- Emnekode: VITA5000
- Studiepoeng: 60
- Semester: Høst og vår
- Språk: Norsk
Eksistensiell dynamisk terapi VITA5000
Eksistensiell dynamisk terapi har som mål å gi leger og psykologer en spesialisering i eksistensiell psykoterapi. Emnet gir en fordypning i eksistensiell psykoterapi, strategier og prinsipper, med vekt på hvordan eksistensielle temaer, livssyn, tro og kultur kan veve seg sammen med psykiske lidelser. Utdanningen imøtekommer med dette også kravet til spesialister om kompetanse på pasientens kontekst; kultur, religiøs tro og eksistensielle forhold.
Studiet gir også en fordypning i anvendt klinisk religionspsykologi innen rammen av eksistensielt orientert psykoterapi og et multikulturelt samfunn. Mistilpasset bruk av affekter og rigide verdensbilder kan være sentrale for pasientens lidelse. VITA-modellen utforsker hvordan pasientenes eksistensielle temaer livshistorie, gudsbilder, og følelser vever seg sammen. Videre setter emnet en i stand til å anvende VITA-modellen i egen klinisk psykoterapipraksis.
Arbeidsform og organisering:
Emnet kombinerer 7 samlinger a 3 dager (21 dager) ved Bispehagen i Stavanger, 6 digitale dager, praksis ved eget arbeidssted, delta i veiledning, samt skriftlige oppgaver.
Dette emnet går uregelmessig. Ta kontakt på teologi@mf.no for mer informasjon.
Om studiet
Studiekrav
For å få avsluttende vurdering må studenten:
- Være i klinisk praksis ved eget arbeidssted i minimum 50 % stilling under hele utdanningsforløpet
- Gjennomføre et lengre behandlingsforløp av minimum 6 måneders varighet i egen klinisk praksis
- Delta i regelmessig veiledning hos psykoterapeut under hele utdanningsforløpet, herunder å gjennomføreminimum 35 timer metodespesifikk psykoterapiveiledning innenfor definerte læringsmål, i henhold til VITA-modellen
- delta på undervisningssamlinger digitalt og lokalt. Undervisningen er obligatorisk. Kortere, nødvendigfravær kan innvilges etter søknad.
- Levere og få godkjent fire refleksjonsnotat, hvert på 2000 ord, knyttet til relevant emnelitteratur
- Levere og få godkjent problemstilling for den individuelle skriftlige oppgaven (eksamen)
- Delta i prosessveiledning på det skriftlige arbeidet
- Delta i evaluering av studietilbudet dersom tilbudet er gjort til gjenstand for dybdeevaluering i det aktuelle semesteret.
Studenter som ikke oppfyller studiekravene, kan ikke gå opp til eksamen i emnet. For ikke å bruke et eksamensforsøk må studenten aktivt trekke sin vurderingsmelding til emnet innen trekkfristen (1.november).
Avsluttende vurdering/eksamen
Avsluttende vurdering består av en individuell, skriftlig oppgave på 4500-5500 ord. Besvarelsen vurderes med "bestått/ikke bestått".
For å få avsluttende vurdering må studenten innen fastsatte frister ha oppfylt studiekravene.
Læringsutbytte
Læringsmål
KUNNSKAP
Studenten har:
- inngående kunnskap innenfor eksistensielt orientert psykoterapi, samt spesialisert innsikt i VITA modellen
- inngående kunnskap om hvordan eksistensielle temaer er koblet opp til spesifikke følelser
- god kunnskap om hvordan religion, kultur og livssyn kan være sammenvevd i psykiske lidelser (differensial diagnostikk), og hvordan dette kan kartlegges og adresseres i terapi
- god kunnskap om det teoretiske grunnlaget for anvendte VITA-modellens psykoterapeutiske metoder innen individuell-, gruppe- og familiebehandling
- god kunnskap om eksistensielle kjerne temaer i ulike personlighetsforstyrrelser
-har kunnskap om emosjonsfokusert (affektbevissthet) og mentaliseringsorientert terapi
- god kunnskap om tilknytningsteori, selvpsykologi og objektrelasjons teori bidrag til en dynamisk eksistensielt orientert terapi og ulike dynamiske prosesser (emosjonelle og eksistensielle) mellom terapeut og pasient (overføringer-motoverføringer)
- kunnskap om Kulturelt Formulerings Intervju (KFI) i tillegg til DSM-5
- kunnskap om eksistensielt orienterte kognitive tilnærminger herunder metakognitive (metarefleksjon) og evidensbaserte behandlingsmetoder mindfulness (MBSR)
- kunnskap om relevansen for å adressere eksistensielle, religiøse og kulturelle forhold i terapi, og hvordan innhente informasjon fra oppdaterte nasjonale og internasjonale guidelines og ha forståelse for hvordan dette anvendes i behandlingen av pasienter med psykiske lidelser.
FERDIGHETER
Studenten kan:
- identifisere og adressere eksistensielle kjerne tema, kartlegge hvordan disse er koblet til følelser og relasjonelle erfaringer, som drivere og opprettholdere av psykisk lidelse
- kartlegge følelser, adressere følelser i terapi, og skjelne mellom hvordan spesifikke følelser kan ramme den eksistensielle helsen og spille seg ulikt ut i forskjellige psykiatriske lidelser
- identifisere rigide oppfatninger av seg selv og andre og kulturens bidrag og religiøs tros betydning for psykisk /eksistensiell helse - kan selvstendig utrede, diagnostisere og behandle pasienter med annen kulturell og religiøs bakgrunn og psykiske lidelser
- identifisere og utforske relasjonelle og eksistensielle konflikters dynamiske opphav (e.g. mangelpatologi og/eller konfliktpatologi), inkludert traumebevisst forståelse
- kan håndtere kompleksiteten i behandler-pasient-forholdets dynamikk, emosjonelt og eksistensielt og selvstendig kunne bruke denne dynamikken diagnostisk og terapeutisk
- benytte psykoedukative metoder og fremme eksistensiell metarefleksjon
- lede og veilede tverrfaglig i eksistensielle grupper, dynamisk gruppeterapi med eksistensielt fokus, narrativ gruppeterapi, emosjonsfokuserte (affektbevissthets og mentalisering- grupper, samt bildeterapi i denne modellen
- inkludere pasienten(e) i evaluering av behandlingsprosessen underveis og justere forløp
- selvstendig anvende elementer og intervensjoner fra forskningsstøttede psykoterapimetoder i VITA-modellen
- selvstendig vurdere indikasjon for VITA-modellens prinsipper og strategier i psykoterapi ved ulike lidelser (i individualterapi, familie terapi og/ gruppe terapi)
Overlappende emner
Emnet har ingen studiepoengsreduksjon mot andre emner.