- Emnekode: DIA5230
- Studiepoeng: 15
- Semester: Høst
- Språk: Norsk
Studieprogramtilhørighet:
Ledelse og diakoni i kontekst DIA5230
Emnet består av to delemner: Delemne A: Ledelse i kirken og ideelle organisasjoner (10 stp) og delemne B: Diakoni og samskaping i velferdsamfunnet(5 stp). For å ta DIA5230 må studenter ha fullført emnet MADIA 466 Diakonalt arbeid eller lignende.
.
Delemne A tilbys sammen med studenter fra erfaringsbasert master i kirkelig undervisning og profesjonsstudiet i teologi. Delemnet gir studentene teoretiske perspektiver på kirkelige profesjoners bidrag til samhandling og ledelse. Delemnet er informert av nyere teori som vektlegger ledelse som komplekst, fortolkende samspill som bidrar til læringsprosesser omkring en virksomhets identitet og retning. Delemnet gir kunnskap om ledelse i lokalmenighet og i ideelle organisasjoner og vektlegger særlig teori om ledelse av frivillige, ledelse i/av team, forebygging av konflikt og strategisk ledelse. Spørsmål om kirkens identitet og vigslet tjeneste belyses. Delemnet gir også noe øvelse i samspill i team og i å bli kjent med seg selv i en lederrolle.
Delemnet gir studentene hjelp til å tolke og bidra til ledelse i en større sosial/organisatorisk sammenheng. Det etableres et teoretisk rammeverk som særlig vektlegger analyse av eget mandat og egen lederrolle, utvikling av fellesskap samt forståelse av identitet og endring.
.
Delemne B er kun for studenter som tar master i diakoni. Spørsmålstillinger som er sentrale i delemnet er:
- Hvordan kan diakonale aktører samhandle med andre i velferdssamfunnet (stat, kommune og sivilsamfunnet)? Hvilke roller kan de ulike aktørene innta? Hvordan kan diakonale aktører bidra til samskaping og sosial innoivasjon?
- Hvilken utvikling ser vi i velferdssamfunnet, og hvordan utfordrer dette etikk, teologi og diakonale velferdsaktører?
Arbeidsformer og organisering: Forelesninger, seminarundervisning og casebasert gruppearbeid.
Studiekrav
For å få avsluttende vurdering må studenten få godkjent:
- godkjent refleksjonsnotat om forventet læringsutbytte, 1000 - 1500 ord (oppstarts modul)
- Fremmøte og deltakelse i undervisning og gruppearbeid. Det er krav om 100 % oppmøte. Emneansvarlig kan godkjenne inntil 25 % fravær etter begrunnet søknad
- deltakelse i evaluering av emnet dersom det skal dybdeevalueres i det aktuelle semesteret
I delemne A må studenten (se semesterark for nærmere beskrivelse og krav):
- Forberede og gjennomføre en muntlig presentasjonen etter gruppearbeid.
- skrive og få godkjent faglig oppgave, 2800-4000 ord, i henhold til mal
I delemne B må studenten:
- inngå veiledningskontrakt for masteroppgaven og levere denne i Canvas innen en fastsatt frist
- godkjent refleksjonsnotat om et case som omhandler diakonale aktører som samfunnsaktør, 1000-1500 ord
Studenter som ikke oppfyller studiekravene innen fastsatte frister, kan ikke få avsluttende vurdering i emnet. For at ikke vurderingsmeldingen skal regnes som ett av i alt tre vurderingsforsøk, må studenten aktivt trekke sin vurderingsmelding til emnet innen 1. november.
Avsluttende vurdering/eksamen
Emnet DIA5230 vurderes med avsluttende godkjenning av oppfylte studiekrav. Emnet vurderes til «bestått» / «ikke bestått».
For å få avsluttende vurdering må studenten innen fastsatte frister ha oppfylt studiekravene.
Læringsutbytte
Læringsutbytte etter fullført delemne A: Ledelse i kirken og ideelle organisasjoner
KUNNSKAP
Studenten har:
- Innående kunnskap om ledelse i menighet og verdibaserte organisasjoner, med vekt på samspill mellom profesjoner og ledelse av frivillige
- God kunnskap om teamteori og ledelse i/av team
- Kunnskap om kjønn og ledelse
- Kunnskap om strategisk ledelse
- Kunnskap om maktteori, konfliktforebygging og håndtering av konflikt
- Kunnskap om ledelse av læringsprosesser
FERDIGHETER
Studenten kan:
- samhandle i team
- forstå og utvikle egen ledelses- og samhandlingsatferd i lys av relevant teori
- bidra i ledelsesprosesser med bakgrunn i egen profesjonskunnskap (hhv. teologi, diakonivitenskap og utdanningsvitenskap)
- analysere en institusjonell/organisatorisk kontekst gjennom å forstå sitt mandat/sin rolle, bidra til utvikling av gode fellesskap, og tolke og utvikle virksomhetens identitet og mål
Læringsutbytte etter fullført delemne B: Diakoni og samskaping i velferdssamfunnet (5 stp)
KUNNSKAP
Studentene har
- god kunnskap om ulike roller diakonale aktører kan innta i velferdssamfunnet
- inngående kunnskap om samskaping og sosial innovasjon
- inngående kunnskap om etiske, teologiske og samfunnsfaglige perspektiver på diakonale aktørers bidrag i velferdssamfunnet
FERDIGHETER
Studenten kan
- reflektere teologisk, etisk og samfunnsfaglig over diakonale aktørers samfunnsansvar
- identifisere muligheter og utfordringer for diakonal praksis i ulike velferdssystemer
- analysere diakonale aktørers bidrag i samskaping og sosial innovasjon
Overlappende emner
DIA5230 Ledelse og diakoni i kontekst 10 studiepoeng mot TEOL5580. Studenter som har TEOL5580, vil få 5 studiepoeng uttelling for DIA5230 på karakterutskriften eller vitnemålet.
Litteraturliste
Her finner du lenke til litteraturlisten for emnet.
Deler av litteraturen er tilgjengelig digitalt, annet finnes kun i papirutgaver. Deler av litteraturen kan være tilgjengelig i kompendier som du finner via emnerommet i Canvas.
Du får automatisk tilgang til litteratur som er tilgjengelig digitalt når du sitter på MF.
Ellers får du tilgang ved å logge deg inn på Oria eller bruke "Ekstern tilgang" i bibliotekets databaseliste.
Vedrørende Nasjonalbibliotekets e-bøker:
Pensumlitteratur er ikke tilgjengelig som e-bøker fra Nasjonalbiblioteket!
Når det gjelder annen litteratur er det ofte begrenset tilgang, men studenter kan søke om tilgang ved å komme til MFs bibliotek. Tilgang gis for 8 timer.
Dersom du ikke kan komme til MF, skal det være mulig å søke i sitt lokale folkebibliotek.
Merk at lenken til litteraturlisten trenger noe tid for å oppdateres. Vennligst dobbeltsjekk at du har kommet inn på riktig semester.