Permisjon fra studier
Du kan søke om permisjon dersom helse- eller velferdsforhold, verneplikt, politiske verv eller andre forhold vanskeliggjør normal studieaktivitet.
Søknadsfrister for permisjon
Høstsemesteret: 1. september
Vårsemesteret: 1. februar
(Egne frister gjelder for reservasjon av studieplass)
Permisjon
Du har rett til permisjon fra studiene når du avtjener verneplikt, har verv i studentpolitiske eller folkevalgte organer, og når det foreligger andre særskilte grunner. Retten gjelder så lenge behovet tilsier det.
Søknaden skal være begrunnet og sendes studieadministrasjonen innen 1. september/1. februar i det semesteret du søker om permisjon. Hvis behovet for permisjon oppstår etter utløpet av fristen eller det er særskilte grunner for å fravike den, vil søknaden bli behandlet selv om søknadsfristen er utløpt. Husk å legge ved relevant dokumentasjon.
Når vi vurderer søknaden, vil vi blant annet legge vekt på grunnlaget for ønsket om permisjon, og i hvilken grad dette gjør det vanskelig for deg å følge normal studieaktivitet.
Som hovedregel innvilger MF permisjon for inntil to semestre, og fortrinnsvis for hele semestre. Ved vurderingen av permisjonens lengde vil vi blant annet se hen til hvilke konsekvenser avbruddet får for din utdanningsplan.
Du kan melde deg til emner, være aktiv student og gå opp til eksamen selv om du er registrert med permisjon. Du må da betale studieavgift og overholde fristene for registrering og betaling. Hvis du skal ta eksamen, må du oppfylle de vilkårene for å gå opp til eksamen i emnene som følger av emnebeskrivelsen og/eller programplanen.
Permisjon på grunnlag av fødsel eller adopsjon
For studenter som får barn under studiene, gjelder egne regler om rett til permisjon. Dette er regulert i universitets- og høyskoleloven § 10-6. Ta kontakt med din studierådgiver for nærmere informasjon om dette.
Søknad om foreldrepermisjon skal dokumenteres med terminbekreftelse, fødselsattest eller lignende.
Lånekassen stiller visse krav for å utbetale fødselsstipend og omgjøre lån til stipend. Du må selv sette deg inn i vilkårene for dette når du søker om foreldrepermisjon. Det vil ikke bli rapportert fra lærestedet til Lånekassen at du har studentstatus når du er i permisjon. Lånekassen krever derfor dokumentasjon fra lærestedet på at du har studentstatus og har permisjon. Kontakt din studierådgiver for å be om dette.
Du kan velge å betale semesteravgiften og registrere deg i studentweb mens du er i foreldrepermisjon, selv om du ikke skal ta emner. Du vil da få semesterkvittering og kan benytte velferdstilbudene fra Studentsamskipnaden.
Du kan melde deg til emner, være aktiv student og gå opp til eksamen selv om du er registrert med foreldrepermisjon, hvis studieprogrammet er lagt opp slik at dette er mulig. Du må da betale studieavgift og overholde fristene for registrering og betaling. Hvis du skal ta eksamen, må du oppfylle de vilkårene for å gå opp til eksamen i emnene som følger av emnebeskrivelsen og/eller programplanen.
Du får utvidet studietid tilsvarende foreldrepermisjonsperioden. Dette gjelder selv om du velger å betale semesteravgift, registrere deg, følge undervisningen og ta eksamen.
Ta kontakt med studieadministrasjonen når du ønsker å begynne å studere igjen.
Reservasjon av studieplass
Dersom du har takket ja til tilbud om opptak på et studieprogram og ikke kan starte det semesteret du har fått opptak, kan du søke om reservasjon av studieplass.
Hvem kan søke?
Hvis du har takket ja til studier av et omfang på minst 60 studiepoeng, kan du søke om utsatt studiestart på grunnlag av:
- fødsel og omsorg for barn
- verneplikt
- andre særlige grunner, som for eksempel langvarig sykdom.
Studieplassen kan som hovedregel reserveres for ett år, eller fram til neste ordinære opptak til studiet.
Du må ellers være oppmerksom på at det i løpet av utsettelsesperioden kan komme endringer i studieprogrammet som har innvirkning på oppbyggingen av studieprogrammet og det fremtidige studieløpet ditt.
Studenter som har fått reservert studieplassen, må søke om opptak på nytt innen søknadsfristen i det året eller semesteret de har fått reservert studieplassen til.
For reservasjon av studieplass tildelt gjennom Samordna opptak, gjelder Samordna opptaks bestemmelser om dette.
Søknadsfrist
- 1. august for studieprogram med oppstart i høstsemesteret
- 2. januar for studieprogram med oppstart i vårsemesteret