Avhandlingsarbeidet er et selvstendig arbeid fra studentens side der studenten er ansvarlig for utformingen av avhandlingen, fremdrift og endelig innlevering. Veileder skal hjelpe studenten til å strukturere avhandlingsperioden, samt stimulere studenten til å levere i tide.
Veileder og student skal avtale en tids- og arbeidsplan etter forslag fra studenten.
Studenten har krav på 4-5 veiledningsmøter pr. semester. Et veiledningsmøte er normalt beregnet til 45 minutter. Ved samskriving av masteroppgave har studentene samlet krav på 7-8 veiledningsmøter per semester.
Veiledningsmøtene går normalt over ett semester for masteroppgaver på 30 studiepoeng, og to semestre for større oppgaver. Veiledning i tilknytning til metodeemnet kommer i tillegg.
Dersom en student får nytt opptak til samme studieprogram, eller til et studieprogram som har svært stor faglig likhet med studieprogrammet studenten allerede har mottatt veiledning på, vil dette ikke medføre nye rettigheter til veiledning.
Studiedirektør kan innvilge ytterligere veiledning dersom det foreligger tungtveiende grunner.
Veiledningen begynner når studenten er meldt opp til det aktuelle avhandlingsemnet. Veiledning i rammen av metodeemne kommer i tillegg.
Det tilbys normalt ikke veiledning i forbindelse med MFs ferieavvikling
Student
Studenten skal avtale første veiledningsmøte med veileder umiddelbart etter undertegningen av denne avtalen.
Studenten skal være godt forberedt til veiledningsmøtene.
Studenten skal følge arbeidsplanen som er avtalt, og holde veileder jevnlig orientert om oppgavearbeidet.
Studenten skal si fra i god tid dersom en ikke kan møte opp til en veiledningstime.
Studenten skal umiddelbart ta opp alvorlige samarbeidsproblemer med MF/studieveileder.
Studenten forplikter seg til å delta på fellessamlinger som arrangeres.
Studenten har ansvar for å følge forskningsetiske retningslinjer.
Studenten skal forøvrig følge reglementer og anvisninger som gjelder for masteroppgavearbeidet.
Veileder
Veileder skal ha satt seg inn i yrkesetiske retningslinjer for veiledning
Veileder har ansvar for å avklare forskningsetiske utfordringer, samt ansvar for hensynet til evt. forskningsdeltakere og andre som berøres av prosjektet.
Veileder skal − etter henvendelse fra studenten − sørge for at det første ordinære veiledningsmøtet finner sted så tidlig som mulig i det semesteret studenten er meldt opp til det aktuelle avhandlingsemne. Her skal veileder orientere om hvordan veiledningen rent konkret vil bli lagt opp.
Veileder skal tilby studenten 4-5 veiledningsmøter á inntil 45 minutter, fordelt relativt jevnt det semesteret/de semestrene veiledningen foregår, og med 1 av samlingene i det semesteret studenten tar metodeemnet.
Selv om studenten har hovedansvaret for fremdrift, skal veileder stimulere studenten til å levere innen fristen.
Veileder skal være godt forberedt til veiledningsmøtene.
Veileder skal drøfte og vurdere opplegg, metode og gjennomføring av undersøkelsen/analysen med studenten, og bidra til at undersøkelsen/analysen legges opp slik at den kan gjennomføres på normert tid.
Veileder skal lese og gi detaljerte kommentarer til kapittelutkast minst én gang, men vurderer selv hvor omfattende gjennomgangen av reviderte kapitler og masteroppgaven i sin helhet skal være.
Veileder kan i den grad det er hensiktsmessig velge å gjennomføre deler av veiledningen i seminarpregede smågrupper (forskningsseminarer).
Veileder skal gjennom veiledningsmøtene holde seg orientert om progresjonen i studentens arbeid, og vurdere fremdriften i forhold til den på forhånd fastlagte tids- og arbeidsplan.
Veileder skal si fra i god tid dersom tidspunktet for et avtalt veiledningsmøte må endres.