Binta-Victoria Jammeh
Stipendiat
- Samfunnsfagdidaktikk
- Binta.V.Jammeh@mf.no
- Kontor: 322
- Telefonnummer: 22590691
Faglige kompetanseområder:
- Kritiske perspektiver
- Mangfoldstematikk
- Samfunnsfagsdidaktikk
Emneansvarlig for følgende emner:
- Identitet, makt og mangfold
Emnekode: SAM1080 - Identitet, makt og mangfold - Lektorprogrammet
Emnekode: SAM1080L
Jeg er utdannet lektor ved Universitet i Oslo, med en mastergrad i samfunnsfagdidaktikk. I mitt masterprosjekt skrev jeg om læreres forståelse av mangfold og mangfoldskompetanse i samfunnsfag. Jeg har undervisningserfaring fra videregåendeskole og som universitetslektor ved Universitet i Oslo. Mine interesseområder innenfor samfunnsfagsdidaktikk er mangfold og inkludering, demokratisk beredskap og medborgerskap. I mitt doktorgradsprosjekt forsker jeg på hvordan lærere og elever jobber for at demokratiopplæringen kan være inkluderende for alle elever. Jeg ønsker også å utforske hvilke rammefaktorer som skaper muligheter og utfordringer for demokratiopplæringen i skolen i et komparativt perspektiv.
Utvalgte publikasjoner
- Jammeh, B. (2024). Lærerkurs: Undervisning om rasisme og antirasisme
- Jammeh, B. (2024). Hvordan snakke om rasisme? Debattseminar hos Fritt Ord
- Jammeh, B. (2024). Når møtet med kilder fører til reaksjoner, frustrasjoner og vanskelige samtaler
- Jammeh, B. (2024). Hvordan møter vi udemokratiske holdninger i klasserommet?
- Erdal, S. F. & Granlund, L. & Jammeh, B. & Lenz, C. (2024). Diskusjoner om Israel-Palestina-konflikten: Skandinaviske læreres didaktiske refleksjoner om uenighet og konsensus i klasserommet
- Jammeh, B. (2024). Å forstå elevenes erfaringer er avgjørende for undervisningen om rasisme, Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.), s. 20 - 21. ISSN: 0804-3116
- Jammeh, B. & Granlund, L. & Erdal, S. F. & Lenz, C. (2024). Forskerperspektivet på Involve to Evolve.
- Jammeh, B. & Lenz, C. & Erdal, S. F. & Granlund, L. (2024). Demokratilæring i møte med marginaliserte elever- hvem eller hva skal "løftes"?
- Granlund, L. & Erdal, S. F. & Jammeh, B. (2023). Demokratiopplæring og elevmedvirkning på skandinavisk demokraticamp
- Jammeh, B. (2023). Hvordan møte udemokratiske ytringer? Hvordan nærme oss sensitive og/eller kontroversielle tema i læringssituasjoner.
- Jammeh, B. (2023). "Rasisme og antisemittisme"
- Jammeh, B. & Erdal, S. F. (2023). Hate speech and conspiracy in online discourse
- Jammeh, B. & Granlund, L. & Erdal, S. F. (2023). Involve to evolve – Scandinavian citizenship in diverse schools
- Erdal, S. F. & Jammeh, B. (2022). «Diversity and inclusive practices in the classroom. Examples of practices that work. Norwegian experiences»
- Jammeh, B. (2019). Mangfoldskompetanse Mangfoldskompetanse som en del av arbeidet mot en inkluderende skole, Dembra: Faglige perspektiver på demokrati og forebygging av gruppefiendtlighet i skolen
- Jammeh, B. (2019). Ulike mangfoldsforståelser, Dembra: Faglige perspektiver på demokrati og forebygging av gruppefiendtlighet i skolen