestått på bakgrunn av emnets studiekrav.
Læringsutbytte
KUNNSKAP
Kandidaten har:
- God kunnskap om pedagogiske og didaktiske spørsmål knyttet til utvikling av konfirmantarbeid i Den norske kirke.
- God kunnskap om konfirmanters møte med tro som meningssystem og praksis.
- God kunnskap om dynamikker i utviklingsarbeid i samspill mellom profesjoner i kirken.
FERDIGHETER
Kandidaten kan:
- Bringe praksiserfaringer inn i faglig refleksjon over teologiske og pedagogiske problemstillinger
- Analysere og drøfte konfirmasjon som eksempel på kirkelig praksis ved hjelp av pedagogisk, didaktiske og praktisk-teologisk teori og metode
- Planlegge, gjennomføre og evaluere et definert prosjekt i det lokale konfirmantarbeidet
GENERELL
Kandidaten
- Har evne til å samarbeide tverrfaglig om utvikling av lokalt konfirmantarbeid