Solvor Mjøberg Lauritzen
Professor
- Utdanningsvitenskap
- Solvor.M.Lauritzen@mf.no
- Kontor: 467
- Telefonnummer: 22590597
Faglige kompetanseområder:
- Interkulturell pedagogikk
- Rasisme og antisiganisme
- Romer og romanifolk/tatere
Jeg forsker og underviser innen feltet utdanningsvitenskap, med ekspertise innen fredsutdanning, interkulturell utdanning og kritiske romske studier. De siste årene har forskningen min hovedsakelig dreid seg om minoritetene romer og romanifolk/tatere, i Norge og globalt. Mitt fokus ligger på kritiske analyser av samfunnsstrukturer som påvirker romers livsmuligheter, og jeg er opptatt av at forskningen skal kunne bidra til endring og sosial rettferdighet. Jeg har blant annet skrevet om diskurser i utdanningsforskning om romer, romers utdanningssituasjon, antisiganisme (anti-romsk rasisme), mediaeksponering og migrasjon.
Jeg leder forskergruppen «kritiske romske studier», og er medlem av gruppene «Researching education in a globalized world» og «Migrasjon, minoriteter og marginalisering»
Utvalgte publikasjoner
- Lauritzen, S. M. (2023). Antisiganisme i Norge, Norsk sosiologisk tidsskrift, s. 23 - 40. Norsk sosiologisk tidsskrift, ISSN: 2535-2512
- Lauritzen, S. M. & Dumitru, M. (2023). Roma Experiencing Rough Sleeping in Westminster and Beyond: Evaluating New Approaches
- Lauritzen, S. M. (2022). Rasisme mot romer og romanifolk/ tatere - Antisiganisme eller anti-romsk rasisme?, Nytt Norsk Tidsskrift, s. 133 - 144. Nytt Norsk Tidsskrift, ISSN: 0800-336X
- Lauritzen, S. M. (2020). Att lyckas med det omöjliga: Romska studenter vid rumänska universitet, Från interkulturell pedagogik till romska studier : en festskrift för Christina Rodell Olgaç, s. 92 - 106.
- Lauritzen, S. M. (2019). Accessing basic education in Romania: Possibilities and limitations for NGOs working for educational change for Roma children, Journal of educational change, s. 1 - 22. Journal of educational change, ISSN: 1389-2843
- Lauritzen, S. M. (2018). Nomadism in Research on Roma Education, Critical Romani Studies, s. 58 - 75. Critical Romani Studies, ISSN: 2560-3019
- Lauritzen, S. M. & Nodeland, T. S. (2018). "What is the problem represented to be?" Two decades of research on Roma and education in Europe, Educational Research Review, s. 148 - 169. Educational Research Review, ISSN: 1747-938X
- Lauritzen, S. M. & Nodeland, T. S. (2017). What happened and why? Considering the role of truth and memory in peace education curricula, Journal of Curriculum Studies, s. 437 - 455. Journal of Curriculum Studies, ISSN: 0022-0272
- Lauritzen, S. M. (2016). Building peace through education in a post-conflict environment: A case study exploring perceptions of best practices, International Journal of Educational Development, s. 77 - 83. International Journal of Educational Development, ISSN: 0738-0593
- Lauritzen, S. M. (2016). Educational change following conflict: Challenges related to the implementation of a peace education programme in Kenya, Journal of educational change, s. 1 - 18. Journal of educational change, ISSN: 1389-2843
Nyeste vitenskapelige publikasjoner
- Lauritzen, S. M. (2023). Antisiganisme i Norge, Norsk sosiologisk tidsskrift, s. 23 - 40. Norsk sosiologisk tidsskrift, ISSN: 2535-2512
- Lauritzen, S. M. (2022). Rasisme mot romer og romanifolk/ tatere - Antisiganisme eller anti-romsk rasisme?, Nytt Norsk Tidsskrift, s. 133 - 144. Nytt Norsk Tidsskrift, ISSN: 0800-336X
- Lauritzen, S. M. (2019). Accessing basic education in Romania: Possibilities and limitations for NGOs working for educational change for Roma children, Journal of educational change, s. 1 - 22. Journal of educational change, ISSN: 1389-2843
- Lauritzen, S. M. (2018). Nomadism in Research on Roma Education, Critical Romani Studies, s. 58 - 75. Critical Romani Studies, ISSN: 2560-3019
- Lauritzen, S. M. & Nodeland, T. S. (2018). "What is the problem represented to be?" Two decades of research on Roma and education in Europe, Educational Research Review, s. 148 - 169. Educational Research Review, ISSN: 1747-938X
- Aamaas, Å. & Duesund, K. H. & Lauritzen, S. M. (2017). Placements abroad and scaffolding structures, Studies in Higher Education, s. 539 - 553. Studies in Higher Education, ISSN: 0307-5079
- Lauritzen, S. M. & Nodeland, T. S. (2017). What happened and why? Considering the role of truth and memory in peace education curricula, Journal of Curriculum Studies, s. 437 - 455. Journal of Curriculum Studies, ISSN: 0022-0272
- Lauritzen, S. M. (2016). Building peace through education in a post-conflict environment: A case study exploring perceptions of best practices, International Journal of Educational Development, s. 77 - 83. International Journal of Educational Development, ISSN: 0738-0593
- Lauritzen, S. M. (2016). Educational change following conflict: Challenges related to the implementation of a peace education programme in Kenya, Journal of educational change, s. 1 - 18. Journal of educational change, ISSN: 1389-2843
Forskningsprosjekter
Utdanning og praksis
2010 - 2013
PhD in Education, University of York
2007 - 2008
MA in TESOL (Teaching English to Speakers of Other Languages), University of York
2006 - 2007
PPU, Høgskolen i Telemark
2004 - 2006
BA i Engelsk og Kristendom, Høyskolen i Vestfold