- Emnekode: TEOL5514
- Studiepoeng: 15
- Semester: Høst
- Språk: Norsk
Studieprogramtilhørighet:
Presten i soknet TEOL5514
Emnet er et kjerneemne i Erfaringsbasert master prest, og består av tre deler:
DELEMNE A: Presten i soknet (5 stp.)
Presten i soknet tar sikte på å gi kunnskap om prestens rolle i et sokn og i et lokalmiljø, og muligheter for og utfordringer knyttet til samarbeid med ulike aktører i et lokalmiljø. Delemnet gir kunnskap om stedsidentitet, øvelse i å lese et lokalmiljø, og innbyr til refleksjon om prestetjenestens situerte karakter.
Delemnet tar utgangspunkt i ekklesiologiske perspektiv for å gi økt forståelse av folkekirken, og berøre områder innen misjonal, diakonal, dialogisk og politisk teologi. Delemnet vil legge til rette for kritisk tenkning rundt temaer som stedegengjøring og samhandling knyttet til kirkens kjernepraksiser og til lokalmiljøets egenart. Områder som berøres i denne sammenhengen er lokalmenighetens og prestens rolle i katastrofer, i samarbeid med skolen og som kulturbærer på stedet.
DELEMNE B. SJELESORG (3 SP)
Dette delemnet sikter mot å gi en grunnleggende innføring i den kristne sjelesorgs egenart. Det fokuseres på sjelesorgens bibelske forankring og teologiske begrunnelse i rammen av kirkens diakoni. Med bakgrunn i momenter fra sjelesorgens faghistorie gis en innføring i sentrale posisjoner til forståelse av sjelesorgens kontekstuelle forankring. Det legges vekt på sjelesorgens faglige og konkrete kontekst; sjelesorg på et bestemt sted i en bestemt sammenheng. To forhold har særlig betydning: For det første forståelsen av den sjelesørgeriske samtalens egenart, og dernest sjelesorgens fortolkning og bruk av innsikter fra andre fagområder så som religionspsykologi, psykoterapi og religionssosiologi. Sjelesørgerens forutsetninger vil bli tematisert, og i forlengelsen av dette belyses sjelesørgeriske emner med særlig relevans for institusjonstjenesten.
DELEMNE C. INSTITUSJONSPRAKSIS (7 SP)
Veiledet institusjonspraksis varer i 4 uker og finner sted på sykehus, i fengsel, på sykehjem, i Forsvaret eller annen institusjon. Det legges vekt på studentens møte med mennesker i sykdom og krise, møte med prestetjenesten i et tverrfaglig team på en institusjon og studentens egen vekst og modningsprosess mot prestetjeneste. Institusjonspraksis inneholder både observasjon og deltakelse.
For å kunne melde seg opp til emnet må studenten ha bestått TEOL5513 Presten i kirkerommet.
Emnet kan også tas samme semester som TEOL5513.
Studiekrav
Studenten skal i tilknytning til seminarundervisningen (fysisk og digitalt), øvelser og praksis:
- ha godkjent oppmøte i undervisning og gruppe (minimum 75 prosent frammøte)
- levere og få godkjent et empirisk prosjekt (3000 ord) om å lese et lokalmiljø og skisse til dette (500 ord). Notatene skal være i dialog med litteratur i delemne A.
- være tilknyttet lokal menighet og kollegafellesskap
- levere og få godkjent refleksjonsnotat (1000-1500 ord) som anvender teori fra pensum (delemne B) i møte med en konkret sjelesørgerisk problematikk fra praksis etter mal i canvas
- delta i evaluering av emnet dersom det skal dybdeevalueres i det aktuelle semesteret.
- gjennomføre og få godkjent øvingsdag i sjelesorg før praksis med tilhørende refleksjonsnotat, omfang ca. 500 ord (ikke medregnet samtalerapport). Godkjent øvingsdag og refleksjonsnotat er en forutsetning for å kunne gjennomføre praksisperioden.
- gjennomføre og få godkjent praksismottak med tilhørende refleksjonsnotat. Godkjent praksismottak og tilhørende refleksjonsnotat er en forutsetning for å få godkjent praksis.
- gjennomføre og få godkjent praksis, inkludert innlevert og godkjent evalueringsrapport.
Informasjon om praksis som studiekrav
Dersom praksisperioden vurderes til «ikke bestått», må praksisperioden helt eller delvis tas om igjen. Det gis normalt én ny mulighet til dette, jf. Forskrift om opptak, studier og eksamen ved MF vitenskapelig høyskole. Praksis anses som påbegynt ved veileder- og sjelesorgsseminar. Fravær eller trekk fra praksis uten gyldig grunn, teller som ett forsøk. Med gyldig grunn menes dokumentert sykefravær eller annet dokumentert tvingende fravær. Fraværet må meldes til MF umiddelbart. Nærmere beskrivelse av praksisopplegg finnes i informasjonshefte for praksisperioden. Studenter som i lære og livsførsel setter seg utover de rammer som gjelder for vigslet tjeneste, kan nektes å gjennomføre praksis.
Arbeidsform og organisering:
Delemne A: undervisning i seminarform (fysisk og digitalt), øvelser og grupper.
Delemne B: undervisning i seminarform (fysisk og digitalt), øvelser og grupper.
Delemne C: samlinger som forbereder praksis og tematiserer erfaring etter praksis.
Nærmere informasjon om ordning for institusjonspraksis finnes i emnearket og i eget praksishefte (se Canvas). Praksis er både observerende og deltagende. Det er krav om innbetaling av egenandel for opphold/overnatting i forbindelse med øvingsdagene.
Avsluttende vurdering/eksamen
Emnet TEOL5514 vurderes med avsluttende godkjenning av oppfylte studiekrav. Emnet vurderes til "bestått" / "ikke bestått".
Læringsutbytte
Delemne A: Presten i soknet
KUNNSKAP
Studenten har: - inngående kunnskap om presterollen i soknet og lokalmiljøet - kunnskap om stedsidentitet, stedegengjøring og samhandling - kunnskap om ekklesiologiske perspektiv på folkekirken - kunnskap om levd teologi
FERDIGHETER:
Studenten kan: - reflektere kritisk over samarbeidsmuligheter i lokalmiljøet - reflektere kritisk over hvordan majoritets- og minoritetsperspektiv kommer til uttrykk i kirke og lokalmiljø
Delemne B: Sjelesorg
KUNNSKAP
Studenten har: - inngående kunnskap om sjelesorgens teologiske begrunnelse og kirkelige forankring - inngående kunnskap om den sjelesørgeriske samtalens forutsetninger og rammer - kunnskap om sjelesørgeriske utfordringer knyttet til møte med kriser, sykdom og lidelse - kunnskap om sjelesorg innenfor rammen av en institusjon - kunnskap om sjelesorgens kontekstuelle karakter
FERDIGHETER
Studenten kan: - føre en sjelesørgerisk samtale med mennesker i krise - reflektere over egen rolle som samtalepartner i sjelesørgerisk kontekst. - vurdere, drøfte og analysere utfordringer i den sjelesørgeriske samtale.
Delemne C: Institusjonspraksis
KUNNSKAP
Studenten har: - kunnskap om prestetjeneste i rammen av en institusjon
FERDIGHETER
- samhandle med andre aktører i den aktuelle institusjonen i formelle og uformelle situasjoner - møte mennesker som sjelesørger på en forsvarlig måte - forkynne og være liturg i en institusjonskontekst - reflektere over teologiske og kirkelige utfordringer i møte med konfidenter og ansatte - reflektere over egen faglig utøvelse, pastoral praksis, identitet og tro og justere disse under veiledning (se for øvrig evalueringskriterier for praksisperioder ved MF i praksishefte)
Overlappende emner
TEOL5514 overlapper med PT509 og TEOL5510. En slik faglig overlapping medfører at studenter som har disse emnene fra før, vil få redusert uttelling for TEOL5514 på karakterutskriften eller vitnemålet.
- Studenter som har PT509 fra før, vil få 10 studiepoeng uttelling for TEOL5514 på karakterutskriften eller vitnemålet.
- Studenter som har TEOL5510 fra før, vil få 5 studiepoeng uttelling for TEOL5514 på karakterutskriften eller vitnemålet.
Litteraturliste
Her finner du lenke til litteraturlisten for emnet.
Deler av litteraturen er tilgjengelig digitalt, annet finnes kun i papirutgaver. Deler av litteraturen kan være tilgjengelig i kompendier som du finner via emnerommet i Canvas.
Du får automatisk tilgang til litteratur som er tilgjengelig digitalt når du sitter på MF.
Ellers får du tilgang ved å logge deg inn på Oria eller bruke "Ekstern tilgang" i bibliotekets databaseliste.
Vedrørende Nasjonalbibliotekets e-bøker:
Pensumlitteratur er ikke tilgjengelig som e-bøker fra Nasjonalbiblioteket!
Når det gjelder annen litteratur er det ofte begrenset tilgang, men studenter kan søke om tilgang ved å komme til MFs bibliotek. Tilgang gis for 8 timer.
Dersom du ikke kan komme til MF, skal det være mulig å søke i sitt lokale folkebibliotek.
Merk at lenken til litteraturlisten trenger noe tid for å oppdateres. Vennligst dobbeltsjekk at du har kommet inn på riktig semester.