- Emnekode: TEOL5513
- Studiepoeng: 15
- Semester: Høst
- Språk: Norsk
Studieprogramtilhørighet:
Presten i kirkerommet TEOL5513
Innholdsmessig er emnet designet rundt prestens praksis i kirkerommet (gudstjenester og kirkelige handlinger). Teorien i emnet er hentet fra fagområdene liturgikk, homiletikk, hermeneutikk, pedagogikk og bibelfag. Emnet inneholder også øvingselementer knyttet til gudstjenesteledelse og preken.
TEOL5513 er et kjerneemne på Erfaringsbasert master prest, og har identiske opptakskrav som programmet forøvrig.
Emnet kan også være relevant for studenter som skal gjennomføre ettårig praktikum/praktisk-teologisk utdanning. Sammen med TEOL5514 "Presten i soknet" gir emnet grunnlag for opptak på avsluttende praktikum (TEOL5525 og TEOL5535).
Emnet består av to deler:
Delemne A: Liturgikk og pedagogikk (5 stp.)
Prestetjenesten, kirkerommet og de liturgiske handlingene er uløselig knyttet sammen. Å ha god kunnskap om og dyp forståelse av disse sammenhengene er avgjørende for prestens tjeneste. Delemnet er forankret i en liturgisk tenkning hvor det er fundamentalt å kunne forstå kirkerommet og kirkeåret teologisk, historisk, sanselig og pedagogisk -- og kunne sette dette i spill gjennom øving. Videre fokuserer delemnet på prestens rolle som gudstjenesteleder. På denne måtenvil man komme på innsiden av ordningene for hovedgudstjeneste og kirkelige handlinger i Den norske kirke, øve stemmebruk i sang og tale, og lære grunnleggende prinsipper for liturgisk sang.
Delemne B: Mellom tekst og preken (10 stp.)
Forkynnelse utgjør en sentral del av prestetjenesten, ikke minst i protestantisk og luthersk tradisjon. Arbeidet med prekener, og andre former for forkynnelse og muntlig kommunikasjon, er et prisme for hermeneutiske, retoriske og teologiske problemstillinger. Prestens arbeid med forkynnelse er innvevd i et mangfold av pastorale gjøremål, og omgangen med tekster, kontekst og utforming vil ofte ha preg av å være taus kunnskap opparbeidet gjennom lang øvelse. Samtidig er det viktig at en prest og teolog utvikler et språk for denne fagligheten. Delemnet gir en unik mulighet til å arbeide tverrfaglig med de prosessene som finner sted «mellom tekst og preken». I dette «mellomrommet» møter presten på noen spørsmål som dette delement utforsker. Hvordan kan man komme på sporet av hvilke spørsmål og anliggender som preger den evangelieteksten man er blitt tildelt? Hvordan forholder evangelieteksten seg til lesetekstene og kirkeåret? Hvilke spørsmål er det jeg som predikant bringer med meg til evangelieteksten? Hvilke hermeneutiske, retoriske og homiletiske valg er det jeg gjør når jeg forkynner et «evangelium» på basis av evangelieteksten? Hvordan er det jeg helt konkret går frem for å skrive og holde en preken? Hva slags læring er det som skjer i denne prosessen? Og hva kan man lære av å se tilbake på egen preken, etter at den er holdt, for å forsøke å forstå og analysere denne?
ARBEIDSFORMER OG ORGANISERING
Felles for alle emner på Erfaringsbasert master prest:
- To samlinger på MF
- Et digitalt læringsopplegg på nett før og mellom samlingene
- Et lokalt/regionalt formatio-opplegg
Delemne A:
- Forelesninger, seminarer, innleveringer og øvelser -- fysisk og digitalt
Delemne B:
- Forelesninger, seminarer og innleveringer.
Om studiet
Studiekrav
For å få avsluttende vurdering må studenten:
Delemne A:
- Obligatorisk oppmøte 75 %
- Gjennomføre et langsgående øvingsprogram for stemmebruk og liturgi. Få godkjent øvingslogg som dokumenterer dette.
- Delta som medliturgi (forberedelse og gjennomføring) ved minimum tre gudstjenester i egen menighet. Dokumentere dette ved agende, beskrivelse el.l.
- Refleksjonsnotat knyttet til kirkerom og læring. Ordgrense: 1500 ord.
- Vært tilknyttet lokal menighet og kollegafellesskap.
Delemne B
- Obligatorisk oppmøte (minimum 75 %) på forelesningene.
- Levere og få godkjent et refleksjonsnotat (1500 ord) som knytter seg til prekenskriveprosessen innen angitt frist.
- Levere og få godkjent et fullt førsteutkast til prekenmanus som svarer til bestemte kriterier (se canvas).
- Levere og få godkjent et revidert prekenmanus som svarer til bestemte kriterier (se canvas)
- Holde preken basert på godkjent prekenmanus i rammen av ens lokale tilknytning.
- Levere og gå godkjent en analyse av egen preken som svarer til bestemte kriterier (se canvas).
- Presentere og diskutere egen preken og prekenanalyse i et fremleggseminar, der studentene også gir tilbakemeldinger til hverandre.
Felles:
- Gjennomføre læringsstien i Canvas
- Delta i evaluering av emnet dersom det skal dybdeevalueres i det aktuelle semesteret.
Studenter som ikke oppfyller studiekravene, kan ikke gå opp til eksamen i emnet. For ikke å bruke et eksamensforsøk, må studenten aktivt trekke sin vurderingsmelding til emnet innen trekkfristen 1. november.
Avsluttende vurdering/eksamen
Emnet har individuell skriftlig oppgave (4000 - 6000 ord) som eksamensform. Oppgaven er en bearbeidet variant av den tidligere innleverte prekenanalysen. For å få avsluttende vurdering må studenten levere oppgave innen angitt frist. Karakteren (A-F) settes på grunnlag av oppgaven.
Læringsutbytte
Delemne A:
KUNNSKAP
Studenten har:
- inngående kunnskap om liturgisk tenkning, kirkerom og kirkeår
- kunnskap om prestens rolle som gudstjenesteleder
- kunnskap om ordningene for hovedgudstjeneste og kirkelige handlinger i Den norske kirke
- kunnskap om stemmebruk i sang og tale, og om grunnleggende prinsipper for liturgisk sang
- kunnskap om hvordan kirkerommets utforming og ulike artefakter inngår i læring av kristen tro
FERDIGHETER
Studenten kan:
- forberede, lede og gjennomføre gudstjenester, i samarbeid med kirkelige ansatte og frivillige
- anvende øvelser for kropp og stemme, og metoder for innstudering av liturgisk musikk og tekster
- reflektere over gudstjenestearbeidet i lys av liturgisk og pedagogisk teori
Delemne B:
KUNNSKAP
Studenten har:
- inngående kunnskap om hvordan teologi kommer til uttrykk i og gjennom prekenpraksis.
- inngående kunnskap om hermeneutiske og retoriske problemstillinger i prekenarbeid.
- inngående kunnskap om bibeltekstene det forkynnes over.
FERDIGHETER
Studenten kan:
- forberede, holde og motta tilbakemelding på en preken
- reflektere over egen prekenpraksis, og samspillet mellom retorikk, hermeneutikk og teologi i egen forkynnelse.
- analysere og gi tilbakemelding på andres prekener ut fra retoriske, hermeneutiske og teologiske perspektiver
- reflektere tverrfaglig over sentrale teologiske temaer i samspillet mellom tekstarbeid og forkynnelsessituasjon
- tolke de bibeltekstene det forkynnes over i emnet
Overlappende emner
TEOL5513 overlapper med TEOL2516, PT508 og TEOL5710. En slik faglig overlapping medfører at - Studenter som har disse emnene fra før, vil få redusert uttelling for TEOL5513 på karakterutskriften eller vitnemålet.
- Studenter som har TEOL2516 fra før, vil få 0 poeng uttelling for TEOL5513 på karakterutskriften eller vitnemålet.
- Studenter som har PT508 fra før, vil få 10 poeng uttelling for TEOL5513 på karakterutskriften eller vitnemålet.
- Studenter som har TEOL5710 fra før, vil få 5 poeng uttelling for TEOL5513 på karakterutskriften eller vitnemålet.
Litteraturliste
Her finner du lenke til litteraturlisten for emnet.
Deler av litteraturen er tilgjengelig digitalt, annet finnes kun i papirutgaver. Deler av litteraturen kan være tilgjengelig i kompendier som du finner via emnerommet i Canvas.
Du får automatisk tilgang til litteratur som er tilgjengelig digitalt når du sitter på MF.
Ellers får du tilgang ved å logge deg inn på Oria eller bruke "Ekstern tilgang" i bibliotekets databaseliste.
Vedrørende Nasjonalbibliotekets e-bøker:
Pensumlitteratur er ikke tilgjengelig som e-bøker fra Nasjonalbiblioteket!
Når det gjelder annen litteratur er det ofte begrenset tilgang, men studenter kan søke om tilgang ved å komme til MFs bibliotek. Tilgang gis for 8 timer.
Dersom du ikke kan komme til MF, skal det være mulig å søke i sitt lokale folkebibliotek.
Merk at lenken til litteraturlisten trenger noe tid for å oppdateres. Vennligst dobbeltsjekk at du har kommet inn på riktig semester.