- Varighet: 3 år
- Studiepoeng: 90
- Språk: Norsk
Erfaringsbasert master i KRLE / Religion og etikk
Vil du utvikle deg som lærer og få ny kunnskap?
Erfaringsbasert master i KRLE / religion og etikk er tilrettelagt for lærere i full jobb og for andre som kvalifiserer for opptak. Undervisningen finner sted på lørdager. Normert tid for programmet er tre år. De spesifikke fag-emnene tas over to år. Det tredje året er viet arbeid med masteroppgaven, som skrives under veiledning.
Studiet gir inngående kunnskap om tema innen ulike fag- og forskningsfelt som er relevant for religions- og livssynsundervisning i grunnskole og videregående skole. Det har overføringsverdi for undervisning i religion i andre kontekster enn skole. Fullført studieprogram gir graden Erfaringsbasert master i KRLE / religion og etikk (90 stp). Om studenten har praktisk-pedagogisk utdanning i sin lærerutdanning, gir graden lektorkompetanse.
Det er opptak til programmet hvert høstsemester.
Undervisning høsten 2024
Det undervises fra seks til åtte lørdager i hvert semester fra kl 09.30-16.00. Undervisningen finner sted på Majorstuen i Oslo.
For studenter på første semester blir det undervisning: 17. august, 7. september, 21. september, 19. oktober, 9. november, 30. november.
Hjemmeeksamen 25. oktober-1. november.
Søknad og opptakskrav
Oppstart høst.
Du søker om opptak gjennom Søknadsweb. Søknadsfristen er 15.april.
Dersom det er ledige studieplasser etter søknadsfristen vil det være mulig å søke på disse så lenge det er ledige plasser eller frem til senest 15.august.
Opptakskrav
- Profesjonsutdanning (skole) eller relevant grad av minimum 180 stp. omfang
- Minimum 60 stp. i KRLE/kristendom/religionsvitenskap
- Minst to års relevant yrkespraksis. Kravet dokumenteres med signert attest/tjenestebevis fra arbeidsgiver, som viser omfanget og lengden av arbeidsforholdet. Dokumentasjonen må vise yrkespraksis som til sammen utgjør to år i 100 % arbeid. MF avgjør hva som er relevant praksis.
All dokumentasjon må være lastet opp i Søknadsweb innen søknadsfristen.
MF kan i spesielle tilfeller godkjenne andre dokumenterte kvalifikasjoner som helt eller delvis likeverdig med utdanningsløpet nevnt ovenfor.
Eventuell innpassing av tidligere studier fra MF eller fra andre institusjoner gjøres etter opptak.
Antall plasser
Oppbygning
Erfaringsbasert master i KRLE/Religion og etikk f.o.m våren 2020
3. år | AVH5090 Masteroppgave erfaringsbasert master i KRLE / religion og etikk: (30 stp) | |||||
2. år | Valgfritt fordypningsemne (10 stp).Det gis undervisning i RL5050 | RL5240 Kristen tro: tekst og tolkning (10 stp) | RL5056 Filosofi og etikk (5 stp) | MET5080 Metode: deltid (5 stp) | ||
1. år | RL5010 Religion og læring (10 stp) | RL5015 Islam: Tro, tradisjon og mangfold (10 stp) | RL5020 Mediert religion: Hellige tekster, skjønnlitteratur og underholdningsmedier (10 stp) |
Beskrivelse av programmet
Innhold og progresjon
Programmet er bygd opp av et fast system av emner på 5000-nivå, inkludert av et større selvstendig arbeid (masteroppgave).
Følgende emner er kjerneemner (obligatoriske)
RL5010 Religion og læring (10 stp)
RL5015 Islam: Tradisjon og mangfold (10 stp)
RL5020 Mediert religion: Hellige tekster, skjønnlitteratur og underholdningsmedier (10 stp)
RL5240 Kristen tro: Tekst og tolkning (10 stp)
RL5056 Filosofi og hermeneutikk (5 stp)
MET5080 Metode. Deltid (5 stp)
AVH5090 Masteroppgave erfaringsbasert master i KRLE / religion og etikk (30 stp)
I tillegg skal studentene velge ett valgfritt fordypningsemne (10 stp) på 5000/6000-nivå. MF gir tilbud om undervisning i RL5050 Europeisk klassisk kultur og kristen tradisjon (10 stp) som fordypningsemne.
Det er satt opp studiekrav for de enkelte emnene. Arbeidet med å oppfyllestudiekravene skal bidra til å at studentene når kompetansemålene.
Progresjon: Normert tid for programmet er tre år. De spesifikke fag-emnene tas over to år, og det undervises i tre emner hvert år Det betyr at studentene får et «tre-semestersystem» i løpet av studieåret. Etter hvert emne er det avsluttende vurdering.
Det siste året er viet arbeid med masteroppgaven, som skrives under veiledning.
Masteroppgaven: Studenter må normalt ha bestått alle emner (tilsvarende 60 studiepoeng, inkludert metodeemnet), før oppmelding til masteremnet. Alle studenter meldes opp til mastermenet AVH5090 (30 stp). I spesielle tilfeller kan veileder anbefale overgang til AVH5190(60 stp).
Studietilbudets relevans
Studieprogrammet gir fordypet innsikt i sentrale tema som er relevant for religions- og livssynsundervisning i grunnskole og videregående skole. Det har overføringsverdi for undervisning i religion i andre kontekster enn skole
Fullført studieprogram gir graden Erfaringsbasert master i KRLE / religion og etikk (90 stp). Om studenten har praktisk-pedagogisk utdanning i sin lærerutdanning, gir graden lektorkompetanse.
Profilering av eget studium
Studieprogrammet gir studentene noe anledning til å profilere sitt eget studium ut fra faglig bakgrunn, interesser o.a. Det gjelder først og fremst i valg av tema for masteravhandlingen. MF gir tilbud om undervisning i et valgfritt fordypningsemne i det andre året, men studenten kan også velge et annet emne eller søke om innpassing av emner fra annet studiested. MF avgjør etter søknad om annen relevant utdanning kan gi grunnlag for fritak fra emner som inngår i programmet.
Undervisningsmetoder og vurderingsopplegg
Arbeidsformer
Det legges opp til arbeidsformer som skal bidra til å aktivisere studentene og stimulere læringsprosessen. Arbeidsmåtene vil veksle mellom forelesninger, diskusjoner, selvstudium, oppgaveskriving, metode- og avhandlingsseminar og selvstendig vitenskapelig arbeid.
Læringsutbytte
KUNNSKAP
Kandidaten
- har inngående kunnskap på viktige områder innenfor fag- og forskningsfelt som er relevant for religions- og livssynsundervisning i norsk skole
- har kunnskap om fagområdets vitenskapsteoretiske og metodiske problemstillinger
FERDIGHETER
Kandidaten
- kan orientere seg i faglitteratur, analysere og forholde seg kritisk til informasjonskilder og eksisterende teorier innenfor fagområdet
- kan anvende faglitteratur og andre relevante informasjonskilder til å strukturere og formulere faglige resonnementer på ulike områder
- kan bruke relevante metoder for forskning og fagligutviklingsarbeid på en selvstendig måte
- kan reflektere over etiske og verdimessige utfordringer ved det å undervise og være lærer
- kan med stor grad av selvstendighet videreutvikle egen kompetanse og bidra til skolens faglige utvikling
GENERELL KOMPETANSE
Kandidaten
- kan gjennomføre et selvstendig, avgrenset forsknings- eller utviklingsprosjekt under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer
- kan kommunisere til andre om faglige problemstillinger knyttet til religions- og livssynsundervisning i norsk skole
Fullført studieprogram gir graden Erfaringsbasert master i KRLE / Religion og etikk.
Utveksling
MF har utvekslingsavtaler med flere partneruniversiteter. Studenter på Erfaringsbasert master som ønsker et studieopphold i utlandet, anbefales å legge dette til 3. semester. Studieoppholdet må planlegges i god tid, helst et år før du planlegger å dra. Ta kontakt med internasjonal rådgiver for mer informasjon om utveksling: