Emil Sætra
Førsteamanuensis
- Samfunnsfagdidaktikk
- Emil.Satra@mf.no
- Kontor: 324B
- Telefonnummer: 22590612
Faglige kompetanseområder:
- demokrati og medborgerskap
- kontroversielle spørsmål i undervisningen
- samfunnsfagdidaktikk
Min primære forskningsinteresse er demokrati og medborgerskap i skolen. I doktorgradsavhandlingen min skrev jeg om lærere og elever sine diskusjons- og medborgeridealer, slik de kom til uttrykk i deres erfaringer med å diskutere kontroversielle spørsmål i klasserommet.
Utvalgte publikasjoner
View all publications on the Cristin website...
- Sætra, E. (2020). Discussing Controversial Issues in the Classroom: Elements of Good Practice, Scandinavian Journal of Educational Research, Scandinavian Journal of Educational Research, ISSN: 0031-3831
- Sætra, E. (2019). Teaching Controversial Issues: A Pragmatic View of the Criterion Debate, Journal of Philosophy of Education, s. 323 - 339. Journal of Philosophy of Education, ISSN: 0309-8249
- Stray, J. H. & Sætra, E. (2016). Dialog og demokratisering - Overveielser omkring læreres rolle i dialoger som omhandler kontroversielle politiske og religiøse spørsmål, Nordic Studies in Education, s. 279 - 294. Nordic Studies in Education, ISSN: 1891-5914
Nyeste vitenskapelige publikasjoner
View all publications on the Cristin website...
- Sætra, E. (2023). An Empirical Moral Philosophy Perspective on Classroom Discussions of Controversial Issues, Educational Theory, s. 549 - 683. Educational Theory, ISSN: 0013-2004
- Sætra, E. (2023). Å diskutere kontroversielle spørsmål i klasserommet: idealer for demokratisk diskusjon og medborgerskap i norsk videregående skole, Norsk pedagogisk tidsskrift, s. 179 - 191. Norsk pedagogisk tidsskrift, ISSN: 0029-2052
- Sætra, E. & Goldschmidt-Gjerløw, B. (2023). Følelsenes rolle i samtaler om kontroversielle og sensitive temaer, Samtaler i skolen,, s. 57 - 78. Cappelen Damm Akademisk, ISBN: 978-82-02-77227-7
- Sætra, E. (2021). Hva er et kontroversielt spørsmål? En definisjonsteoretisk analyse – og litt om implikasjoner for pedagogisk praksis, Norsk pedagogisk tidsskrift, s. 93 - 102. Norsk pedagogisk tidsskrift, ISSN: 0029-2052
- Sætra, E. (2021). Discussing Controversial Issues: Exploring the Role of Agonistic Emotions, Democracy and Education, Democracy and Education, ISSN: 1085-3545
- Sætra, E. (2020). Discussing Controversial Issues in the Classroom: Elements of Good Practice, Scandinavian Journal of Educational Research, Scandinavian Journal of Educational Research, ISSN: 0031-3831
- Heldal, J. & Sætra, E. (2020). Transformativ læringsteori, Til elevens beste. Pedagogiske perspektiver,, s. 79 - 97. Gyldendal Akademisk, ISBN: 9788205518506
- Danielsen, A. G. & Diseth, Å. R. & Heldal, J. & Kvello, Ø. & Egelandsdal, K. & Ness, I. J. (2020). Elevens beste og pedagogiske perspektiver - en analyse, Til elevens beste. Pedagogiske perspektiver,, s. 284 - 307. Gyldendal Akademisk, ISBN: 9788205518506
- Sætra, E. & Stray, J. H. (2019). Hva slags medborger? En undersøkelse av læreres forståelse av opplæring til demokrati og medborgerskap, Nordic Journal of Comparative and International Education (NJCIE), s. 19 - 32. Nordic Journal of Comparative and International Education (NJCIE), ISSN: 2535-4051
- Sætra, E. & Stray, J. H. (2019). Læreplan og demokrati Om lærernes bruk av læreplanen i samfunnsfag i et demokratipedagogisk perspektiv, Nordic Journal of Comparative and International Education (NJCIE), s. 3 - 18. Nordic Journal of Comparative and International Education (NJCIE), ISSN: 2535-4051
- Sætra, E. (2019). Teaching Controversial Issues: A Pragmatic View of the Criterion Debate, Journal of Philosophy of Education, s. 323 - 339. Journal of Philosophy of Education, ISSN: 0309-8249
- Stray, J. H. & Sætra, E. (2018). Fellesskapets pedagogikk: Deweys moralfilosofi som tilnærming til klasseledelse, Norsk pedagogisk tidsskrift, s. 16 - 25. Norsk pedagogisk tidsskrift, ISSN: 0029-2052
- Stray, J. H. & Sætra, E. (2018). Skole for demokrati? En diskusjon av betingelser for skolens demokratidannende funksjon, Utbildning och Demokrati, s. 99 - 113. Utbildning och Demokrati, ISSN: 1102-6472
- Stray, J. H. & Sætra, E. (2017). Teaching for democracy: Transformative learning theory mediating policy and practice, Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk, s. 1 - 16. Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk, ISSN: 2387-5739
- Stray, J. H. & Sætra, E. (2016). Dialog og demokratisering - Overveielser omkring læreres rolle i dialoger som omhandler kontroversielle politiske og religiøse spørsmål, Nordic Studies in Education, s. 279 - 294. Nordic Studies in Education, ISSN: 1891-5914
- Stray, J. H. & Sætra, E. (2016). Hvordan kan evne til refleksjon og dømmekraft utvikles gjennom dialogisk undervisning?, Utbildning och Demokrati, s. 7 - 24. Utbildning och Demokrati, ISSN: 1102-6472
- Stray, J. H. & Sætra, E. (2015). Samfunnsfagets demokratioppdrag i fremtidens skole. En undersøkelse av samfunnsfaglæreres opplevelse av fagets rammebetingelser og Ludvigsen-utvalgets utredninger, Norsk pedagogisk tidsskrift, s. 460 - 471. Norsk pedagogisk tidsskrift, ISSN: 0029-2052