- Emnekode: LED1000
- Studiepoeng: 10
- Semester: Vår
- Språk: Norsk
Studieprogramtilhørighet:
Ledelse, læring og faglig skriving LED1000
LED1000 og LED2000 er emner som tilbys "ettåringer" i organisasjoner og stipendiater ved norske folkehøyskoler. LED1000 består av tre elementer.
- Akademisk skriving
- Litteraturstudium
- Selvstendig skriftlige arbeid
I dette emnet vil studentene få en innføring i akademisk skriving og får praktisk erfaring med å organisere og lede aktiviteter, læringsprosesser og miljøarbeid. Litteraturstudiet innebærer et selvstudium av sentrale bidrag innen læringsteori og orgnaissjoner og folkehøyskolen som et praksisfellesskap, samt innføringslitteratur i metode og oppgaveskriving. Det gis undervisning i metode og oppgaveskriving, samt veiledning underveis i skriveprosessen.
Om studiet
Studiekrav
For å få avsluttende vurdering skal studenten:
- levere og få godkjent et refleksjonsnotat over en aktivitet som studenten har vært aktiv i å planlegge og gjennomføre. Det skriftlige arbeidet på 1200-1500 ord skal presentere aktiviteten og refleksjonene, knyttet til litteratur.
- gi en forberedt muntlig og skriftlig respons på en medstudents utkast til oppgave
- delta i en kollokvie /læringsgruppe med andre studenter
- få godkjent en læringssti om akademisk skriving innen en fastsatt frist
- delta i evaluering av emnet dersom det skal dybdeevalueres i det aktuelle semesteret.
Avsluttende vurdering/eksamen
Emnet LED1000 vurderes med avsluttende godkjenning av oppfylte studiekrav. Emnet vurderes til "bestått" / "ikke bestått". For å kunne få avsluttende vurdering må studenten innen fastsatte frister ha oppfylt studiekravene. Studenter som ikke oppfyller studiekravene, kan ikke få avsluttende vurdering i emnet. For ikke å bruke opp et forsøk på emnet, må de aktivt trekke sin oppmelding/vurderingsmelding innen trekkfristen.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten har:
- kunnskap om hvordan en faglig tekst er bygd opp
- kunnskap om normer for faglig skriving, inkludert referanseskikk
- god kunnskap om sosiokulturell læringsteori
Ferdigheter
Studenten kan:
- planlegge, forberede, gjennomføre og evaluere miljø- og læringsaktiviteter
- reflektere over egen praksis i lys av relevant teori
- bruke veiledning og tilbakemeldinger som anledning til faglig og personlig læring
- planlegge, gjennomføre og ferdigstille en selvstendig faglig oppgave innen gitt frist
- skrive en faglig tekst som viser evne til kildekritikk og bruker angitt referansestil
- skrive en faglig tekst om et tema i skjæringsfeltet mellom teori og praksis
Litteraturliste
Her finner du lenke til litteraturlisten for emnet.
Deler av litteraturen er tilgjengelig digitalt, annet finnes kun i papirutgaver. Deler av litteraturen kan være tilgjengelig i kompendier som du finner via emnerommet i Canvas.
Du får automatisk tilgang til litteratur som er tilgjengelig digitalt når du sitter på MF.
Ellers får du tilgang ved å logge deg inn på Oria eller bruke "Ekstern tilgang" i bibliotekets databaseliste.
Vedrørende Nasjonalbibliotekets e-bøker:
Pensumlitteratur er ikke tilgjengelig som e-bøker fra Nasjonalbiblioteket!
Når det gjelder annen litteratur er det ofte begrenset tilgang, men studenter kan søke om tilgang ved å komme til MFs bibliotek. Tilgang gis for 8 timer.
Dersom du ikke kan komme til MF, skal det være mulig å søke i sitt lokale folkebibliotek.
Merk at lenken til litteraturlisten trenger noe tid for å oppdateres. Vennligst dobbeltsjekk at du har kommet inn på riktig semester.