- Course code: AVH5145
- Credits: 45
- Semester: Autumn and spring
- Language: Norwegian
Study program affiliation:
Masteroppgave i teologi, studieretning kirkelig undervisning AVH5145
Emnet er et kjerneemne på studieretningen kirkelig undervisning i programmet master i teologi. Emnet strekker seg normalt over to semestre, med 30 studiepoeng i høstsemesteret og 15 studiepoeng i vårsemesteret. Masteroppgaven skal være et selvstendig vitenskapelig arbeid innenfor et avgrenset temaområde. Arbeidet med oppgaven skal styrke studentens faglige grunnlag for yrkesutøvelse og gi opplæring til forskning.
En masteroppgave kan være en selvstendig undersøkelse bygd på kildemateriale, eller en vurderende analyse av andres forskning. Den kan være frittstående eller en del av et større forskningsprosjekt hvor flere er engasjert. Studenten velger selv tema og problemstilling. Valg og vinkling av tema skal tilpasses de overordnede målene for master i teologi, slik disse er formulert under «Læringsutbytte».
Alle studenter som skriver masteroppgave, skal ha kontrakt med en veileder (jf. instruks for veiledningsforhold). Veileder skal der blant annet godkjenne temaet for avhandlingen. Veileder tildeles normalt i forbindelse med metodeemnet, MET5020 eller MET5030, som tas senest semesteret før oppstart. Veileder skal normalt ha doktorgrad eller tilsvarende kompetanse.
En student må normalt ha bestått emner tilsvarende 40 studiepoeng, inkludert metodeemnet, før oppmelding i masteroppgaveemnet.
About the study
Study requirements
For å levere en masteroppgave til endelig vurdering må studenten
- legge frem tekstutkast i oppgaveseminar og gi respons til en medstudents tekstutkast (ved for få oppmeldte faller dette studiekravet bort)
- innen en fastsatt frist levere melding om tidspunktet masteroppgaven planlegges levert og oppgi temaet for oppgaven. Se eksamenssidene på mf.no, underside «Masteroppgaven», for hvordan man gir beskjed
- godta «Erklæring om selvstendig arbeid» i forbindelse med endelig innlevering av masteroppgaven
- delta i dybdeevaluering av emnet dersom det skal dybdeevalueres i det aktuelle semesteret.
Studenter som ikke oppfyller studiekravene, kan ikke levere inn masteroppgaven til vurdering. For ikke å bruke et innleveringsforsøk, må studenten aktivt trekke sin vurderingsmelding til emnet innen trekkfristen 1. mai/1. november.
Final assessment/Exam
Emnet AVH5145 har masteroppgave (24 000-30 000 ord) innlevering som eksamensform. Karakteren (A-F) settes på grunnlag av oppgaven.
Informasjon om innleveringsfrister, innleveringsprosedyren og formelle krav til utforming av masteroppgaven er tilgjengelig på eksamenssidene på mf.no, underside «Masteroppgaven».
Sensurfristen er normalt 3-6 uker etter innleveringsfristen.
Learning outcome
KUNNSKAP
Studenten har:
- inngående kunnskap om temaet som avhandlingen undersøker
FERDIGHETER
Studenten kan:
- planlegge, gjennomføre og ferdigstille et selvstendig forskningsprosjekt i tråd med gjeldende forskningsetiske normer
- finne og bruke relevante faglige kilder, og referere til disse på en redelig måte, i henhold til en etablert referansestandard
- formulere en presis problemstilling og avgrense et materiale ut fra problemstillingen
- foreta begrunnede valg av teori og metode ut fra materiale og problemstilling
- forklare sammenhengen mellom teori, metode og empiri/kildemateriale i eget forskningsarbeid
- bruke faglige begreper/teorier/verktøy til å analysere og drøfte en faglig problemstilling på en selvstendig måte
- bidra til faglig nytenkning om temaer som er relevante for kirkelig undervisning
- formidle egne forskningsresultater skriftlig på en konsis og systematisk måte