- Emnekode: PRA1005
- Semester: Høst
- Språk: Norsk
Studieprogramtilhørighet:
Praksis - Lektorprogrammet PRA1005
Emnet er et kjerneemne i Lektorprogrammet. Emnet inngår som ett av flere praksisemner på Lektorprogrammet som følger en sammenhengende progresjon. Emnet undervises i det femte semesteret på Lektorprogrammet. Studentene på Lektorprogrammets femte semester blir automatisk oppmeldt i praksisemnet.
PRA1005 består av 10 dager praksis i skolen. Studenten får en innføring i hva det vil si å være lærer og får ferdigheter i undervisningsplanlegging og evaluering. Refleksjoner over egen og andres praksis inngår i emnet. Praksisperioden er veiledet av praksislærer.
Arbeidsform og organisering:
Emnet er et praksisemne og består av observasjon og undervisning i skolen, samt deltakelse i andre aktiviteter ved skolen (teammøter, personalmøter etc.).
Studiekrav
For å få avsluttende vurdering må studenten:
- levere og få godkjent praksisjournal og praksisoppgave
- få bestått praksis (jfr. Retningslinjer for praksisopplæring)
- være til stede på forberedelse og oppsummering av praksis
- delta i evaluering av emnet dersom det skal dybdeevalueres i det aktuelle semesteret.
Studenter som ikke oppfyller studiekravene, kan ikke gå opp til eksamen i emnet. For ikke å bruke et eksamensforsøk, må studenten aktivt trekke sin vurderingsmelding til emnet innen trekkfristen 1. november.
Avsluttende vurdering/eksamen
Emnet vurderes med avsluttende godkjenning av oppfylte studiekrav. Emnet vurderes til bestått eller ikke bestått.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten har
- god kunnskap om læring, arbeidsmåter og vurderingsformer
- god kunnskap om undervisning i religions- og livssynsemner
- god kunnskap om samspillet mellom elever og mellom elev og lærer
- god kunnskap om klasseledelse og skole hjem-samarbeid
- kunnskap om lærerens rolle, plikter og rettigheter og om lærerarbeidet i skolen
Ferdigheter
Studenten kan
- planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning i KRLE/religion og etikk (fag1)
- tilpasse undervisning etter gjeldende læreplaner og lovverk
- begrunne valg av undervisningsmetoder og aktiviteter
- legge til rette for gode relasjoner mellom elever og mellom elever og lærere
- gjøre systematiske observasjoner og gi tilbakemeldinger på undervisningsøkter
Generell kompetanse
Studenten kan
- reflektere over etiske og verdimessige utfordringer ved det å drive undervisning og være lærer
- reflektere over ulike måter å formidle religion og livssyn på i skolen
- kritisk vurdere egen og andres praksis med referanse til teori
- etterspørre konkret veiledning og være mottakelig for veiledning
- møte i god tid til undervisningen og holde avtaler