Solvor Mjøberg Lauritzen
Førsteamanuensis
- Utdanningsvitenskap
- Solvor.M.Lauritzen@mf.no
- Kontor: 467
- Telefonnummer: 22590597
Faglige kompetanseområder:
- Romer og romanifolk/tatere
- Interkulturell pedagogikk
- Utdanning og konflikt
Jeg er førsteamanuensis i pedagogikk, og underviser i temaer knyttet til pedagogikk, flerkulturalitet og forskningsmetode. Jeg skrev min avhandling om skoler som fredsbyggende aktører etter konflikt, basert på feltarbeid i Kenya i samarbeid med UNICEF. De siste årene har jeg i både forskning og undervisning arbeidet med minoriteten rom. Jeg har gjort feltarbeid i Romania der jeg blant annet har samarbeidet med ideelle aktører som arbeider for å forbedre romers utdanningssituasjon i landet. Jeg har også forsket på hvordan romer fremstilles i utdanningsvitenskapelig forskning. Jeg har engasjert meg for en rekke spørsmål knyttet til romers situsjon, som utdanning, mediaeksponering, migrasjon og antisiganisme.
Jeg er medlem av forskergruppene ‘Utdanning og verdier’ og ‘Migrasjon, minoriteter og marginalisering’.
Utvalgte publikasjoner
- Lauritzen, S. M. (2019). Accessing basic education in Romania: Possibilities and limitations for NGOs working for educational change for Roma children, Journal of educational change, s. 1 - 22. Journal of educational change, ISSN: 1389-2843
- Lauritzen, S. M. (2018). Nomadism in Research on Roma Education, Critical Romani Studies, s. 58 - 75. Critical Romani Studies, ISSN: 2560-3019
- Lauritzen, S. M. & Nodeland, T. S. (2018). "What is the problem represented to be?" Two decades of research on Roma and education in Europe, Educational Research Review, s. 148 - 169. Educational Research Review, ISSN: 1747-938X
- Fagermoen, T. & Lauritzen, S. M. (2018). Teologier i trosopplæringen
- Lauritzen, S. M. & Nodeland, T. S. (2017). What happened and why? Considering the role of truth and memory in peace education curricula, Journal of Curriculum Studies, s. 437 - 455. Journal of Curriculum Studies, ISSN: 0022-0272
- Aamaas, Å. & Duesund, K. H. & Lauritzen, S. M. (2017). Placements abroad and scaffolding structures, Studies in Higher Education, s. 539 - 553. Studies in Higher Education, ISSN: 0307-5079
- Lauritzen, S. M. (2016). Educational change following conflict: Challenges related to the implementation of a peace education programme in Kenya, Journal of educational change, s. 1 - 18. Journal of educational change, ISSN: 1389-2843
- Lauritzen, S. M. (2016). Building peace through education in a post-conflict environment: A case study exploring perceptions of best practices, International Journal of Educational Development, s. 77 - 83. International Journal of Educational Development, ISSN: 0738-0593
Nyeste vitenskapelige publikasjoner
- Lauritzen, S. M. (2023). Antisiganisme i Norge, Norsk sosiologisk tidsskrift, s. 23 - 40. Norsk sosiologisk tidsskrift, ISSN: 2535-2512
- Lauritzen, S. M. (2022). Rasisme mot romer og romanifolk/ tatere - Antisiganisme eller anti-romsk rasisme?, Nytt Norsk Tidsskrift, s. 133 - 144. Nytt Norsk Tidsskrift, ISSN: 0800-336X
- Lauritzen, S. M. (2019). Accessing basic education in Romania: Possibilities and limitations for NGOs working for educational change for Roma children, Journal of educational change, s. 1 - 22. Journal of educational change, ISSN: 1389-2843
- Lauritzen, S. M. (2018). Nomadism in Research on Roma Education, Critical Romani Studies, s. 58 - 75. Critical Romani Studies, ISSN: 2560-3019
- Lauritzen, S. M. & Nodeland, T. S. (2018). "What is the problem represented to be?" Two decades of research on Roma and education in Europe, Educational Research Review, s. 148 - 169. Educational Research Review, ISSN: 1747-938X
- Lauritzen, S. M. & Nodeland, T. S. (2017). What happened and why? Considering the role of truth and memory in peace education curricula, Journal of Curriculum Studies, s. 437 - 455. Journal of Curriculum Studies, ISSN: 0022-0272
- Aamaas, Å. & Duesund, K. H. & Lauritzen, S. M. (2017). Placements abroad and scaffolding structures, Studies in Higher Education, s. 539 - 553. Studies in Higher Education, ISSN: 0307-5079
- Lauritzen, S. M. (2016). Educational change following conflict: Challenges related to the implementation of a peace education programme in Kenya, Journal of educational change, s. 1 - 18. Journal of educational change, ISSN: 1389-2843
- Lauritzen, S. M. (2016). Building peace through education in a post-conflict environment: A case study exploring perceptions of best practices, International Journal of Educational Development, s. 77 - 83. International Journal of Educational Development, ISSN: 0738-0593
Forskningsprosjekter
Utdanning og praksis
2010 - 2013
PhD in Education, University of York
2007 - 2008
MA in TESOL (Teaching English to Speakers of Other Languages), University of York
2006 - 2007
PPU, Høgskolen i Telemark
2004 - 2006
BA i Engelsk og Kristendom, Høyskolen i Vestfold