Trine Anker
Professor
- Religionsvitenskap med fagdidaktikk
-
Seksjonsleder LU
- Trine.Anker@mf.no
- Kontor: 333
- Telefonnummer: 22590543
Jeg er professor i religionsvitenskap ved MF. Mine hovedområder er religionsdadaktikk og etikk. Jeg har forsket på respekt i skolen, 22. juli i undervisning og profesjonsetikk.
Utvalgte publikasjoner
- Anker, T. (2017). Med himmelen som tak Ungdom, religion og fandom, Prismet, s. 133 - 148. Prismet, ISSN: 0032-8847
- Anker, T. (2017). På tide å si farvel til verdensreligionene?, Religion i skolen : didaktiske perspektiver på religions- og livssynsfaget,, s. 25 - 34. Universitetsforlaget, ISBN: 9788215029078
- Anker, T. & Lippe, von der, M. (2016). Tid for terror: Læreres håndtering av kontroversielle spørsmål i skolens religions- og livssynsundervisning, Prismet, s. 261 - 272. Prismet, ISSN: 0032-8847
- Schjetne, E. & Afdal, H. W. & Anker, T. & Johannesen, N. & Afdal, G. (2016). Empirical moral philosophy and teacher education, Ethics and Education, s. 29 - 41. Ethics and Education, ISSN: 1744-9642
- Anker, T. & Lippe, von der, M. (2015). Når terror ties i hjel : en diskusjon om 22. juli og demokratisk medborgerskap i skolen, Norsk pedagogisk tidsskrift, s. 85 - 96. Norsk pedagogisk tidsskrift, ISSN: 0029-2052
- Afdal, H. W. & Schjetne, E. & Anker, T. & Afdal, G. & Johannesen, N. (2015). Etikk i profesjonell praksis : et forskningsprosjekt knyttet til Utdanningsforbundets implementering av Lærerprofesjonens etiske plattform, ISBN: 978-82-7825-442-4
- Anker, T. (2015). Religions- og livssynsfagene i skolen, Prismet, s. 29 - 32. ISSN: 0032-8847
- Anker, T. (2014). Hva skal man lære om religion i skolen?, Religion og livssyn : Tidsskrift for religionslærerforeningen i Norge, s. 36 - 38. ISSN: 0802-8214
- Anker, T. (2013). Mapping Tasmania: Context as Network, Exploring Context in Religious Education Research. Empirical, Methodological and Theoretical Perspectives,, s. 131 - 144. Waxmann Verlag, ISBN: 978-3-8309-2902-4
- Anker, T. (2011). Respect and disrespect : social practises in a Norwegian multicultural school
Nyeste vitenskapelige publikasjoner
- Hauan, L. S. & Anker, T. (2021). Fordommer mot religion : epistemisk urettferdighet i klasserommet, Fordommer i skolen : Gruppekonstruksjoner utenforskap og inkludering,, s. 84 - 103. Universitetsforlaget, ISBN: 9788215037400
- Anker, T. & Lenz, C. (2021). Lærerens makt og avmakt i et flerkulturelt klasserom – en analyse av lærerstudenters profesjonsetiske forståelse, Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk, s. 224 - 239. Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk, ISSN: 2387-5739
- Lenz, C. & Anker, T. (2021). Leder: Forebygging av fordommer og gruppefiendtlige holdninger i skolen, Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk, Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk, ISSN: 2387-5739
- Johansen, G. & Anker, T. (2020). Science Education Practices: Analysing Values and Knowledge, Examining Ethics in Contemporary Science Education Research : Being Responsive and Responsible,, s. 51 - 69. Springer, ISBN: 978-3-030-50921-7
- Anker, T. & Lippe, von der, M. (2019). Salient or silenced. How religion and terrorism are formatted in school, Formatting Religion: Across Politics, Education, Media, and Law,, s. 142 - 155. Routledge, ISBN: 9781138599987
- Anker, T. & Afdal, G. (2018). Relocating respect and tolerance: A practice approach in empirical philosophy, Journal of Moral Education, s. 48 - 62. Journal of Moral Education, ISSN: 0305-7240
- Anker, T. & Lippe, von der, M. (2018). Controversial issues in Religious Education: How Teachers Deal with Terrorism in their Teaching, Researching Religious Education: Classroom Processes and Outcomes,, s. 131 - 143. Waxmann Verlag, ISBN: 978-3-8309-3719-7
- Anker, T. & Lippe, von der, M. & Undheim, S. (2018). Ungdom og religion : tradisjon, nyskaping og individuelle valg, Å være lærer i en mangfoldig skole: Kulturelt og religiøst mangfold, profesjonsverdier og verdigrunnlag,, s. 58 - 73. Gyldendal Akademisk, ISBN: 9788205512252
- Anker, T. & Lippe, von der, M. (2018). Coming to Terms with Terrorism? A Case Study on how Schools are Dealing with the Terror Attacks of 22 July in Oslo and at Utøya, Religion and Dialogue in the City. Case Studies on Interreligious Encounter in Urban Community and Education,, s. 247 - 261. Waxmann Verlag, ISBN: 978-3-8309-3794-4
- Schjetne, E. & Afdal, H. W. & Anker, T. & Johannesen, N. & Afdal, G. S. (2018). Empirical moral philosophy and teacher education, Ethics in Professional Education,, s. 29 - 41. Routledge, ISBN: 978-1138562820
- Anker, T. (2017). Med himmelen som tak Ungdom, religion og fandom, Prismet, s. 133 - 148. Prismet, ISSN: 0032-8847
- Anker, T. (2017). På tide å si farvel til verdensreligionene?, Religion i skolen : didaktiske perspektiver på religions- og livssynsfaget,, s. 25 - 34. Universitetsforlaget, ISBN: 9788215029078
- Anker, T. & Lippe, von der, M. (2016). Tid for terror: Læreres håndtering av kontroversielle spørsmål i skolens religions- og livssynsundervisning, Prismet, s. 261 - 272. Prismet, ISSN: 0032-8847
- Schjetne, E. & Afdal, H. W. & Anker, T. & Johannesen, N. & Afdal, G. (2016). Empirical moral philosophy and teacher education, Ethics and Education, s. 29 - 41. Ethics and Education, ISSN: 1744-9642
- Anker, T. & Lippe, von der, M. (2015). Når terror ties i hjel : en diskusjon om 22. juli og demokratisk medborgerskap i skolen, Norsk pedagogisk tidsskrift, s. 85 - 96. Norsk pedagogisk tidsskrift, ISSN: 0029-2052
- Anker, T. (2014). Det handlende mennesket og fortellingers etiske potensial, Empirisk etikk i pedagogiske praksiser : artikulasjon, forstyrrelse, ekspansjon,, s. 125 - 140. Cappelen Damm Akademisk, ISBN: 978-82-02-45738-9
- Anker, T. (2014). Obedience and resistance : school rules, participation and pupils' practices, Fair and competitive? : critical perspectives on contemporary Nordic schooling,, s. 41 - 60. Tufnell Press, ISBN: 978-1-872767-14-7
- Anker, T. (2013). Mapping Tasmania: Context as Network, Exploring Context in Religious Education Research. Empirical, Methodological and Theoretical Perspectives,, s. 131 - 144. Waxmann Verlag, ISBN: 978-3-8309-2902-4
- Anker, T. (2012). Beyond the pale: Intersections and otherness in a multicultural school, Education for Social Justice, Equity and Diversity,, s. 159 - 178. LIT Verlag, ISBN: 978-3-643-90255-9
- Anker, T. (2010). Rettferdige minutter: Fordeling av spilletid i fotballkamper for aldersbestemte klasser, Etikk i praksis, s. 9 - 22. Etikk i praksis, ISSN: 1890-3991
Forskningsprosjekter
- Skam, ære respekt og lojalitet: Elevers etiske konstruksjoner i en flerkulturell skolekontekst
- EtiPP Etikk i profesjonell praksis (EtiPP) - Studier av strategi, prioriteringer og måloppnåelse knyttet til lærerprofesjonens etiske plattform.
- Religion and Dialogue in Modern Societies (ReDi).Interdisciplinary and Internationally Comparative Studies on the
Utdanning og praksis
2013
MF – Norwegian School of Theology: Associate professor in Religious Studies
2011
Østfold University College: Associate professor in Religious Education
2011
Norwegian School of Theology, PhD
2007
Østfold University College: Ph.D-student
2006
Østfold University College: Assistant professor in Religious Education
2003
University of Oslo, Bachelor in Norwegian as Second Language
1998
University of Oslo, Norway: Teacher Training (PPU)
1997
University of Bergen, Norway: Master in History of Religions
Verv
2017
Medlem i kjerneelementgruppe for KRLE/RE: Utdanningsdirektoratet
2016
Medlem i Pan-European Platform on Ethics, Transparency
2015
Medlem: Najonale retningslinjer for lektorutdanning 8-13.
2013
Rådsmedlem: NRLU