- Emnekode: TEOL5223
- Studiepoeng: 10
- Språk: Engelsk
Studieprogramtilhørighet:
The Taboo Bible: Confronting Controversies and Troubling Texts in the New Testament TEOL5223
Støtter Det nye testamentet slaveri? Har forfalskere og skrivere forvansket Det nye testamentet? Er kristendommen dårlig for miljø og klima? Vil ikke-kristne bli pint i helvete i all evighet? Fordømmer Jesus og Paulus homoseksuelle og forbyr kvinner å tale i kirken? Trenger funksjonshemmede helbredelse eller har de demoner? Er mirakler virkelige? Har Jesus noen gang eksistert, og hvordan kan vi vite det? Spørsmål som disse er viktige for å forstå Det nye testamentet og dets rolle i verden i dag. Dessverre er det vanlig å føle at vi ikke kan svare på dem på en adekvat måte, eller at vi foretrekker å unngå dem helt, enten for å unngå å vekke anstøt eller på grunn av ubehag eller mangelfull kunnskap.
Dette emnet introduserer studentene til det akademiske studiet av Det nye testamentet gjennom et direkte møte med noen av dets mest urovekkende tekster og sentrale kontroversielle temaer. Temaene som velges ut, spiller en rolle i moderne offentlig debatt og kirkelige kontroverser som springer ut av tolkning av Det nye testamentet. Målet med emnet er å utruste studentene med kunnskap, verktøy og erfaring som gjør dem i stand til å snakke nyansert og gjennomtenkt om slike og andre nytestamentlige kontroverser.
Emnet vil gi kunnskap om relevante historisk-kulturelle kontekster for Det nye testamentet. Den bibelske teksten vil bli belyst ved å forstå hvordan mennesker i det første århundrets middelhavsverden tenkte om temaer som menneskelig seksualitet, kosmologi, forfatterskap og funksjonshemming.
Emnet vil også gi en innføring i vitenskapelige metoder og mangfoldet av hermeneutiske tilnærminger til Det nye testamentet. Vi vil ta for oss hvordan forskere trekker historiske konklusjoner om antikken, og hvordan kontekstuelle hermeneutiske tilnærminger som feministiske, skeive og funksjonshemmede lesere responderer på problematiske tekster.
Emnet vil også gi studentene mulighet til å teste ut hvordan de kan anvende kunnskapen de har tilegnet seg utenfor klasserommet. Studentene vil møte et trygt rom for å diskutere kontroverser og problematiske tekster, og gjennom å fullføre studiekravene vil de utvikle ferdigheter som gjør dem i stand til å gå utover forenklede svar og unngå å foretrekke å omgå problemene.
Dette er et grunnleggende emne i Det nye testamentet som ikke krever kunnskaper i gresk.
Emnet gjennomføres primært i et seminarformat.
Undervisningsspråket er engelsk.
Om studiet
Studiekrav
For å få en sluttvurdering må studentene:
- delta på minst 70 % av seminarsamlingene
- gjennomføre de lesningene som er satt opp for emnet
- skrive ukentlige dagboknotater basert på pensum
- skrive én bokanmeldelse på 1000 ord og fungere som ekspertfasilitator for én økt
- delta i dybdeevaluering av emnet dersom det skal dybdeevalueres i det aktuelle semesteret
Studenter som ikke oppfyller studiekravene, kan ikke gå opp til eksamen i emnet. For ikke å bruke et eksamensforsøk, må studenten aktivt trekke sin vurderingsmelding til emnet innen trekkfristen 1. mai.
Avsluttende vurdering/eksamen
For å få en avsluttende vurdering må studenten oppfylle arbeidskravene i emnet innen den fastsatte fristen. Emnet og avsluttende eksamen vurderes med A-F.
Avsluttende vurdering i TEOL5223 er muntlig eksamen (30 minutter).
Den muntlige eksamenen vil bestå av en fiktiv diskusjon mellom lærer og student om en av kontroversene vi har diskutert i klassen. Læreren vil presentere seg selv som en person som har et bestemt syn på et av ukens temaer, som studenten må ta opp et motsatt synspunkt til, og engasjere seg i en dialog som gir overbevisende argumenter på grunnlag av emnelitteraturen og diskusjonene i emnet.
Eksamensdatoer
- Eksamensdato:
- 9. desember 2025
- Trekkfrist:
- 1. november 2025
Muntlig eksamen dag 1 - Ordinær eksamen
- Eksamensdato:
- 10. desember 2025
- Trekkfrist:
- 1. november 2025
Muntlig dag 2 - Ordinær eksamen
Læringsutbytte
KUNNSKAP
Studenten har
- god kunnskap om den kulturelle bakgrunnen (jødisk og gresk-romersk) og den historiske konteksten for Det nye testamentet
- god kunnskap om de vitenskapelige metoder og hermeneutikk som brukes i moderne nytestamentlig fortolkning
- god kunnskap om hvordan tolkning av nytestamentlige tekster skjer på bakgrunn av og i sammenheng med jødisk og gresk-romersk kultur
- god kunnskap om ulike og vesentlige synspunkter som finnes i antikken og i dagens forskning knyttet til de spesifikke temaene i emnet
FERDIGHETER
Studenten kan
- relatere kunnskap om jødisk og gresk-romersk kultur til tolkningen av nytestamentlige tekster
- klargjøre hva det betyr at de nytestamentlige tekstene er skapt i og reflekterer en bestemt historisk og kulturell kontekst
- diskutere styrker og svakheter ved ulike standpunkter til problematiske og kontroversielle nytestamentlige tekster
- vurdere styrker og svakheter ved ulike nytestamentlige tolkningsmetoder i møte med spesifikke tekster
- reflektere kritisk over de økumeniske, sosiale og politiske implikasjonene som ulike tolkninger av nytestamentlige tekster kan ha
GENERELL KOMPETANSE
Emnet skal gi evne til å
- reflektere kritisk over hvilke forutsetninger en leser bringer med seg inn i tolkningen av nytestamentlige tekster, og også hvordan disse forutsetningene virker inn i tolkningsprosessen
- kommunisere meningsfullt om relevante spørsmål og kontroverser, basert på kunnskapen og ferdighetene som formidles i dette emnet
Overlappende emner
NT513: Den tabubelagte Bibelen: Om kontroverser og problematiske tekster i Det nye testamentet overlapper ikke med andre emner.