
- Varighet: 5 år
- Studiepoeng: 300
- Språk: Norsk
Lektorprogram i KRLE/Religion og etikk og samfunnsfag
Liker du å jobbe med ungdom? Vil du gjøre en forskjell? Har du lyst til å bli en inspirerende lektor i religion og samfunnsfag?
Som lektorstudent på MF blir du en del av vårt anerkjente religions- og samfunnsvitenskapelige miljø. Her møter du dyktige lærere som brenner for faget sitt.
I utdanningen er vi særlig opptatt av å utvikle lærere med sterk kunnskap og kompetanse på verdidimensjonen i utdanningen, knyttet til likeverd, menneskeverd og demokrati i et fagdidaktisk og profesjonsetisk perspektiv. Fagkombinasjonen religion og samfunn gjør at vi kan gå i dybden på temaer som mangfold, dannelse og diskriminering. Dette gir lektorprogrammet ved MF en unik komponent.
Utdanningen gir undervisningskompetanse i KRLE / Religion og etikk og samfunnsfag på grunnskolens mellom- og ungdomstrinn og i videregående skole. Fordypningsdelen av programmet er knyttet primært til fagområdet KRLE / Religion og etikk. Praksis i skolen er en integrert del av utdanningen.
Her kan du lese mer om forskningsmiljøet ved MF:
Lektorprogrammet er omfattet av skikkethetsvurdering. Ved oppstart inviteres alle nye studenter til et møte om hva dette innebærer. Les mer om skikketsvurdering her.
Historier
Søknad og opptakskrav
Søknad gjennom Samordna opptak. Søknadsfrist er 20. april. Søkere som søker på grunnlag av realkompetanse, om særskilt vurdering eller om tidlig opptak, må søke innen 1. mars.
Opptaksgrunnlag er generell studiekompetanse med 40 skolepoeng og et gjennomsnitt på karakteren 3 eller bedre i norsk (hovedmål, sidemål og muntlig) og 3 i matematikk, alternativt for den som har under 40 skolepoeng, 3 i norsk og 4 i matematikk. Dersom du har tatt ett av programfagene S1, S2, R1 eller R2 på videregående skole, trenger du kun å ha bestått matematikk. Søkere må fremlegge politiattest.
MF avgjør etter søknad om annen relevant høyere utdanning kan godkjennes som del av programmet.
Søkere med Årsstudium i kristendom/KRLE, samfunnsfag eller interkulturell kommunikasjon fra MF, kan få dette godkjent som del av programmet.
Det er et krav at praksisopplæringen fordeles over fire av fem studieår.
Ta kontakt med studierådgiver for konkret vurdering av spørsmål om godkjenning av emner tatt ved MF eller andre institusjoner.
Antall plasser
Oppbygning
Programoppbygging
10.sem. | AVH5055 Masteroppgave Lektorprogram i KRLE/ religion og etikk og samfunnsfag: (45 stp) |
Praksiskomponeneter (Med forbehold) |
||
9.sem. | MET5010 Kvalitative forskningsmetoder (10 stp) |
RL5075 Filosofi (5 stp) |
AVH5055 Masteroppgave Lektorprogram i KRLE/ religion og etikk og samfunnsfag: (45 stp) |
Eventuell gjenstående praksis |
8.sem. | PPU1020 Pedagogikk 2, didaktikk 2 og praksis (30 stp) |
|||
7.sem. | PPU1010 Pedagogikk 1, didaktikk 1 og praksis (30 stp) |
|||
6.sem. | Mulighet for utveksling til utenlandske universitet | |||
6.sem. | RL5040 Østlig religiøsitet (10 stp) |
PED5610 Utdanning og etikk: Filosofiske og samfunnsvitenskapelige perspektiver (10 stp) |
RL5065 Samtidsreligion (10 stp) |
|
5.sem. | RL2030 Islam: Tradisjon og mangfold (for lektorstudenter) (10 stp) |
RL2050 Kristendommens kulturhistorie (10 stp) |
BAO2700 Bacheloroppgave (10 stp) |
PRA1005 10 dager praksis i skolen |
4.sem. | SAM1040L Demokrati og medborgerskap. Lektorprogrammet (10 stp) |
SAM1050 Internasjonal politikk. (10 stp) |
Globalisering og historie (10 stp). |
PRA1004 15 dager praksis i skolen |
3.sem. | SAM1000L Innføring i samfunnsfag. Lektorprogrammet (20 stp) |
SAM1030L Ungdomskultur. Lektorprogrammet (10 stp) |
||
2.sem. | RL1013 Kristendom: tradisjon og tolkning (10 stp) |
PED1010 Pedagogikk og didaktikk (10 stp) |
EX1010 Examen philosophicum (10 stp) |
PRA1002 10 dager praksis i skole |
1.sem. | RL1010 Religion i historie og samtid (10 stp) |
RL1014 Hellige skrifter (10 stp) |
RL1016 Historie og livssyn: den antikke verden, kristendommens historie og det moderne livssynsmangfold (10 stp) |
PRA1001 5 dager observasjonspraksis i skole |
Beskrivelse av programmet
Faglig organisering
For informasjon om organisering av de innledende årsstudiene i religion og samfunnsfag, se programbeskrivelser for disse.
Organiseringen av studiet legger opp til varierte arbeidsformer, som skal stimulere til læring og selvstendig faglig refleksjon. Arbeidsmåtene veksler mellom ulike former for undervisning, profesjonssamlinger, selvstudium, gruppearbeid, oppgaveskriving, deltakelse på ekskursjoner, observasjonspraksis, veiledet praksis m.m. Studentene anbefales å danne kollokviegrupper/arbeidsgrupper der de kan drøfte fagstoff, gi hverandre respons på oppgaveutkast osv.
Forelesningene skal gi studentene god kunnskap om vitenskapsfagene som ligger til grunn for skolefagene KRLE/religion og etikk og samfunnsfag, og kunnskap om forholdet mellom vitenskapsfag og skolefag.
Seminarundervisningen skal gi trening i å sammenholde vitenskapsfag og skolefag, god kunnskap om didaktiske forutsetninger og arbeidsmåter i skolefagene og trening i å treffe reflekterte valg i egen undervisningspraksis.
Profesjonssamlingene skal gi kunnskap om læreryrket og norsk skole som ikke er fagspesifikk for KRLE/religion og etikk og samfunnsfag.
Gjennom de obligatoriske praksiskomponentene (5-15 dager per semester) utenom PPU skal studentene besøke skoler, observere og selv prøve ut undervisningsopplegg. De skal trenes i å reflektere faglig, kritisk og helhetlig rundt undervisning. Observasjonspraksis i religionssamfunn og eventuelt også ulike etater som arbeider i forhold til ungdom, inngår.
De ulike emnene har ulike vurderingsformer/eksamensformer. Disse tar sikte på å prøve studentenes evne til å gjøre rede for relevant fagstoff på en oversiktlig og selvstendig måte, og til å bruke fagstoffet til å drøfte faglige og didaktiske problemstillinger. I de fleste emnene brukes en karakterskala fra A (best) til F (dårligst). Studenter som får F, har ikke bestått. Studentene oppfordres til å gjøre seg kjent med kriteriene for de ulike karakterene.
Beskrivelse av programoppbygging
De to grunnleggende komponentene i utdanningen er årsstudiene i religion og samfunnsfag. I årsstudiet i religion inngår også examen philosophicum. Til sammen utgjør disse grunnstudiene fire semestre.
Årsstudiene suppleres med fordypningsemner over to semestre, ett semester på bachelornivå der også bacheloroppgave (10 studiepoeng) inngår, og ett semester på masternivå. Det er valgfritt om man velger et religionsfaglig, samfunnsfaglig eller tverrfaglig tema for bacheloroppgaven.
I sjuende og åttende semester tar studentene den praktisk-pedagogiske utdanningen (PPU). Praksis utgjør 12 uker av det ettårige programmet.
I masterdelen inngår fordypningsemner i KRLE/religion og etikk, metodekurs (9. semester) og masteravhandling (9. og 10. semester).
Masteroppgaven
Masteroppgaven i 9. og 10. semester (45 studiepoeng) skrives innenfor fagområdet KRLE/religion og etikk. Arbeidet med oppgaven skjer under veiledning.
En student må normalt ha bestått emner tilsvarende 40 studiepoeng på masternivå, inkludert metodeemnet, før oppmelding til masteroppgaven.
Alle emner som inngår i graden, skal normalt være bestått før masteroppgaven leveres.
Læringsutbytte
Mål for Lektorprogrammet er
- å gi fagkunnskap om religion og samfunn på spesialisert nivå
- å utdanne lærere som er spesialister i fagene KRLE / religion og etikk, og som også kan undervise om religion som perspektiv på tvers av fag
- å sikre profesjonell praksis i skolen
- å utdanne lærere som kan undervise i tråd med skolens læreplaner (læreplaner, generell del og formålsparagrafen)
- å stimulere til å tenke faglig, kritisk og helhetlig rundt undervisning om religion, kultur, samfunn og verdier
- å utdanne lærere som kan delta aktivt i skolens dannende virksomhet
- å øve opp evnen til å tenke kritisk rundt egen undervisning og den faglige konteksten man er del av
- å utdanne lærere som kan møte framtidige endringer i fagplaner og pedagogisk praksis
- å stimulere til refleksjon over etiske og verdimessige utfordringer ved det å drive undervisning og være lærer
Mastergrad og PPU gir lektorkompetanse.
Utveksling
MF har utvekslingsavtaler med flere partneruniversiteter. Du kan finne mer informasjon om utvekslingsmulighetene til ditt studieprogram på denne siden.
Et studieopplegg i utlandet må planlegges i god tid, start gjerne et år før du planlegger å dra.
Lektorstudenter som ønsker et studieopphold i utlandet, anbefales å legge dette til 6. semester.
Det er også mulig å ta praksis i utlandet i de lengre praksisperiodene (seks uker eller mer), da MF har avtaler om praksisutveksling ved noen norske skoler i utlandet. https://www.mf.no/studenter/mf-internasjonalt/hvor-kan-jeg-reise/lektor…
Videre studier og karrieremuligheter
Lektorprogrammets primære siktemål er å utdanne lærere til undervisning på grunnskolens mellomtrinn/ungdomstrinn og i videregående skole. Kandidatene vil også kunne være aktuelle for andre yrker og funksjoner i skolesektoren, og i øvrige samfunnssektorer der kunnskap om forholdet mellom religion, skole og samfunn er viktig.