![](/sites/default/files/styles/large/public/inline-images/PLP_0.jpg?itok=ZPa_1ha8)
Pastoral Learning in Practice (PLP)
PLP er et forskningsprosjekt som vil utvikle ny kunnskap om nytdannede presters læring og kunnskapsutvikling, i perioden mellom det akademiske studiet og læringen som skjer i arbeidet.
Kontakt
![](/sites/default/files/images/380-Tone%20Stangeland%20Kaufman.jpg)
Tone Stangeland Kaufman
Prosjektet er et lengdestudium, noe som gjør det mulig å følge prestenes kunnskapsutvikling fra det siste året i studiet og noen få år inn i prestetjenesten.
Prosjektet har forskere og informanter fra Danmark, Norge og Sverige. Selv om prosjektet ikke først og fremst er «komparativt», gir det likevel interessante muligheter til å se på likheter og forskjeller mellom landene, og dermed også få et friskt blikk på tradisjonene i det landet en kjenner best.
PLP er i utgangspunktet inspirert av det amerikanske prosjektet «Learning Pastoral Imagination» (Scharen og Campbell-Reid), men har samtidig et noe annet teorigrunnlag og metodisk grep.
PLP har også gjennomført et mindre prosjekt («PLP Mini») med en gruppe norske prester, ca. 3 år etter at de var ferdige med studiet.
Publikasjoner
Et brutalt virkelighetsmøte
Overgangen fra studium til præstegerning kan opleves krævende. Det kan skyldes, at uddannelsen ikke udruster de studerende med de nødvendige kundskaber. Men noget kunne tyde på, at det i lige så høj grad handler om, hvilke idealer om kirke og gudstjeneste, de studerende bringer med sig ud i tjenesten. Hvad betyder det for trivslen som præst, og hvordan kan uddannelsen forholde sig til dette problem?
Artikkelen er publisert i Teologisk tidsskrift . Du finner den her:
Lære å bli profesjonsutøver – eller lære å være praksisstudent?
Lærer man å bli prest eller praksisstudent i en praksisperiode i slutten av et profesjonsstudium? I artikkelen ser vi på praksisperioder ved hjelp av perspektiver fra boundary theory og liminalitetsteori og viser noen spenningsfelt når praksisperioder skal være læringsarenaer. Hva er forholdet mellom å øve på å være praksisstudenter enn profesjonsutøvere? Hvordan balanseres det mellom å øve på oppgaver og å øve på rolle og identitetsutvikling? På hvilke måter kan praksisperioden bli for trygg og for lite utfordrende og dermed forhindre læring?
Artikkelen vil bli publisert i Uniped, og vil bli lagt ut her:
Lenke kommer.
Konferanse om kirkelig profesjonsutdanning
Våren 2025 inviterer Svenska kyrkans utbildningsinstitut (SKUI) til en konferanse med utgangspunkt i prosjektets funn og bidrag: «Prästers lärande i praktiken – en konferens om lärande, utbildning och pastoral kompetens». SKUI vil invitere relevante aktører fra utdanningsinstitusjoner og kirkelige råd i de tre skandinaviske landene. Nøyaktig dato og mer om program blir publisert etter hvert.
Forskere
Jonas Ideström (EHS, Sverige)
Kirsten D. Felter (FUV, Danmark)
Tone S. Kaufman (MF, Norge)
Fredrik Saxegaard (MF, Norge)