- Dato fra:
- Dato til:
- Sted: MF
- Legg til i kalender
Filosofi og etikk er helt sentrale fagområder i KRLE og religion og etikk. Likevel kan de nok sies å ha fått litt stemoderlig behandling til tider. Derfor vil MFs januarkurs 2023 tilby oppdatert, faglig påfyll innenfor disse områdene.
I 2020 kom de nye læreplanene tilknyttet fagfornyelsen og dette skoleåret trer disse også i kraft for religion og etikkfaget i videregående skole. Vi vil i årets kurs rette fokus mot plassen filosofi og etikk kan ha i faget etter fagfornyelsen. Dette inkluderer mulighetene som ligger både i fagets kjerneelementer og i de nye tverrfaglige temaene. De nye læreplanene identifiserer både etisk refleksjon og utforsking av eksistensielle spørsmål og svar som kjerneelementer i KRLE og religion og etikk. I tillegg er flere av fagets kompetansemål direkte rettet inn mot filosofiske og etiske problemstillinger. Vi ønsker at kursets deltakere skal sitte igjen med kunnskap og nye perspektiver som er relevante for undervisning etter de nye læreplanene.
MFs januarkurs 2023 kan tilby forelesninger fra dyktige fagfolk med filosofi og etikk som fagområder. Flere av MFs lærere og forskere vil delta, i tillegg til eksterne bidragsytere.
Vi håper mange vil benyttet seg av denne spesielle muligheten til å få oppdatert kunnskap om filosofi og etikk forankret i fagfornyelsens læreplaner.
Program
Endringer kan forekomme.
Torsdag 5. januar
09.00 Registering og kaffe
09.45 Velkommen
09.55
En praksisorientert profesjonsetikk: Mellom instrumentalisme og idealisme v/ professor Geir Afdal, MF
Tradisjonelt har profesjonsetikken operert med et skille mellom filosofisk etisk teori på den ene side og profesjonell praksis på den andre. Denne forelesningen tar utgangspunkt i empirisk etikk og i pedagogiske praksiser som etiske ressurser. Argumentet er at en slik etikk kan være en vei mellom verdimessig instrumentalisme på den ene side og kategorisk idealisme på den andre.
10.40
Hva kan være etikkens bidrag til en bærekraftdidaktikk? v/ førsteamanuensis Ole Andreas Kvamme, UiO
I LK20 er det tverrfaglige temaet bærekraftig utvikling prioritert i norsk skole. I dette foredraget foreslår Kvamme at etikkundervisningen her har en nøkkelrolle å spille, som kilde til mening, motivasjon, kritikk og forandring.
11.40 Lunsj
12.25
Naturfilosofi og miljøetikk etter fagfornyelsen v/ professor Odin Lysaker, UiA
13.25
Filosofiske perspektiver på religionsfrihet v/ professor / prodekan Sune Lægaard, Roskilde Universitet
14.25 Kaffe
14.40
Simone de Beauvoir og den gamle som Den andre v/ professor Tove Pettersen, UiO
Simone de Beauvoir er kjent for sitt verk “Det annet kjønn” fra 1949. Ideene hun her fremsetter, om kvinnen som undertrykt, danner også grunnlaget for verket “Alderdommen” fra 1970. Her argumenterer hun for at ulike former for undertrykkelse fører til marginalisering og diskriminering av eldre. I dette innlegget tar Tove Pettersen for seg denne mindre kjente siden av Simone de Beauvoirs filosofiske bidrag.
Fredag 6. januar
09.15 Kaffe
09.30
Hva gjør vi med filosofi og etikk i religionsundervisning etter fagfornyelsen? v/ førstelektor Bjørn Aksel Flatås, USN
Et blikk på filosofi og etikk som mulighet i lys av erfaringer fra masterutdanningen i KRLE ved USN
10.30
Immanuel Kant v/ førstelektor Feroz Mehmood Shah, UiO
11.30 Lunsj
12.15
Thomas Hobbes og krig v/ førsteamanuensis Hege Cathrine Finholt, MF
Det er kjent at Thomas Hobbes i sitt verk Leviathan hevder at uten lover og regler er livet som en alles krig mot alle, hvor livet er kort, brutalt og hardt. Denne analogien blir ofte tatt til inntekt for at det er anarki i det internasjonale samfunnet, hvor alle stater anser de andre som en potensiell fiende. Er dette en god lesning av Hobbes? Hvis ikke, hva kan vi lære av hans politiske tanker i dag?
13.00
Kvinner i filosofien v/ professor Kristin Gjesdal, Temple University College of Liberal Arts
Selv om den filosofiske kanon i all hovedsak består av mannlige filosofers verk betyr ikke det at det ikke har vært kvinner som har skrevet filosofi. I innledningen til den nylig utgitte boka “Kvinner i filosofien. Romantikk, revolusjon og sosialt fellesskap” skriver redaktørene at kvinnelige filosofers arbeid fra 1800 tallet viser hvordan “filosofi både kan og bør bli praktisert: I dialog med vårt daglige liv, snarere enn abstrahert fra det… Filosofien har potensial til å forandre våre liv, men også til selv å bli transformert gjennom erfaringer og handlinger.” I dette foredraget viser Gjesdal hvordan hun har arbeidet med dette teamet, og hva det har å si for filosofi som fag i dag.
14.15 Kaffe
14.35
Filosofi og etikk etter fagfornyelsen. Noen avsluttende perspektiver v/ førsteamanuensis Audun Toft, MF
Filosofi er helt sentralt i fagene KRLE og religion og etikk. I dette foredraget trekker Audun Toft noen historiske linjer og skissere opp noen ulike tilnærminger til undervisning i (og med) filosofi.
15.15 Slutt