- Varighet: 2 år
- Studiepoeng: 60
- Språk: Norsk
Deltidsstudier i KRLE / religion og etikk
Våre deltidsstudier i KRLE / religion og etikk kan kombineres med full jobb. Undervisningen er på lørdager.
Religions- og livssynskunnskap er viktig kompetanse for alle i samfunnet, både som yrkesutøvere og samfunnsborgere. MF er den største aktøren når det gjelder etter- og videreutdanning av lærere i skolens religions- og livssynsfag. Flere tusen lærere både i grunnskole og videregående skole har tatt videreutdanning på MF. Lærerne forteller at utdanningen har gitt dem både undervisningskompetanse og større trygghet i klasserommet.
MF har også utdannet mange fra andre sektorer i samfunnet. Studiene er åpne for alle interesserte.
Deltidsemner i KRLE
På bachelornivå undervises det i ett deltidsemne hvert semester, til sammen 60 studiepoeng over fire semester. Du velger selv hvor mange emner du ønsker å ta, og om du vil starte høst eller vår. De fire deltidsemnene gir grunnleggende kunnskaper om sentrale temaer i skolens religions- og livssynsfag:
Emnet KRLE1041. Kristendom i historie og samtid (15 stp) tilbys våren 2025.
Emnet KRLE1011. Religioner og livssyn (15 stp) tilbys høsten 2025.
Emnet KRLE1021. Bibelen: tekst og kultur (15 stp) tilbys våren 2026.
Emnet KRLE1031. Etikk og filosofi (15 stp) tilbys høsten 2024.
Undervisning våren 2025
Det undervises fra seks til åtte lørdager i hvert semester fra kl 09.30-16.00. Undervisningen finner sted på Majorstuen i Oslo. Det er ingen obligatoriske innleveringsoppgaver, men en fire timers skriftlig skoleeksamen mot slutten av hvert semester.
Datoene for våren 2025 er: 18. januar, 1. februar, 8. mars, 22. mars, 5. april, 26. april, 10. mai.
Eksamen 6. juni.
MF bruker Canvas som kontaktledd med den enkelte student.
Videre studier
MF tilbyr emner i KRLE / religion og etikk på både bachelornivå og masternivå. Studiene gir undervisningskompetanse i skolen.
På masternivå tilbys Erfaringsbasert master i KRLE / religion og etikk (90 stp) over tre år, med oppstart hver høst.
MF tilbyr også Deltidsstudium i veiledning for praksislærere (15 stp) over to semestre.
Søknad og opptakskrav
Oppstart høst og vår.
Du søker gjennom Søknadsweb. Søknadsfristen er 15.juni for høst og 15.desember for vår.
Opptakskravet er generell studiekompetanse.
Dersom det er ledige studieplasser etter søknadsfristen vil det være mulig å søke på disse så lenge det er ledige plasser eller frem til senest 15.august/10.januar.
Antall plasser
Oppbygning
Emnene kan tas uavhengig av hverandre. Se informasjon over hvilke semestre de ulike emnene tilbys øverst i informasjonsteksten.
Beskrivelse av programmet
KRLE-emnene er disiplinbaserte. De gir grunnleggende innføring i de kristendomsfaglige, religionsfaglige og livssynsfaglige disipliner samt i religionspedagogikk og didaktikk.
De enkelte emnene har et omfang på 15 studiepoeng. For hvert emne formuleres kompetansemål, med vekt på studentenes innsikt i sentrale faglige problemstillinger. Kunnskapsmålene er formulert på tre stigende nivåer: kjennskap, kunnskap og god kunnskap. Ferdighetsmål er også formulert stigende med uttrykkene evne til/grunnleggende ferdighet i, ferdighet i og god evne til/god ferdighet i. (Se også Organisering, arbeidsformer og vurdering under).
Undervisningsmetoder og vurderingsopplegg
Organisering og arbeidsformer
Studiet er organisert som et deltidsstudium, med undervisning på lørdager.
Arbeidsformene består i det vesentlige av fellesforelesninger og selvstudium, men kan også omfatte frivillig oppgaveskriving. Lærerne kan svare på faglige spørsmål via e-post. Studentene har tilgang ved egen brukerkode (brukernavn og passord) til institusjonens internettbaserte undervisningsstøtte (Canvas). Studentene oppfordres til å danne egne kollokviegrupper.
Evaluering er en del av MFs system for å sikre og utvikle kvaliteten i utdanningen. Studenten skal delta i evaluering av studietilbudene, dersom tilbudet er gjort til gjenstand for evaluering i det aktuelle semester.
Vi anbefaler følgende ressursbok om arbeidsmåter i studiet: Olga Dysthe, Frøydis Hertzberg og Torlaug Løkensgard Hoel: Skrive for å lære. Skriving i høyere utdanning. Oslo: Abstrakt forlag as 2000.
Vurdering og karakterskala
Emnene har avsluttende vurdering med skriftlig skoleeksamen på 4 timer. Ved eksamen anvendes hjelpemidlene beskrevet i emnebeskrivelsene. Eksamen avholdes normalt i periodene 15. mai-15. juni/ 15. november-15. desember. Oversikt over eksamensdatoer for ordinære eksamener er tilgjengelig fra semesterstart. Se emnebeskrivelsene.
På eksamen prøves studentenes evne til å gjøre rede for relevant fagstoff på en oversiktlig og rimelig selvstendig måte, og bruke stoffet til å drøfte faglige problemstillinger. I vurderingen av eksamensbesvarelsene brukes en karakterskala fra A (best) til F (dårligst). Studenter som får F, har ikke bestått. Det foreligger en beskrivelse av disse karakterene.
Sensuren kunngjøres normalt på StudentWeb.
Læringsutbytte
Studenten skal
- bli fortrolige med ideen bak skolefaget og med de faglige og didaktiske utfordringene i skolefaget
- bli bedre i stand til å legge faget til rette pedagogisk for elever med ulik bakgrunn i religion og livssyn, og til å formidle lærestoffet på en levende måte
- tilegne seg kunnskap om Bibelen og kristendommen som kulturarv og som levende kilde for tro, moral og livstolkning
- tilegne seg kunnskap om jødedom, islam, buddhisme, hinduisme og ulike livssyn som levende kilde for tro, moral og livstolkning
- tilegne seg kjennskap til etikk og filosofi, og bli fortrolige med det verdigrunnlaget som norsk skole bygger på
- utvikle forståelse, toleranse og respekt mellom mennesker med ulike oppfatninger i tros- og livssynsspørsmål, og øve opp evnen til dialog og til selvstendig og kritisk vurdering i spørsmål som gjelder religion, livssyn og etikk
- stimuleres til personlig vekst, til avklaring av egne tros- og livssynsspørsmål og til utvikling av yrkesetiske holdninger
Deltidsemnene gir samlet sett en grunnleggende innføring i KRLE-faget med overføringsverdi til religion og etikk-faget i videregående skole. Studiet tilsvarer et årsstudium i KRLE.