
Pastoral Learning in Practice (PLP)
PLP er et forskningsprosjekt som vil utvikle ny kunnskap om nytdannede presters læring og kunnskapsutvikling, i perioden mellom det akademiske studiet og læringen som skjer i arbeidet.
Kontakt

Tone Stangeland Kaufman
Prosjektet er et lengdestudium, noe som gjør det mulig å følge prestenes kunnskapsutvikling fra det siste året i studiet og noen få år inn i prestetjenesten.
Prosjektet har forskere og informanter fra Danmark, Norge og Sverige. Selv om prosjektet ikke først og fremst er «komparativt», gir det likevel interessante muligheter til å se på likheter og forskjeller mellom landene, og dermed også få et friskt blikk på tradisjonene i det landet en kjenner best.
PLP er i utgangspunktet inspirert av det amerikanske prosjektet «Learning Pastoral Imagination» (Scharen og Campbell-Reid), men har samtidig et noe annet teorigrunnlag og metodisk grep.
PLP har også gjennomført et mindre prosjekt («PLP Mini») med en gruppe norske prester, ca. 3 år etter at de var ferdige med studiet.
Publikasjoner
Pastoral entré. Rapport fra forskningsprosjektet Pastoral Learning in Practice
Forskningsrapporten Pastoral Entré. Rapport fra forskningsprosjektet Pastoral Learning in Practice bygger på forskningsprosjektet Pastoral Learning in Practice.
Studien er hovedsakelig basert på dybdeintervjuer med 18 nyutdannede prester i de skandinaviske folkekirkene, gjennomført over to og et halvt år – fra det siste studieåret til to år inn i tjenesten. Ved å følge disse prestenes inntreden i yrkeslivet belyser studien ikke bare deres spesifikke læringsprosesser, men gir også innsikt i profesjonsutdanning og kunnskapsutvikling for kirkelige medarbeidere generelt. Fokuset ligger på pastoral læring i praksis innenfor de lutherske majoritetskirkene i Skandinavia, noe som gir studien en sentral komparativ dimensjon. Teoretisk er rapporten forankret i sosiomateriell og sosiokulturell læringsteori samt ulike praksisteorier. Læring forstås her som en dynamisk prosess som skjer i samspill med både menneskelige og ikke-menneskelige aktører.
Vigd till tjänst - om ämbetet i Svenska kyrkan
En ny svensk bok belyser et gammelt tema: Embetsteologien. Hva er en gyldig teologisk forståelse av embete og vigslet tjeneste i dag? Og hvordan ser denne teologien ut i kirkelig praksis? Antologien belyser temaet fra mange ulike kanter. To forskere fra PLP-prosjektet, Jonas Ideström og Kirsten D. Felter, bidrar med et kapittel der de gir empiriske perspektiver, basert på materialet fra prosjektet. De tar bl.a. opp presteklærnes betydning for hvordan nyutdannede prester kommer inn i rollen, og forholdet mellom person og rolle i tjenesten. Boken er redigert av Karin Rubenson og Karin Tillberg.
Ideström, J., & Felter, K. D. (2024). Ämbetsteologi i det nevda: Teman i intervjuer med nyutbildade skandinaviska präster. In K. Rubenson & K. Tillberg (Eds.), Om ämbetet i Svenska kyrkan (pp. 229-254). Stockholm: Verbum.
Et brutalt virkelighetsmøte
Overgangen fra studium til præstegerning kan opleves krævende. Det kan skyldes, at uddannelsen ikke udruster de studerende med de nødvendige kundskaber. Men noget kunne tyde på, at det i lige så høj grad handler om, hvilke idealer om kirke og gudstjeneste, de studerende bringer med sig ud i tjenesten. Hvad betyder det for trivslen som præst, og hvordan kan uddannelsen forholde sig til dette problem?
Artikkelen er publisert i Teologisk tidsskrift . Du finner den her:
Lære å bli profesjonsutøver – eller lære å være praksisstudent?
Lærer man å bli prest eller praksisstudent i en praksisperiode i slutten av et profesjonsstudium? I artikkelen ser vi på praksisperioder ved hjelp av perspektiver fra boundary theory og liminalitetsteori og viser noen spenningsfelt når praksisperioder skal være læringsarenaer. Hva er forholdet mellom å øve på å være praksisstudenter enn profesjonsutøvere? Hvordan balanseres det mellom å øve på oppgaver og å øve på rolle og identitetsutvikling? På hvilke måter kan praksisperioden bli for trygg og for lite utfordrende og dermed forhindre læring?
Artikkelen er publisert i Uniped. Du finner den her:
Konferanse om kirkelig profesjonsutdanning
Våren 2025 inviterte Svenska kyrkans utbildningsinstitut (SKUI) sammen med MF, EHS og FUV til en konferanse med utgangspunkt i prosjektets funn og bidrag: «Pastoralt lärande i praktiken – en konferens om lärande, utbildning och pastoral kompetens». Konferansen ble fulltegnet med relevante aktører fra utdanningsinstitusjoner og kirkelige råd i alle de tre skandinaviske landene.
Forskere
Jonas Ideström (EHS, Sverige)
Kirsten D. Felter (FUV, Danmark)
Tone S. Kaufman (MF, Norge)
Fredrik Saxegaard (MF, Norge)