- Emnekode: RPSY5000
- Studiepoeng: 10
- Semester: Høst og vår
- Språk: Norsk
Gruppeledelse: ungdom, mening og eksistensiell helse RPSY5000
Emnet gir inngående kunnskap og ferdigheter knyttet til ledelse av grupper, og tar for seg de ulike fasene i gruppearbeid, fra planlegging til avslutning og evaluering. Emnet vil være relevant for flere typer samtalegrupper. Det vil særlig gi innføring i temaer som meningsdannelse og psykisk og eksistensiell helse. Det er også et mål at studentene skal kunne vurdere mulighetene og eventuelt opprette samarbeid med andre aktører i lokalsamfunnet som kan bidra i ledelsen og gjennomføringen av gruppene.
Emnet bygger på det forskningsbasert metodemateriellet "Meningen med meg" (MMM-gruppe) som er utviklet innenfor Den svenska kyrkan for å styrke unges identitet og eksistensielle helse. Det er et forebyggende og livssynsåpent materiale som kan anvendes i ulike sammenhenger der unge møtes.
Organisering og gjennomføring:
Emnet går over ett semester, slik at det er mulige å planlegge og gjennomføre en runde med grupper. Studentene må selv ordne sammenheng de skal lede gruppen i. For å kunne gjennomføre emnet avhenger det av at man som student har mulighet for å organisere dette.
Om studiet
Studiekrav
For å få avsluttende vurdering må studenten:
- Deltakelse i undervisningen (75%)
- Delta i veiledning i gruppeperioden (75%)
- Starte og lede en MMM-gruppe (sammen med en annen)
- Skrive og få godkjent et refleksjonsnotat (2000- 2500 ord) på bakgrunn av logg og relevant teori
- Delta i evaluering av emnet dersom det skal dybdeevalueres i det aktuelle semesteret.
Studenter som ikke oppfyller studiekravene, kan ikke gå opp til eksamen i emnet. For ikke å bruke et eksamensforsøk, må studenten aktivt trekke sin vurderingsmelding til emnet innen trekkfristen 1. mai/1. november.
Avsluttende vurdering/eksamen
Emnet vurderes med avsluttende godkjenning av oppfylte studiekrav. Emnet vurderes til «bestått» / «ikke bestått».
For å få avsluttende vurdering må studenten innen fastsatte frister ha oppfylt studiekravene.
Læringsutbytte
KUNNSKAPER
Studenten
- Har god kunnskap om gruppeledelse og gruppelederrollen
- Har god kunnskap om psykisk og eksistensiell folkehelse hos ungdommer
- Har inngående kunnskap om meningsdannelse hos ungdommer
- Har inngående kunnskap om kursopplegget Meningen med meg
- God kunnskap om følelsesbevissthet og mentalisering
- Kunnskap om eksistensielle temaer
FERDIGHETER
Studenten
- Kan planlegge, gjennomføre og lede grupper
- Kjenner til og kan samarbeide med andre relevante aktører i lokalsamfunnet
- Kan ivareta seg selv som gruppeleder
- Kan reflektere kritisk over maktaspektet i gruppearbeid/ledelse
- Evne til å arbeide med refleksjonsprosesser relatert til aktuelle dilemmaer/utfordringer
- God evne til å kunne lytte, forstå og snakke adekvat med andre ut fra en gruppelederposisjon
Overlappende emner
RPSY5000 Gruppeledelse : ungdom, mening og eksistensiell helse overlapper helt med RPSY2000 Gruppeledelse : ungdom, mening og eksistensiell helse. En slik faglig overlapping medfører at
- Studenter som har RPSY2000 fra før, vil få 0 poeng uttelling for RPSY5000 på karakterutskriften eller
Litteraturliste
Her finner du lenke til litteraturlisten for emnet.
Deler av litteraturen er tilgjengelig digitalt, annet finnes kun i papirutgaver. Deler av litteraturen kan være tilgjengelig i kompendier som du finner via emnerommet i Canvas.
Du får automatisk tilgang til litteratur som er tilgjengelig digitalt når du sitter på MF.
Ellers får du tilgang ved å logge deg inn på Oria eller bruke "Ekstern tilgang" i bibliotekets databaseliste.
Vedrørende Nasjonalbibliotekets e-bøker:
Pensumlitteratur er ikke tilgjengelig som e-bøker fra Nasjonalbiblioteket!
Når det gjelder annen litteratur er det ofte begrenset tilgang, men studenter kan søke om tilgang ved å komme til MFs bibliotek. Tilgang gis for 8 timer.
Dersom du ikke kan komme til MF, skal det være mulig å søke i sitt lokale folkebibliotek.
Merk at lenken til litteraturlisten trenger noe tid for å oppdateres. Vennligst dobbeltsjekk at du har kommet inn på riktig semester.