- Course code: TEOL5513
- Credits: 15
- Semester: Autumn
- Language: Norwegian
Study program affiliation:
The Pastor in the Church Room TEOL5513
Innholdsmessig er emnet designet rundt prestens praksis i kirkerommet (gudstjenester og kirkelige handlinger). Teorien i emnet er hentet fra fagområdene liturgikk, homiletikk, hermeneutikk, pedagogikk og retorikk. Emnet inneholder også tydelige øvingselementer knyttet til gudstjenesteledelse og preken.
TEOL5513 er et kjerneemne på Erfaringsbasert master prest, og har identiske opptakskrav som programmet forøvrig.
Emnet kan også være relevant for studenter som skal gjennomføre ettårig praktikum/praktisk-teologisk utdanning. Sammen med TEOL5514 "Presten i soknet" gir emnet grunnlag for opptak på avsluttende praktikum (TEOL5525 og TEOL5535).
Emnet består av to deler:
Delemne A: Liturgikk og pedagogikk (5 stp.)
Prestetjenesten, kirkerommet og de liturgiske handlingene er uløselig knyttet sammen. Å ha god kunnskap om- og dyp forståelse av disse sammenhengene er avgjørende for prestens tjeneste. Delemnet er forankret i en liturgisk tenkning hvor det er fundamentalt å kunne forstå kirkerommet og kirkeåret teologisk, historisk, sanselig og pedagogisk -- og kunne sette dette i spill gjennom øving. Videre fokuserer delemnet på prestens rolle som gudstjenesteleder. I dette vil man komme på innsiden av ordningene for hovedgudstjeneste og kirkelige handlinger i Den norske kirke, øve stemmebruk i sang og tale, og lære grunnleggende prinsipper for liturgisk sang.
Delemne B: Mellom tekst og preken (10 stp.)
Forkynnelse utgjør en sentral del av prestetjenesten, ikke minst i protestantisk og luthersk tradisjon. Arbeidet med prekener, og andre former for forkynnelse og muntlig kommunikasjon, er et prisme for hermeneutiske, retoriske og teologiske problemstillinger. Prestens arbeid med forkynnelse er innvevd i et mangfold av pastorale gjøremål, og omgangen med tekster, kontekst og utforming vil ofte ha preg av å være taus kunnskap opparbeidet gjennom lang øvelse. Samtidig er det viktig at en prest og teolog utvikler et språk for denne fagligheten, ikke minst for å kunne være i utvikling som fagperson og å bidra i veiledning med kolleger. Delemnet gir en unik mulighet til å arbeide tverrfaglig med de prosessene som finner sted «mellom tekst og preken». Utvikling av egne, og analyse av andres, prekener, kombineres med undervisning og felles refleksjon om det komplekse samspillet mellom bibeltekstene, egne forutsetninger, aktuell kontekst, tilhørernes situasjon, kirkeåret, den retoriske utforming osv.
ARBEIDSFORMER OG ORGANISERING
Felles for alle emner på Erfaringsbasert master prest:
- To samlinger på MF
- Et digitalt læringsopplegg på nett før og mellom samlingene
- Et lokalt/regionalt formatio-opplegg
Delemne A:
- Forelesninger, seminarer, innleveringer og øvelser -- fysisk og digitalt
Delemne B:
- Introduksjonsforelesninger, knyttet til prekenbeskrivelse som metode, retorikk og hermeneutikk i kristen forkynnelse, og de evangelietekstene det forkynnes over i dette emnet.
- Prekengruppe, hvor studentene holder en preken hver og gir hverandre beskrivelse av prekenens muntlige form.
- Fremleggsseminar, der prekener og prekenbeskrivelser legges frem og diskuteres..
Study requirements
For å få avsluttende vurdering må studenten:
Delemne A:
- Obligatorisk oppmøte 75 %
- Gjennomføre et langsgående øvingsprogram for stemmebruk og liturgi. Få godkjent øvingslogg som dokumenterer dette.
- Delta som medliturgi (forberedelse og gjennomføring) ved minimum tre gudstjenester i egen menighet. Dokumentere dette ved agende, beskrivelse el.l.
- Refleksjonsnotat knyttet til kirkerom og læring. Ordgrense: 1500 ord.
- Vært tilknyttet lokal menighet og kollegafellesskap.
Delemne B
- Obligatorisk oppmøte (minimum 75 %) på introduksjonsforelesningene.
- Obligatorisk oppmøte og deltakelse (100%) på prekengruppen og fremleggseminaret knyttet til egen prekenbeskrivelse.
- Holde preken over oppgitt tekst, og innen angitt frist legge frem prekenmanuskript eller transkribert preken i gruppe. Prekenmanuskriptet vurderes som godkjent/ikke-godkjent i henhold til en mal som inneholder en minimumsbeskrivelse av hva det er vi forventer (se canvas).
- Levere og få godkjent utkast til skriftlig prekenanalyse, etter nærmere angitt mal og innen gitt frist.
Felles:
- Gjennomføre læringsstien i Canvas
- Delta i evaluering av emnet dersom det skal dybdeevalueres i det aktuelle semesteret.
Studenter som ikke oppfyller studiekravene, kan ikke gå opp til eksamen i emnet. For ikke å bruke et eksamensforsøk, må studenten aktivt trekke sin vurderingsmelding til emnet innen trekkfristen 1. november.
Final assessment/Exam
Emnet har individuell skriftlig oppgave (4000 - 6000 ord) som eksamensform. Oppgaven er en bearbeidet variant av den tidligere innleverte prekenanalysen. For å få avsluttende vurdering må studenten levere oppgave innen angitt frist. Karakteren (A-F) settes på grunnlag av oppgaven.
Exam dates
- Submission date:
- 6. December 2024
- Submission deadline:
- 12:00
- Final deadline to withdraw from examination:
- 1. November 2024
- Release date for results:
- 20. December 2024
Essay - Ordinary exam
- Submission date:
- 20. January 2025
- Submission deadline:
- 12:00
- Final deadline to withdraw from examination:
- 5. January 2025
- Release date for results:
- 3. February 2025
Essay - New/deferred exam N.B. Own rules for access
Learning outcome
Delemne A:
KUNNSKAP
Studenten har:
- inngående kunnskap om liturgisk tenkning, kirkerom og kirkeår
- kunnskap om prestens rolle som gudstjenesteleder
- kunnskap om ordningene for hovedgudstjeneste og kirkelige handlinger i Den norske kirke
- kunnskap om stemmebruk i sang og tale, og om grunnleggende prinsipper for liturgisk sang
- kunnskap om hvordan kirkerommets utforming og ulike artefakter inngår i læring av kristen tro
FERDIGHETER
Studenten kan:
- forberede, lede og gjennomføre gudstjenester, i samarbeid med kirkelige ansatte og frivillige
- anvende øvelser for kropp og stemme, og metoder for innstudering av liturgisk musikk og tekster
- reflektere over gudstjenestearbeidet i lys av liturgisk og pedagogisk teori
Delemne B:
KUNNSKAP
Studenten har:
- inngående kunnskap om hvordan teologi kommer til uttrykk i og gjennom prekenpraksis.
- inngående kunnskap om hermeneutiske og retoriske problemstillinger i prekenarbeid
- inngående kunnskap om bibeltekstene det forkynnes over.
FERDIGHETER
Studenten kan:
- forberede, holde og motta tilbakemelding på en preken
- reflektere over egen prekenpraksis, og samspillet mellom retorikk, hermeneutikk og teologi i egen forkynnelse.
- analysere og gi tilbakemelding på andres prekener ut fra retoriske, hermeneutiske og teologiske perspektiver
- reflektere tverrfaglig over sentrale teologiske temaer i samspillet mellom tekstarbeid og forkynnelsessituasjon
- tolke de bibeltekstene det forkynnes over i emnet
Overlapping courses
TEOL5513 overlapper med TEOL2516, PT508 og TEOL5710. En slik faglig overlapping medfører at - Studenter som har disse emnene fra før, vil få redusert uttelling for TEOL5513 på karakterutskriften eller vitnemålet.
- Studenter som har TEOL2516 fra før, vil få 0 poeng uttelling for TEOL5513 på karakterutskriften eller vitnemålet.
- Studenter som har PT508 fra før, vil få 10 poeng uttelling for TEOL5513 på karakterutskriften eller vitnemålet.
- Studenter som har TEOL5710 fra før, vil få 5 poeng uttelling for TEOL5513 på karakterutskriften eller vitnemålet.
Reading list
Here you can find the reading list for this course.
Part of the literature will be available digitally, while other parts might only be available in paper format. Some of the literature will be available as compendiums, which you can find via the course room in Canvas.
You will automatically get access to literature that is available digitally when you are sitting at MF, otherwise you can get access by using Oria or by using "External access" in the library's list of databases.
Note that it will take some time before link to the reading list is updated. Please make sure that you are looking at the correct semester's reading list.