MF ble stiftet i 1907 som Det teologiske menighetsfakultet. I 2018 byttet vi navn til MF vitenskapelig høyskole.
MF er en privat, uavhengig utdanningsinstitusjon som driver forskning og utdanning innenfor områdene teologi, religion og samfunnsfag, og arbeider særlig i skjæringsfeltet religion og samfunn.
MF tilbyr en rekke studieprogram på ph.d.-, master- og bachelornivå. Studentene utdannes til yrker innen kirke, skole og samfunn.
I dag har MF ca. 120 ansatte, 1000 studenter, og ca. 50 på doktorgradsprogrammet.
MF er en selvstendig, verdibasert vitenskapelig høyskole, hvor
akademisk frihet, kritisk tenkning og demokratisk deltakelse vektlegges.
Forskning
Forskningen ved MF er mangfoldig og dekker områder som teologi og tverrdisiplinære studier av religion og samfunn.
Åpningstider
Hoveddør og resepsjon:
Mandag - fredag: 08.00 - 21.00
Lørdag: 09.00 - 17.00
Søndag: Stengt
Bibliotek og lesesal:
Mandag - fredag: 09.00 - 20.00
Lørdag: 10.00 - 15.00
Søndag: Stengt
Åpningstider i jule- og nyttårshelgen 24/25
Hoveddør og resepsjon:
Fredag 13.12: 08.00 - 21.00
Lørdag 14.12: Stengt
Mandag 16.12 -fredag 20.12: 08.00 - 16.00
Lørdag 21.12 - lørdag 4.1.2025: Stengt
Bibliotek og læringssenter:
Fredag 13.12: 09.00 - 16.00
Lørdag 14.12: Stengt
Mandag 16.12 -fredag 20.12: 09.00 - 16.00
Lørdag 21.12 - lørdag 4.1.2025: Stengt
Studieresepsjonen i 3. etg:
Fredag 13.12: 10.00 - 14.00
Lørdag 14.12 - lørdag 4.1.2025: Stengt
Aktuelle nyheter
Sturla Stålsett blir ny rektor ved MF vitenskapelig høyskole
Etter en grundig og omfattende prosess med flere gode kandidater, har styret enstemmig ansatt Sturla Stålsett (60) som ny rektor ved MF vitenskapelig høyskole.
MF utnevner sine første meritterte undervisere
19. desember fikk fire ansatte ved MF tildelt tittelen merittert underviser. Dette er første gang MF gir denne statusen.
Har satt islamofobi på det globale kartet
Etter seks års banebrytende forskning er prosjektet Intersecting Flows of Islamophobia (INTERSECT) nå offisielt avsluttet.
Forelesning om akseptabel bruk av KI
Mange diskuterer for tiden hva som er akseptabel bruk av kunstig intelligens for både studenter og forskere. Særlig vanskelig er det å gi konkrete, begrunnede svar.