Forskningsprosjekter
Flere prosjekter ved MF har ekstern finansiering fra blant annet EU, Norges forskningsråd og Kirkerådet.
INTERSECT
Intersecting Flows of Islamophobia studies 'Islamophobia' as a global phenomenon transmitted beyond local communities of origin through tropes, persons and artefacts, and as a phenomenon negotiated at various scales.
MEMOROBIA
Memorialisation of Romani enslavement in territories of contemporary Romania.
Romer og LHBTQI i Norden
Forskningsprosjekt om antisiganistisk homofobi og LGBTQI-romer og romanifolk/tateres rettigheter i de nordiske landene.
Mythopolitics in South Asia
Project MYTHOPOL seeks to understand the role of hegemonic Hindu storyworlds in the contemporary political field.
POLDEI
POLDEI - Political Deification: Theorizing from Asia
DEChriM Research Project
Deconstructing Early Christian Metanarratives: Fourth-Century Egyptian Christianity in the Light of Material Evidence.
Varvaria-Breberium-Bribir
The project concentrates on the late antique and early mediaeval occupation of Bribir, one of the best preserved archaeological sites of Croatia.
The Lying Pen of Scribes
The RCN-funded project, The Lying Pen of Scribes, brings together researchers from Image Sciences, Physics, Archaeology, Religious Studies, Media Studies and Dead Sea Scroll studies in a new interdisciplinary and holistic approach to the study of the Dead Sea Scrolls.
Kodeksens tidlige historie: EthiCodex
EthiCodex-prosjektet har som mål å danne et mer pålitelig grunnlag for studier av kodeksens utvikling og utbredelse.
BRINK
Forskningsprosjektet «Begravelser i Den norske kirke».
Kvinner i lederroller i norske frikirker
Prosjektet har som mål å dokumentere historie, teologisk utvikling, arbeidsforhold og fremtidsutsikter for kvinnelige prester/pastorer/eldste mm. i norsk frikirkelighet.
LEK - Ledertrening etter konfirmasjon
LEK-prosjektet har som mål å utvikle kunnskap om fenomenet "Ledertrening i etter konfirmasjon i Den norske kirke", med særlig vekt på lokal praksis.
Pastoral Learning in Practice (PLP)
PLP er et forskningsprosjekt som vil utvikle ny kunnskap om nytdannede presters læring og kunnskapsutvikling, i perioden mellom det akademiske studiet og læringen som skjer i arbeidet.