
Pastoral Learning in Practice (PLP)
PLP er et forskningsprosjekt som vil utvikle ny kunnskap om nytdannede presters læring og kunnskapsutvikling, i perioden mellom det akademiske studiet og læringen som skjer i arbeidet.
Kontakt

Tone Stangeland Kaufman
Prosjektet er et lengdestudium, noe som gjør det mulig å følge prestenes kunnskapsutvikling fra det siste året i studiet og noen få år inn i prestetjenesten.
Prosjektet har forskere og informanter fra Danmark, Norge og Sverige. Selv om prosjektet ikke først og fremst er «komparativt», gir det likevel interessante muligheter til å se på likheter og forskjeller mellom landene, og dermed også få et friskt blikk på tradisjonene i det landet en kjenner best.
PLP er i utgangspunktet inspirert av det amerikanske prosjektet «Learning Pastoral Imagination» (Scharen og Campbell-Reid), men har samtidig et noe annet teorigrunnlag og metodisk grep.
PLP har også gjennomført et mindre prosjekt («PLP Mini») med en gruppe norske prester, ca. 3 år etter at de var ferdige med studiet.
Deltakere
Jonas Ideström (EHS, Sverige)
Kirsten D. Felter (FUV, Danmark)
Tone S. Kaufman (MF, Norge)
Fredrik Saxegaard (MF, Norge)
Publikasjoner
PLP tar sikte på å publisere artikler fra høsten 2022 og fremover.