
- Varighet: 2 år
- Studiepoeng: 120
- Språk: Engelsk
Master i teologi
Ønsker du å fordype deg i teologi?
Bli en del av Norges største teologiske fagmiljø!
Hvem er Gud? Hvilken rolle har religion i samfunnet? Hva er et menneske?
Som student på master i teologi får du muligheten til å diskutere og arbeide med spørsmål som mennesker alltid har stilt og alltid vil stille.
I løpet av studiet får du solid teologisk kompetanse og blir utfordret både faglig og personlig. Studiet vil stimulere til helhetsforståelse, og til å utvikle evnen til selvstendig refleksjon, metodisk arbeid og god skriftlig framstilling av fagstoffet.
Du kan velge å fordype deg i hele spekteret av teologiske fag, eller spesialisere deg mer inn mot enkelte fagområder. Ta kontakt med studierådgiver for å få hjelp til å sette sammen din mastergrad.
Studiet kan gjennomføres på engelsk.
Med en master i teologi er du godt utrustet for arbeidslivet. Master i teologi har seks ulike studieretninger/spesialiseringer. Dersom du velger spesialisering i kirkelig undervisning, blir du kvalifisert til å være kateket i Den norske kirke. Les mer om profesjonsstudiet i kirkelig undervisning (kateket).
Master i teologi er under revisjon, og det vil komme endringer forut for studieåret 2023/24.
På MF møter du toppsjiktet av forskere og lærere innen teologi. Vi er det største og bredeste teologiske fagmiljøet i Norge. Her får du bli med på å forme hva teologi er i dag og i framtiden.
Her kan du lese mer om forskningsmiljøet ved MF:
Bibelforskning
Systematisk teologi
Praktisk teologi
Søknad og opptakskrav
Søknadsfrist: 1. juni for studiestart om høsten. Søk via SøknadsWeb.
Opptak til Master i teologi bygger på følgende:
- Grad eller yrkesutdanning med et omfang på minst 180 studiepoeng
- Utdanningen på lavere grads nivå skal ha 80 studiepoeng innenfor teologiske fag eller andre relevante fag. Karaktergjennomsnittet må være C (eventuelt 2,7) eller bedre.
For de ulike studieretningene gjelder følgende tilleggskrav:
- I Det gamle testamente kreves dokumenterte forkunnskaper i bibelhebraisk, tilsvarende 20 studiepoeng.
- I Det nye testamente kreves dokumenterte forkunnskaper i nytestamentlig gresk (Koiné), tilsvarende 20 studiepoeng.
- I kirkelig undervisning: Bachelor som inneholder 80 stp. KRLE/Kristendom/teologi og 30 stp. pedagogikk. Karakteren C i snitt
Alle kvalifiserte får opptak.
Oppbygning
Studieretning Det gamle testamente
4.sem. | AVH5010 Masteroppgave i teologi: (60 stp) |
|||||
---|---|---|---|---|---|---|
3.sem. | AVH5010 |
|||||
2.sem. | TEOL5115 Tillit og klage i bibelhebraisk poesi (5 stp) |
Valgemne (5 stp) |
TEOL6110 eller valgemne (10 stp) | MET5115 Bibelfaglig metode: Det gamle testamente (10 stp) |
||
1.sem. | TEOL5110 Jesajaboken og gammeltestamentlig teologi (10 stp) |
Valgemne (10 stp) | K5410 Systematisk teologi (10 stp) |
Studieretning Det nye testamentet
|
Studieretning Kirkehistorie
4.sem. | AVH5010 Masteroppgave i teologi: (60 stp) |
|||||
---|---|---|---|---|---|---|
3.sem. | AVH5010 (60 stp) |
|||||
2.sem. | Valgemne (10 stp) |
Valgemne (10 stp) |
MET5310 Methodology: Texts and History (10 stp) |
|||
1.sem. | TEOL5310 Moderne teologi- og nyere norsk kirkehistorie (10 stp) |
Valgemne (10 stp) |
K5410 eller NT513 |
Studieretning: Kirkelig undervisning (KU)
|
Studieretning: Systematisk teologi
|
Studieretning: Teologi, misjon og samfunn
|
Beskrivelse av programmet
Følgende rammekrav stilles for å oppnå graden Master i teologi (med angitt studieretning) ved MF:
- studiet består av totalt 120 studiepoeng med teologiske eller andre relevante fag.
- minst to av teologiens fem hoveddisipliner må studeres på 5000-nivå
- i løpet av studiet skriver studenten et selvstendig vitenskapelig arbeid (masteroppgave) under veiledning. Arbeidets omfang er 60 studiepoeng. Etter søknad kan masteroppgavens omfang reduseres til 30 studiepoeng.
- En student må normalt ha bestått emner tilsvarende 40 studiepoeng, inkludert metodeemnet, før oppmelding i et masteroppgaveemne.
- Alle emner som inngår i graden skal normalt være bestått før masteroppgaven leveres.
For å oppnå graden med en spesifisert studieretning, må minst 70 poeng i graden totalt være avlagt innenfor den studieretningen man spesialiserer seg innenfor. Dette inkluderer normalt masteroppgaven.
Innpasning i studiet gis der studenten kan dokumentere å ha gjennomført tilsvarende studier ved andre læresteder. Likevel kreves det at man normalt avlegger eksamen for minst 60 studiepoeng (inklusive masteroppgaven) av sin toårige mastergrad ved MF. Normalt kreves det at masteroppgaven leveres ved MF. Studenter kan etter faglig begrunnet søknad skrive sin masteroppgave ved en samarbeidende utdanningsinstitusjon. I slike tilfeller teller masteroppgaven ikke som studiepoeng avlagt ved MF. MF kan etter faglig begrunnet søknad dispensere fra disse bestemmelsene.
De enkelte emnene har et omfang på 10 til 60 studiepoeng. For hvert emne er det formulert kompetansemål, med vekt på studentens innsikt i sentrale faglige problemstillinger. Kunnskapsmålene er formulert på tre stigende nivåer: kjennskap til, kunnskap og god kunnskap om. Ferdighetsmål er også formulert stigende med uttrykkene evne til/grunnleggende ferdighet i, ferdighet i og god evne til/god ferdighet i. For de enkelte emnene er det satt opp studiekrav. Arbeidet med å oppfylle studiekravene skal bidra faglig og pedagogisk til å nå kompetansemålene, og skal være utgangspunkt for vurderingen (Jfr. "Felles om organisering, arbeidsformer og vurdering" under).
Undervisningsmetoder og vurderingsopplegg
Organisering, arbeidsformer og vurdering skal bidra til at studentene fra første stund og gjennom hele studiet får en aktiv læringsprosess.
Organisering
Studentene kan organiseres i skrivegrupper og seminargrupper. I tillegg gis det individuell veiledning.
- Seminargruppene består av studenter som arbeider med sin avhandling eller med samme eller tilsvarende emner i studiet. Disse gruppene ledes av én eller flere lærere. Seminargruppene brukes til undervisning og veiledning og til presentasjon av og respons på oppgaver og framlegg fra studentene. For å få veiledning fra lærer i arbeidet med emnene må studentene delta i seminargrupper, fysisk eller elektronisk.
Individuell veiledning er i hovedsak reservert for arbeidet med masteroppgaven. Alle studenter som skriver mastergradsoppgave, skal ha avtale med en veileder.
Arbeidsformer
Organiseringen legger opp til varierte arbeidsformer som skal bidra til å aktivisere studentene og stimulere læringsprosessen. Arbeidsmåtene vil veksle mellom selvstudium, gruppearbeid og oppgaveskriving, seminar hvor studentene har framlegg, gir respons og får undervisning og veiledning, forelesninger og selvstendig vitenskapelig arbeid.
Vurdering
Det vil fremgå under hvert emne hvilke vurderingsformer som blir brukt. MF legger vekt på å bruke differensierte vurderingsformer tilpasset studentens studiesituasjon og emnets egenart og målsetning.
Det vil foregå en fortløpende vurdering av studentene og deres studieinnsats, men også evaluering av studietilbudene: av undervisning og veiledning, organisering, studieplaner osv. Studenter og lærere skal være med på en fortløpende evaluering av studietilbudene. Dette er en del av MFs system for å sikre og utvikle kvaliteten i utdanningen.
Masteroppgave
For å få levere masteroppgave må de samlede studiekravene være oppfylt, både studiekravene for emnene og for arbeidet med masteroppgaven.
Læringsutbytte
Studieprogrammet for graden master i teologi tar sikte på å gi studentene, med støtte i forskningsbasert undervisning, et solid grunnlag til å kunne på egen hånd søke og håndtere store mengder informasjon, samt legge grunnlaget for videre studier på doktorgradsnivå.
En kandidat med fullført mastergrad i teologi skal ha det totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse (jf. Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk for livslang læring, Kunnskapsdepartementet 15.desember 2011).
KUNNSKAP
Ved fullført mastergrad skal studenten:
- ha fordypet innsikt på viktige områder innenfor de fag- og forskningsfelt som er relevant for teologien
- ha en helhetsforståelse av teologien som fag
- ha innsikt i vitenskapsteoretiske og metodiske problemstillinger
FERDIGHETER
Ved fullført mastergrad skal studenten:
- ha evnen til selvstendig faglig refleksjon, til metodisk arbeid med fagstoffet og til skriftlig framstilling av fagstoff
- ha erfaring med og evne til å gjennomføre et selvstendig vitenskapelig arbeid
- ha evne til å formidle fagets innhold i møte med andre fag og med samfunnet og kulturen for øvrig
GENERELL KOMPETANSE
Ved fullført mastergrad skal studenten:
- ha grunnlag for å kunne drive videre forskning
- være dyktiggjort for yrkesutøvelse i skole, kirke og samfunn
- ha gode faglige forutsetninger for å kunne formidle fagets innhold på en kritisk reflektert måte i møte med andre fagtradisjoner og aktuelle utfordringer i samtidens kontekst
- ha grunnleggende innsikt i kristne og religiøse tema som etterspørres i kirker, i mediesektoren, i organisasjoner og ellers i kultur- og samfunnsliv
Kvalifikasjon etter fullført program er master i teologi.
Utveksling
MF har utvekslingsavtaler med flere partneruniversiteter. Du kan finne mer informasjon om utvekslingsmulighetene til ditt studieprogram på denne siden.
Et studieopplegg i utlandet må planlegges i god tid, start gjerne et år før du planlegger å dra.
Teologistudenter som ønsker et studieopphold i utlandet anbefales å legge dette til 2. semester. Søknad om utveksling 1. semester er forbeholdt studenter som allerede er tatt opp på et av MFs studieprogrammer.
Videre studier og karrieremuligheter
Masterstudiet kan kvalifisere for opptak til doktorgradsprogram. Med master i teologi vil du også bli en attraktiv arbeidstaker for kirker og organisasjoner som opererer innenfor felt som misjon, bistand og næringsliv.