- Course code: DIA5230
- Credits: 15
- Semester: Autumn
- Language: Norwegian
Study program affiliation:
Leadership and diakonia in context DIA5230
Emnet består av to delemner: Delemne A: Ledelse i kirken og ideelle organisasjoner (10 stp) og delemne B: Diakoni og samskaping i velferdsamfunnet(5 stp). For å ta DIA5230 må studenter ha fullført emnet MADIA 466 Diakonalt arbeid eller lignende.
.
Delemne A tilbys sammen med studenter fra erfaringsbasert master i kirkelig undervisning og profesjonsstudiet i teologi. Delemnet gir studentene teoretiske perspektiver på kirkelige profesjoners bidrag til samhandling og ledelse. Delemnet er informert av nyere teori som vektlegger ledelse som komplekst, fortolkende samspill som bidrar til læringsprosesser omkring en virksomhets identitet og retning. Delemnet gir kunnskap om ledelse i lokalmenighet og i ideelle organisasjoner og vektlegger særlig teori om ledelse av frivillige, ledelse i/av team, forebygging av konflikt og strategisk ledelse. Spørsmål om kirkens identitet og vigslet tjeneste belyses. Delemnet gir også noe øvelse i samspill i team og i å bli kjent med seg selv i en lederrolle.
Delemnet gir studentene hjelp til å tolke og bidra til ledelse i en større sosial/organisatorisk sammenheng. Det etableres et teoretisk rammeverk som særlig vektlegger analyse av eget mandat og egen lederrolle, utvikling av fellesskap samt forståelse av identitet og endring.
.
Delemne B er kun for studenter som tar master i diakoni. Spørsmålstillinger som er sentrale i delemnet er:
- Hvordan kan diakonale aktører samhandle med andre i velferdssamfunnet (stat, kommune og sivilsamfunnet)? Hvilke roller kan de ulike aktørene innta? Hvordan kan diakonale aktører bidra til samskaping og sosial innoivasjon?
- Hvilken utvikling ser vi i velferdssamfunnet, og hvordan utfordrer dette etikk, teologi og diakonale velferdsaktører?
Arbeidsformer og organisering: Forelesninger, seminarundervisning og casebasert gruppearbeid.
About the study
Study requirements
For å få avsluttende vurdering må studenten få godkjent:
- godkjent refleksjonsnotat om forventet læringsutbytte, 1000 - 1500 ord (oppstarts modul)
- Fremmøte og deltakelse i undervisning og gruppearbeid. Det er krav om 100 % oppmøte. Emneansvarlig kan godkjenne inntil 25 % fravær etter begrunnet søknad
- deltakelse i evaluering av emnet dersom det skal dybdeevalueres i det aktuelle semesteret
I delemne A må studenten (se semesterark for nærmere beskrivelse og krav):
- Forberede og gjennomføre en muntlig presentasjonen etter gruppearbeid.
- skrive og få godkjent faglig oppgave, 2800-4000 ord, i henhold til mal
I delemne B må studenten:
- inngå veiledningskontrakt for masteroppgaven og levere denne i Canvas innen en fastsatt frist
- godkjent refleksjonsnotat om et case som omhandler diakonale aktører som samfunnsaktør, 1000-1500 ord
Studenter som ikke oppfyller studiekravene innen fastsatte frister, kan ikke få avsluttende vurdering i emnet. For at ikke vurderingsmeldingen skal regnes som ett av i alt tre vurderingsforsøk, må studenten aktivt trekke sin vurderingsmelding til emnet innen 1. november.
Final assessment/Exam
Emnet DIA5230 vurderes med avsluttende godkjenning av oppfylte studiekrav. Emnet vurderes til «bestått» / «ikke bestått».
For å få avsluttende vurdering må studenten innen fastsatte frister ha oppfylt studiekravene.
Learning outcome
Læringsutbytte etter fullført delemne A: Ledelse i kirken og ideelle organisasjoner
KUNNSKAP
Studenten har:
- Innående kunnskap om ledelse i menighet og verdibaserte organisasjoner, med vekt på samspill mellom profesjoner og ledelse av frivillige
- God kunnskap om teamteori og ledelse i/av team
- Kunnskap om kjønn og ledelse
- Kunnskap om strategisk ledelse
- Kunnskap om maktteori, konfliktforebygging og håndtering av konflikt
- Kunnskap om ledelse av læringsprosesser
FERDIGHETER
Studenten kan:
- samhandle i team
- forstå og utvikle egen ledelses- og samhandlingsatferd i lys av relevant teori
- bidra i ledelsesprosesser med bakgrunn i egen profesjonskunnskap (hhv. teologi, diakonivitenskap og utdanningsvitenskap)
- analysere en institusjonell/organisatorisk kontekst gjennom å forstå sitt mandat/sin rolle, bidra til utvikling av gode fellesskap, og tolke og utvikle virksomhetens identitet og mål
Læringsutbytte etter fullført delemne B: Diakoni og samskaping i velferdssamfunnet (5 stp)
KUNNSKAP
Studentene har
- god kunnskap om ulike roller diakonale aktører kan innta i velferdssamfunnet
- inngående kunnskap om samskaping og sosial innovasjon
- inngående kunnskap om etiske, teologiske og samfunnsfaglige perspektiver på diakonale aktørers bidrag i velferdssamfunnet
FERDIGHETER
Studenten kan
- reflektere teologisk, etisk og samfunnsfaglig over diakonale aktørers samfunnsansvar
- identifisere muligheter og utfordringer for diakonal praksis i ulike velferdssystemer
- analysere diakonale aktørers bidrag i samskaping og sosial innovasjon
Overlapping courses
DIA5230 Ledelse og diakoni i kontekst 10 studiepoeng mot TEOL5580. Studenter som har TEOL5580, vil få 5 studiepoeng uttelling for DIA5230 på karakterutskriften eller vitnemålet.
Reading list
Here you can find the reading list for this course.
Part of the literature will be available digitally, while other parts might only be available in paper format. Some of the literature will be available as compendiums, which you can find via the course room in Canvas.
You will automatically get access to literature that is available digitally when you are sitting at MF, otherwise you can get access by using Oria or by using "External access" in the library's list of databases.
Note that it will take some time before link to the reading list is updated. Please make sure that you are looking at the correct semester's reading list.