- Emnekode: TEOL8591
- Studiepoeng: 60
- Språk: Norsk
Studieprogramtilhørighet:
Kirkelig arbeidsveilederutdanning TEOL8591
Studiet kirkelig arbeidsveilederutdanning (AVU) tilsvarer ett års utdanning på heltid (60 studiepoeng), men er tilrettelagt for et løp over tre år. Studiet er samlings- og nettbasert med en obligatorisk samling på fire dager hvert semester. Mellom seminarene skal kandidaten drive en ABV-gruppe over fire semestre. Ved deltakelse forutsettes at arbeidsgiver legger til rette for at deltakere kan lede egne ABV-grupper i den aktuelle perioden. Emnet kan inngå med 60 stp. i erfaringsbasert master i praktisk teologi og kan utgjøre det selvstendige arbeidet (masteroppgaven) i denne graden.
Målsetting og profil
AVU har som mål å utdanne kompetente arbeidsveiledere til Den norske kirke. Undervisningen har en praksisnær profil med et helhetssyn på mennesket og på læring/utvikling som inkluderer kognitive, affektive, eksistensielle, etiske og handlingsorienterte aspekter. Kurset skal gi kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse som gir kandidaten bevissthet om ABVs teorigrunnlag og metodikk, samt evne til å planlegge, gjennomføre og vurdere ABV-forløp. Et sentralt fokus er på veilederidentitet og rolleforståelse, veiledningskontekst, bevissthet om egne forutsetninger, evne til dialogisk kommunikasjon og evne til å drive veiledning i et komplekst kirkelig arbeidsliv. Som en samlende betegnelse kalles modellen praksisorientert dynamisk veiledning der ABV-trekanten med fokus på dynamikken mellom praksis, person og fag reflekteres ut fra de nevnte relevante tilnærminger.
Emnet bygger på ABV-tradisjoner i Den norske kirke men er videreutviklet med basis i kunnskap fra nyere forskning innen veiledning, psykologi og ledelse av verdibaserte virksomheter. Sentralt er kunnskaper om veiledningspedagogikk og gruppeledelse og ulike metoder i ABV, som eksempelvis reflekterende team. Det gis innføring i gruppeprosesser, overføringer/motoverføringer og følelsesbevissthet for å styrke veilederens modenhet, mentaliseringsevne og bevissthet om makt og grenser i veiledningen. Det gis undervisning i eksistensielle temaer og om betydningen av mening og tilhørighet i krevende yrkeskontekster, og i dialogiske og narrative metoder der respekten for den andre og dennes rett til å eie sin egen fortelling er sentralt. Studiet innebærer også tematisering av relevante etiske elementer.
Utdanningen bidrar til at kandidaten kan utvikle et bevisst forhold til egen livs- og troshistorie, og reflektere over hvordan kirkelige arbeidstakeres tros- og livshistorie kan bidra til gode vurderinger av de ulike elementene som å preger yrkesidentitet og rolleutøvelse, kommunikasjon og konflikter i kirkelig arbeidskontekst. Utdanningen vil styrke evnen til å drive veiledning i et sammensatt arbeidsliv, samt styrke bevisstheten om spesifikke utfordringer og mestringskrav knyttet til yrkesutøvelse i en verdibasert organisasjon. ABVs egenart og veiledningens kirkelige, etiske og teologiske forankring belyses, og det klargjøres hva som er forskjeller og sammenfall mellom ABV, pastoralklinisk utdanning (PKU), sjelesorg, åndelig veiledning og ulike mentor- eller coachingordninger. Det legges vekt på å styrke bevisstheten i ABV om balanse mellom problem- og løsningsorienterte tilnærminger, og det legges vekt på vekst-, kreativitets- og motivasjonsfremmende prosesser.
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet anvender et mangfold av undervisningsformer: forelesninger, seminar, øvelser, gruppearbeid, erfaringsutveksling, muntlige framlegg, kollokvier, litteraturstudium og skriftlige arbeider.
Emnet omfatter 7 kurssamlinger, som er fordelt over tre år. Studentene samles hvert semester til en fire dagers kurssamling. Det blir to kurssamlinger siste semester i forbindelse med oppgaveskriving og framleggseminar. I løpet av kursperioden gis det ca. 80 timers undervisning (forelesninger og seminarer) og ca. 100 timer veiledning i smågrupper. Det kreves at studenten parallelt med kursperioden leder en ABV-gruppe eller tilsvarende (omfang ca. 40-60 t). Erfaringer fra ABV-gruppen er grunnlag for presentasjoner (framlagte case) og refleksjoner over praksis.
Det skal skrives en avsluttende oppgave som skal ta utgangspunkt i praksis og dokumentere at kandidaten har evne til å reflektere teoretisk over egen erfaring. Oppgaven fyller, sammen med deltakernes veiledningspraksis, kravene til selvstendig arbeid i den erfaringsbaserte masteren i praktisk teologi. Det blir gitt 4 timers individuell veiledning i forbindelse med den avsluttende oppgaven. Oppgaven vurderes til bestått/ikke bestått.
Opptakskrav:
Arbeidsveilederutdanningen er tverrfaglig forankret og åpen for kirkelige medarbeidere som fyller kriteriene for opptak. For å bli tatt opp som deltaker på AVU må man:
- ha fullført cand.theol. grad, mastergrad eller annen faglig fordypning som kvalifiserer til prest, kateket, diakon eller tilsvarende.
- ha minst 2 års yrkeserfaring fra kirkelig sektor
Det forutsettes at søkere har selv har deltatt i arbeidsveiledning før kursstart.
Studiekrav
For å få avsluttende vurdering må studenten:
- ha deltatt på minimum 75 % av undervisningen
- ha ledet en ABV-gruppe over to år (ca 40-60 t)
- få godkjent mappeinnlevering med a) refleksjonsnotat (ett notat à 800 ord i tilknytning til hver studiesamling); b) litteraturrapporter (en litteraturrapport à 400 ord til hver studiesamling); c) loggbok fra veiledning av egen ABV-gruppe (føres kontinuerlig); d) praksisrapport i etterkant av gjennomført ABV-gruppe (omfang: 1500 ord)
- skrive en avsluttende oppgave på 8 000 - 10 000 ord
- delta i evaluering av emnet dersom det skal evalueres elektronisk i det aktuelle semesteret.
Studenter som ikke oppfyller studiekravene, kan ikke gå opp til eksamen i emnet. For ikke å bruke et eksamensforsøk, må studenten aktivt trekke sin vurderingsmelding til emnet innen trekkfristen 1. mai/1. november.
Avsluttende vurdering/eksamen
Emnet TEOL8591 vurderes med avsluttende godkjenning av oppfylte studiekrav. Emnet vurderes til bestått/ikke bestått.
For å kunne gå opp til avsluttende vurdering må studenten oppfylle oppgitte studiekrav innen angitt frist.
Læringsutbytte
En kandidat med fullført kvalifisering skal ha følgende læringsutbytte definert i kunnskap,ferdigheter og generell kompetanse (dette er de tre kategorier som brukes innen høyereutdanning):
Kunnskap
- Inngående kunnskap om arbeidsveiledning i grupper, gruppeprosesser og dialog (innhold og metode)
- God kunnskap om kirkelig profesjonell identitet: rolle, kompetanse, ansvar og begrensninger
- God kunnskap om følelsesbevissthet og mentalisering
- God kunnskap om mangfoldet av faglige tradisjoner i veiledningsfeltet
- Kunnskap om sosiokulturell læringsforståelse
- Kunnskap om eksistensielle temaer og betydningen av mening og tilhørighet i arbeidslivet
- Kunnskap om kreative og motivasjonsfremmende prosesser
- Kunnskap om ABVs teologiske, etiske og kirkelige forankring (inkl. forskjeller ogoverlappinger mellom ABV, PKU, sjelesorg og åndelig veiledning).
- Kunnskap om organisasjonskultur, individualveiledning og konflikthåndtering i kirken
Ferdigheter
- God evne til å planlegge, gjennomføre og vurdere ABV (inkl. gjennomføreevalueringer)
- God evne til å kunne lytte, forstå og snakke adekvat med andre ut fra en veilederposisjon
- God evne til å forstå gruppeprosesser og til å forholde seg bevisst tiloverføringer/motoverføringer
- Evne til å arbeide med refleksjonsprosesser relatert til aktuelle dilemmaer/utfordringer og kreativitet/motivasjon i arbeidet
- Evne til å strukturere veiledningssamlinger gjennom kontrakt med gruppen
- Kunne anvende ulike metodiske verktøy i arbeidet med case/praktiske erfaringer
- Planlegge og gjennomføre veiledning i digitale grupper
- God evne til å vurdere hva som ligger innenfor og utenfor ABVs mandat
- Evne til å sammenholde praksis og teori på en måte som kan videreutvikle praksis
Generell kompetanse
- Kan sette seg inn i ABV-relaterte faglige problemstillinger, samt vurdere/anvendekunnskap som er relevant for ABV
- Kan kommunisere med kirkelig ledelse og arbeidstagere om betydningen av ABV og om ABVs egenart i forhold til andre veiledningstiltak
- Har bevissthet om egen livs- og troshistorie, og evne til å reflektere over hvordan dette bidrar til å prege yrkesidentitet og rolleutøvelse, kommunikasjon og konflikter i kirkelig arbeidskontekst.
- Har et avklart forhold til veileders taushetsplikt og andre relevante etiske aspekter knyttet til veiledning
- Har innsikt i eget forhold til grenser, makt og sårbarhet
- Har personlig egnethet og evne til å gjennomføre ABV i tråd med god veiledningsetikk
- Har evne til å håndtere kritikk og relevante moralske utfordringer i forhold til egen profesjonsutøvelse
- Har utviklet evne til å ta i mot veiledning
- Kjenner ansvar for å arbeide med faglig videreutvikling
Overlappende emner
TEOL8591 overlapper delvis med TEOL2591 Arbeidsveilederutdanning for organisasjons- og frikirkeansatte. En slik faglig overlapping medfører at
- Studenter som har TEOL2591 fra før, vil få 30 poeng uttelling for TEOL8591 på karakterutskriften eller vitnemålet
MF anbefaler derfor ikke å kombinere disse emnene.