- Emnekode: KRLE1011
- Studiepoeng: 15
- Semester: Høst
- Språk: Norsk
Studieprogramtilhørighet:
Religioner og livssyn KRLE1011
KRLE1011 Religioner og livssyn (15 stp) er et videreutdanningsemne på bachelornivå. Undervisningen finner sted på lørdager, og studiet kan kombineres med full jobb. Emnet er åpent for alle interesserte, og inngår som en del av deltidsutdanningen for lærere i grunnskolen og videregående skole. KRLE1011 Religioner og livssyn i kombinasjon med deltidsemnene KRLE1021 Bibelen: tekst og kultur, KRLE1031 Etikk og filosofi og KRLE1041 Kristendom i historie og samtid, gir grunnleggende kunnskaper om sentrale temaer i skolens religions-, etikk- og livssynsfag.
KRLE1011 Religioner og livssyn består av to delemner: A: Religioner (11 stp) og B. Livssyn (4 stp), med overlappende perspektiver når det gjelder religions- og livssynsmangfoldet i Norge og fagbegreper knyttet til religion og livssyn. Delemne A. Religioner (11 stp) gir kunnskap om noen perspektiver og begreper knyttet til studiet av religion. Hovedfokus i delemnet er en innføring i religionene jødedom, islam, hinduisme og buddhisme med vekt på historisk bakgrunn, troslære, religiøs praksis og mangfold i verden, og religionenes etablering og rolle i norsk kontekst. Delemnet gir også kunnskap om religiøst mangfold og religiøse endringsprosesser, og kjennskap til sikhisme og samisk religion.
Delemne B. Livssyn (4 stp) tematiserer fremveksten av sekulære tenkemåter fra opplysningstiden av, med vekt på virkelighetsoppfatning, synet på mennesket og menneskets plass i naturen, og spørsmål knyttet til verdier og begrunnelser av verdier. Delemnet drøfter også bakgrunn for og kjennetegn ved livssynsmangfoldet i dagens norske samfunn og gir kjennskap til lovgivning på tros- og livssynsfeltet.
Om studiet
Studiekrav
For å få avsluttende vurdering må studenten:
- delta i dybdeevaluering av emnet dersom det skal dybdeevalueres i det aktuelle semesteret.
Studenter som ikke oppfyller studiekravene, kan ikke gå opp til eksamen i emnet. For ikke å bruke et eksamensforsøk, må studenten aktivt trekke sin vurderingsmelding til emnet innen trekkfristen 1. november.
Avsluttende vurdering/eksamen
Emnet KRLE1011 har skriftlig skoleeksamen (4 timer) som eksamensform. Karakteren (A-F) settes på grunnlag av eksamen.
Ingen hjelpemidler er tillatt ved eksamen.
Læringsutbytte
DELEMNE A: RELIGIONER (11 stp)
KUNNSKAP
Studenten har:
- kunnskap om ulike perspektiver og begreper knyttet til studiet av religion
- god kunnskap om jødedom, islam, hinduisme og buddhisme: historisk bakgrunn, hellige tekster, troslære, religiøs praksis og mangfold i religionene
- kjennskap til symboler og arkitektur i disse religionene
- kunnskap om det religiøse landskapet i Norge og religiøs endring
- kjennskap til kristendom i Norge/Europa
- kunnskap om jødedom, islam, hinduisme og buddhisme i Norge
- kjennskap til nyreligiøsitet
- kjennskap til sikhisme
- kjennskap til samisk religion
FERDIGHETER
Studenten kan:
- reflektere over ulike perspektiv på religion
- skille mellom et innenfra- og utenfra-perspektiver på religioner og livssyn
- sammenlikne sentrale trekk i ulike religioner
- reflektere over religiøst mangfold og religiøse endringsprosesser i Norge
- reflektere over undervisning om religion i skolen
DELEMNE B. LIVSSYN (4 stp)
KUNNSKAP
Studenten har:
- kjennskap til ulike forståelser av begrepet livssyn
- god kunnskap om historisk bakgrunn for og kjennetegn ved religions- og livssynsmangfoldet i dagens norske samfunn
- kjennskap til lovgivning på tros- og livssynsfeltet
- god kunnskap om humanisme som en bred humanistisk tradisjon og et sekulært livssyn
- kunnskap om økologiske perspektiver og posthumanisme
- kunnskap om ulike former for religionskritikk
FERDIGHETER
Studenten kan:
- drøfte hva som menes med sekularisering, og hvordan sekularisering har bidratt til og preger det moderne livssynsmangfoldet
- sammenlikne ulike religions- og livssynstradisjoner og deres svar på eksistensielle spørsmål
- reflektere over spørsmål knyttet til menneskesyn, økologi og utfordringer fra ny teknologi
- reflektere over muligheter og utfordringer knyttet til religions- og livssynsmangfoldet i skole og samfunn
- drøfte idealet om det livssynsåpne samfunnet
- reflektere over undervisning om livssyn i skolen
Overlappende emner
Emnet KRLE1011 overlapper med heltidsemnene RL1010 (10 stp) og RL1016 (3 stp). Emnet overlapper også med det utgåtte deltidsemnet KRLE1010 (12 stp).
En slik faglig overlapping medfører at:
- studenter som har RL1010 fra før, vil få 5 poeng uttelling for KRLE1011på karakterutskriften eller vitnemålet
- studenter som har RL1016 fra før, vil få 12 poeng uttelling for KRLE1011 på karakterutskriften eller vitnemålet
- studenter som har KRLE1010 fra før, vil få 3 poeng uttelling for KRLE1011 på karakterutskriften eller vitnemålet
MF anbefaler derfor ikke å kombinere disse emnene.
Litteraturliste
Her finner du lenke til litteraturlisten for emnet.
Deler av litteraturen er tilgjengelig digitalt, annet finnes kun i papirutgaver. Deler av litteraturen kan være tilgjengelig i kompendier som du finner via emnerommet i Canvas.
Du får automatisk tilgang til litteratur som er tilgjengelig digitalt når du sitter på MF.
Ellers får du tilgang ved å logge deg inn på Oria eller bruke "Ekstern tilgang" i bibliotekets databaseliste.
Vedrørende Nasjonalbibliotekets e-bøker:
Pensumlitteratur er ikke tilgjengelig som e-bøker fra Nasjonalbiblioteket!
Når det gjelder annen litteratur er det ofte begrenset tilgang, men studenter kan søke om tilgang ved å komme til MFs bibliotek. Tilgang gis for 8 timer.
Dersom du ikke kan komme til MF, skal det være mulig å søke i sitt lokale folkebibliotek.
Merk at lenken til litteraturlisten trenger noe tid for å oppdateres. Vennligst dobbeltsjekk at du har kommet inn på riktig semester.