Slik lager du et forskningsprosjekt
Kontakt oss gjerne!
prorektor
Rolandsen, Unn Målfrid Høgseth
fagdirektør, forskning
Sandvik, Gunstein
økonomidirektør
Ofteland, Hanne Storm
bibliotekleder
Moe, Lars
IT-leder
Hillestad, Berit Widerøe
jurist, seniorrådgiver
MFs administrasjon kan bistå deg i arbeidet med prosjektbeskrivelse, fremdriftsplan og budsjett. Du kan også få råd om muligheter for ekstern finansiering av prosjekter. Ta gjerne kontakt i en tidlig fase av prosjektutviklingen!
Tips i oppstartsfasen
- Det er lov å starte i det små: Har du en idé til et større prosjekt kan du gjerne starte arbeidet med utgangspunkt i den forskningstiden og de driftsmidlene (annuum) du har.
- Be om et oppstartsmøte: ta kontakt med fagdirektør for forskning for å undersøke hvordan administrasjonen kan bistå i arbeidet med å utvikle et prosjekt.
- Kommunikasjon: Tenk allerede nå på hvordan du vil formidle funn og resultater fra prosjektet. Kommunikasjonsavdelingen gir råd om hvordan du kan nå fram i ulike kanaler med funn og konklusjoner fra forskningen din.
- Datahåndtering: legg planer for hvordan du vil organisere dataene i prosjektet, hvordan du skal samarbeide om data med ev. samarbeidspartnere, og hvordan dataene skal lagres og/eller tilgjengeliggjøres ved prosjektets slutt. Se vår nettside om datahåndteringsplan, og kontakt gjerne biblioteket for veiledning og hjelp med denne!
- Sett deg inn i regelverk og rutiner: På nettsiden Praktisk info for forskere finner du retningslinjer og rutiner som angår forskningsaktiviteten ved MF, fra forskningsmidler og forskningstermin til datalagring og bevaring av datamateriale og spørsmål om personvern. Har du spørsmål, ta kontakt med fagdirektør for forskning.
Verktøy for å utvikle en god prosjektbeskrivelse
Start prosessen med en "en-sider":
Når du planlegger et prosjekt kan det være nyttig å beskrive prosjektet kort og konsist, gjerne på én A4-side. Dette kan hjelpe deg til å ‘spisse’ prosjektidéen tidlig. En «en-sider» kan være til nytte i kontakt med potensielle samarbeidspartnere for prosjektet.
- Tittel
- Formål (Det overordnede forskningsspørsmålet, ev. hvilke utfordringer skal prosjektet bidra til å løse?)
- Bakgrunn (Hvorfor er dette viktig?)
- For EU-prosjekter: Er dette en europeisk utfordring? Eller kan det løses på nasjonalt nivå?
- Finnes det løsninger og funn allerede? Hvorfor er de ev. ikke tilstrekkelige?
- Hvorfor forske på dette nå? (Hva står på spill dersom tematikken ikke undersøkes nå?)
- Hvorfor er personene bak søknaden de beste til å utføre dette arbeidet?
- Resultater/output (publikasjoner, presentasjoner, rundebord, medieoppslag, utstillinger etc.) Med andre ord: hva slags data og resultater vil komme ut av prosjektet og hvordan skal disse formidles?
- Impact/outcome (Hvem vil kunne bruke resultatene, og til hva?)
- Hvem skal utføre forskningsarbeidet? (enkeltforsker, prosjektgruppe, nettverk, konsortium)
- Kort om forventede aktiviteter, kostnader og varighet
Flere tips i arbeidet med et prosjektforslag
Prosjektkanvas er en metode utviklet av Forskningsrådet for å jobbe med en forskningsidé. Metoden hjelper deg å kartlegge styrker og svakheter ved prosjektet, se nye muligheter og spisse prosjektideen. Verktøyet kan være en hjelp både for interne diskusjoner og for å involvere andre som skal være med i prosjektet.
Oslo Universitetssykehus har en nyttig side med spørsmål og svar (FAQ) som belyser mange spørsmål rundt søknadsskrivingen.
Risiko og aktsomhet
Søknader om ekstern forskningsfinansiering innebærer som oftest en risikovurdering for det planlagte prosjektet.
I prosjekter med samarbeidspartnere skal det også gjøres en aktsomhetsvurdering med tanke på velferd og sikkerhet for deltakere og medarbeidere i prosjektet.
For detaljer, se MFs
Trenger prosjektet mitt en databehandlingsplan (DMP)?
Forventninger om åpen forskning gjør at det blir viktig å tenke på rutiner for lagring av datamateriale både underveis i prosjektet, og med tanke på gjenbruk av data etter prosjektslutt.
Skal prosjektet meldes til sikt (tidl. NSD)?
Alle student- og forskningsprosjekter som behandler personopplysninger, skal meldes til Sikts Personventjenester (tidl. Norsk senter for forskningsdata, NSD).
Les mer i Retningslinjer for personvern i forsknings- og studentarbeider.
Kjønnsperspektiver i forskningsprosjekter
Håndboken «Hva er kjønnsperspektiver i forskning» fra Kilden Kjønnsforskning gir eksempler på og tips til hvordan kjønnsperspektiver kan integreres i forskning og forskningsprosjekter.
«Impact» og kommunikasjon i prosjektet
God kommunikasjon sørger for at resultater fra forskningen blir kjent og får gjennomslagskraft. Kommunikasjonsavdelingen kan hjelpe deg med å legge en plan for kommunikasjon, velge gode kommunikasjonskanaler, til å opprette en nettside for prosjektet. Les mer om hva kommunikasjonsavdelingen kan bistå med.
Budsjett og økonomistyring i prosjektene
Ta gjerne initiativ til oppstartsmøte med økonomiavdelingen og forskningsadministrasjonen. Her legger dere planer for oppfølging av prosjektøkonomien, rapportering og andre rutiner. Økonomiavdelingen kontakter du via e-post til okonomi@mf.no.
I søknadsfasen bistår økonomiavdelingen prosjektlederen med kvalitetssikring av prosjektbudsjettet. Sammen sikrer dere at prosjektets økonomi og faglige relevans er godkjent av prosjekteier (MF) før søknad sendes.
Prosjektgjennomføring og rapportering
I gjennomføringsfasen får prosjektleder hjelp til å følge opp prosjektøkonomien og støtte til rapportering. Du får også god drahjelp fra biblioteket IT- avdelingen og kommunikasjonsavdelingen.
Økonomiavdelingen sørger for at det formelt blir opprettet et prosjekt, og videreformidler prosjektnummer til prosjektleder. Hold jevnlig kontakt med økonomiavdelingen underveis i prosjektperioden.
Har du spørsmål? Ta gjerne kontakt via e-post til okonomi@mf.no eller forskning@mf.no.
Økonomi og rapportering i eksternfinansierte prosjekter
De aller fleste prosjekter som mottar bevilgning skal levere framdriftsrapporter til den som finansierer (Forskningsrådet, EU etc.) underveis i prosjektperioden. Det skal også skrives en sluttrapport. Hold derfor jevn kontakt med økonomiavdelingen gjennom prosjektperioden, spesielt vedr. eventuell revidering av budsjettene.
- Prosjekter med finansiering fra Forskningsrådet (NFR) rapporterer via Mitt Nettsted. De som skal rapportere vil motta informasjon om dette pr e-post i god tid før fristenes utløp.
- Prosjekter administrert gjennom DIKU (Erasmus + etc.) vil motta påminnelse fra DIKU om å sende fremdriftsrapport og sluttrapport.
- For EU-prosjekter skal økonomiavdelingen godkjenne den økonomiske midtveis-rapporten (Form C).
Bibliotekstøtte i prosjekter
MFs bibliotekarer kan bistå med systematiske søk og kunnskapskartlegginger, referansehåndtering, rådgivning i forbindelse med publiseringskanaler. Biblioteket tilbyr også relevant programvare for referansehåndtering, bibliometriske analyser og spørreundersøkelser. Se mer på biblioteket side med Forskerstøtte.
IT-støtte i prosjekter
Trenger du hjelp til tekniske tjenester, som f.eks datalagring, ta kontakt med IT-avdelingen. Se også nettsiden Rutiner for lagring av forskningsdata (Lagringsguide).
Kommunikasjon i prosjekter
God kommunikasjon sørger for at resultater fra forskningen blir kjent og får gjennomslagskraft. Kommunikasjonsavdelingen kan hjelpe deg med alt fra å kartlegge målgrupper og velge kommunikasjonskanaler, til å opprette en nettside for prosjektet.
Arkivering av prosjektdokumentasjon
Alle søknader om ekstern finansiering skal arkiveres. Det meste av dokumentasjonen tilknyttet prosjekter (slik som avtaler, arbeidskontrakter etc.) er arkivpliktig. Forskningsrådgiver og økonomiavdelingen bistår med arkivering.
Sluttfasen i et forskningsprosjekt
Når det nærmer seg slutten på et prosjekt arrangeres et møte der prosjektleder og administrasjon går gjennom blant annet
- status på faglig og økonomisk sluttrapportering,
- behov for kommunikasjon av forskningsnyheter fra prosjektet, og
- en enkel evaluering av prosjektet; har det kommet opp nye forskningsspørsmål som du/dere ønsker å arbeide videre med?
Datalagring ved prosjektslutt
For å legge til rette for videre forskning kan forskningsdata med fordel gjøres tilgjengelige for andre relevante brukere.
Kontakt MF-biblioteket for å få hjelp til å lagre, laste opp og publisere data etter "FAIR-prinsippene", gjerne i MF Open Research Data Repository.
I Rutiner for lagring av forskningsdata (Lagringsguide) finner du informasjon om bevaring, anonymisering eller sletting av data fra gjennomførte forskningsprosjekter. Dersom du har spørsmål, ta kontakt med IT-avdelingen.
Standardinformasjon i søknader fra MF
Beskrivelse av institusjonen MF
Ta gjerne utgangspunkt i teksten som er publisert på nettsiden Om MF. Teksten kan med fordel skreddersys slik at den passer den spesifikke rollen MF skal ha i prosjektet.
Letter of Intent
Flere finansierende institusjoner krever at det legges ved et Letter of Intent (LoI) ved søknaden. Å skrive LoI kan være aktuelt både når du er deltaker i et prosjekt utenfor MF, og når du leder prosjekt med partnere ved andre institusjoner. Sjekk i utlysningsteksten om det stilles bestemte krav til innholdet i LoI. For å utarbeide et Letter of Intent, ta kontakt med fagdirektør for forskning.
PIC nummer til EU-søknader
For å kunne delta i en Horisont Europa-søknad eller søknad om midler fra ERC må denne registreres med PIC-nummeret til MF. Koden som skal brukes er 902765033 (pr. oktober 2021).
Annen standardinformasjon til bruk i søknader
- Type of participant: R&D (Research and Development)
- Legal name: MF vitenskapelig høyskole for teologi, religion og samfunn
- Correct acronym: MF
- Legal address: Gydas vei 4, postboks 5144 Majorstuen, 0302 Oslo