- Course code: LED1000
- Credits: 10
- Semester: Spring
- Language: Norwegian
Study program affiliation:
Leadership, learning and academic writing LED1000
LED1000 og LED2000 er emner som tilbys "ettåringer" i organisasjoner og stipendiater ved norske folkehøyskoler. LED1000 består av tre elementer.
- Akademisk skriving
- Litteraturstudium
- Selvstendig skriftlige arbeid
I dette emnet vil studentene få en innføring i akademisk skriving og får praktisk erfaring med å organisere og lede aktiviteter, læringsprosesser og miljøarbeid. Litteraturstudiet innebærer et selvstudium av sentrale bidrag innen læringsteori og orgnaissjoner og folkehøyskolen som et praksisfellesskap, samt innføringslitteratur i metode og oppgaveskriving. Det gis undervisning i metode og oppgaveskriving, samt veiledning underveis i skriveprosessen.
About the study
Study requirements
For å få avsluttende vurdering skal studenten:
- levere og få godkjent et refleksjonsnotat over en aktivitet som studenten har vært aktiv i å planlegge og gjennomføre. Det skriftlige arbeidet på 1200-1500 ord skal presentere aktiviteten og refleksjonene, knyttet til litteratur.
- gi en forberedt muntlig og skriftlig respons på en medstudents utkast til oppgave
- delta i en kollokvie /læringsgruppe med andre studenter
- få godkjent en læringssti om akademisk skriving innen en fastsatt frist
- delta i evaluering av emnet dersom det skal dybdeevalueres i det aktuelle semesteret.
Final assessment/Exam
Emnet LED1000 vurderes med avsluttende godkjenning av oppfylte studiekrav. Emnet vurderes til "bestått" / "ikke bestått". For å kunne få avsluttende vurdering må studenten innen fastsatte frister ha oppfylt studiekravene. Studenter som ikke oppfyller studiekravene, kan ikke få avsluttende vurdering i emnet. For ikke å bruke opp et forsøk på emnet, må de aktivt trekke sin oppmelding/vurderingsmelding innen trekkfristen.
Learning outcome
Kunnskap
Studenten har:
- kunnskap om hvordan en faglig tekst er bygd opp
- kunnskap om normer for faglig skriving, inkludert referanseskikk
- god kunnskap om sosiokulturell læringsteori
Ferdigheter
Studenten kan:
- planlegge, forberede, gjennomføre og evaluere miljø- og læringsaktiviteter
- reflektere over egen praksis i lys av relevant teori
- bruke veiledning og tilbakemeldinger som anledning til faglig og personlig læring
- planlegge, gjennomføre og ferdigstille en selvstendig faglig oppgave innen gitt frist
- skrive en faglig tekst som viser evne til kildekritikk og bruker angitt referansestil
- skrive en faglig tekst om et tema i skjæringsfeltet mellom teori og praksis
Reading list
Here you can find the reading list for this course.
Part of the literature will be available digitally, while other parts might only be available in paper format. Some of the literature will be available as compendiums, which you can find via the course room in Canvas.
You will automatically get access to literature that is available digitally when you are sitting at MF, otherwise you can get access by using Oria or by using "External access" in the library's list of databases.
Note that it will take some time before link to the reading list is updated. Please make sure that you are looking at the correct semester's reading list.