Universitetspedagogisk basiskompetanse og
pedagogisk mappe
I henhold til Forskrift om ansettelse og opprykk i undervisnings – og forskerstillinger er det krav om at ansatte i undervisnings – og forskerstillinger skal kunne dokumentere pedagogisk basiskompetanse for høyere utdanning (§1-4). For søknad om opprykk til professor og søknad om status som merittert underviser er det tilleggskrav.
Universitetspedagogisk basiskompetanse
Basiskompetanse oppnår man enten ved å gjennomføre eget program (minimum 200 timer), eller ved dokumentasjon av relevante kurs og egen praksis.
Lang undervisningserfaring, i form av egen praksis, er ikke tilstrekkelig. UHR sin veileder til forskriften gjør det klart at praktisk-pedagogisk utdanning (PPU) ikke er et substitutt for pedagogisk basiskompetanse i høyere utdanning, og vil derfor ikke kunne kvalifisere som dokumentasjon for basiskompetanse.
For utfyllende informasjon om pedagogisk basiskompetanse anbefaler vi å lese UHR sin beskrivelse:
Universitetspedagogikk på MF
MF sitt program for pedagogiske basiskompetanse for høyere utdanning er PED 6000. Som del av dette programmet skal man utarbeide en pedagogisk mappe.
Universitetspedagogikk
- Emnekode: PED6000
- 10 studiepoeng
Dersom man har fullført program for basiskompetanse ved en annen institusjon trenger man ikke gjennomføre PED 6000, men man må innlevere dokumentasjon på fullført program.
I tillegg arrangeres universitetspedagogisk dag en gang i semesteret.
Godkjenning av andre relevante kurs
Dersom man har andre relevante kurs kan man søke om å få disse godkjent som del av, eller hele programmet for pedagogisk basiskompetanse for høyere utdanning. Dette gjøres ved å levere en pedagogisk mappe som vil bli vurdert av pedagogisk utvalg.
En slik mappe SKAL inneha:
- dokumentasjon på relevante kurs
- begrunne hvorfor dette er tilsvarende PED 6000 el.l. program.
Igjen, lang undervisningserfaring eller PPU er ikke tilstrekkelig for å få godkjent pedagogisk basiskompetanse for høyere utdanning.
Det er viktig at du kan dokumentere det du har av relevante kurs. En slik dokumentasjon kan for eksempel være at du har deltatt på et visst antall seminarer (som for eks MF’s universitetspedagogiske dag, veilederseminar ol). Dersom du har deltatt på relevante kurs, men ikke deltatt i kollegaveiledning anbefaler vi at du selv organiserer kollegaveiledning. Dersom du ønsker hjelp til dette ta kontakt med pedagogisk utvalg.
Frister for godkjenning
Det er to frister for innlevering av en pedagogisk mappe for å få godkjent universitetspedagogisk basiskompetanse:
- 1. februar
- 1. september.
Mappen sendes til sekretær for pedagogisk utvalg og vil deretter bli vurdert av utvalget.
Pedagogisk mappe
Pedagogisk utvalg anbefaler alle, med eller uten fullført basisprogram, å utarbeide en pedagogisk mappe. En slik mappe er et dynamisk dokument som samler dokumentasjon på relevante kurs, utarbeiding av undervisning, din egen refleksjon om undervisning, og kollegialitet i undervisningspraksisen.
Mappens formål
En pedagogisk mappe er en systematisk og samlet fremstilling av en undervisers pedagogiske og fagdidaktiske erfaring og praksis. Mappens form og innhold avhenger av hva mappen skal brukes til.
I tillegg til å oppfylle kompetansekravene i forskriften er det i hovedsak tre mulige formål med en pedagogisk mappe:
- Søknad om fast vitenskapelig stilling (førsteamanuensis/førstelektor).
- Søknad om opprykk til professor/dosent.
- Søknad om status som merittert underviser.
Det er høyere krav til 2, og 3, enn til 1.
Mappens innhold
Selv om det er variasjon i mappens omfang og innhold basert på mappens formål, er det både vanlig og ønskelig at mappen tar utgangspunkt i kriteriene fastsatt i Scholarship of Teaching and Learning (SoTL):
- Fokus på studentenes læring
- En klar utvikling over tid
- En forskende tilnærming
- En kollegial holdning og praksis
Disse kriteriene kan du bruke aktivt i utformingen av din mappe, men husk at de ikke er ment som en generisk mal. Det er viktig at mappen forteller om hvem du er som underviser i ditt fag. Det er også viktig at du velger ut det som er relevant informasjon og dokumentasjon, husk at mappen skal leses av noen (ekte mennesker) så du må tenke lesbarhet og relevans.
Innholdet i mappen bør reflektere hvem du er som underviser. Husk også at innholdet må reflektere formålet med mappen, det stilles hyere krav til en søknad om opprykk til professor/dosent/merittert underviser enn det gjør til stilling som førsteamanuensis/førstelektor. For eksempel vil en søknad om opprykk til professor ha mer informasjon om veiledning på MA og PhD nivå, dette kreves ikke for stilling som førsteamanuensis. Det stilles også høyere krav til utvikling over tid, og dybde i egen refleksjon om undervisning, samt utvikling av emner og vurderingsformer.
Mappens omfang
Mappens omfang bør ikke være for stort, en grei tommelfingerregel kan være 4000 ord for de som har kursbevis for basiskompetanse, og 6000 ord for de som ikke har et slikt bevis.
Vedlegg kommer i tillegg, men husk at også disse skal være lesbare og ikke være av for stort omfang. For eksempel er det ikke lurt å legge ved 80 sider med studentevalueringer, plukk heller ut noen og lag et sammendrag. På denne måten unngår du at leseren ikke blir overveldet. Andre vedlegg kan være CV, emneplaner, lenke til lærebøker og annet undervisningsmateriell du har utarbeidet, og relevante publikasjoner.
Dersom du har spørsmål kan disse rettes til pedagogisk utvalg.
Universitetspedagogisk utvalg
Leder (i permisjon)
Toft, Audun
Fungerende leder
Torp, Torbjørg
Wehus, Glenn Øystein
Einarsen, Silje Lyngar
Kaufman, John Wayne
Universitetspedagogisk dag på MF
Hvert semester arrangeres en universitetspedagogisk dag på MF. Denne dagen er obligatorisk for alle i undervisningsstillinger.
Oversikt over tidligere universitetspedagogiske dager
Dato | Tema | Eksterne bidragsytere |
28. feb 2024 | Kunstig intelligens | Pierre Lison, Norsk regnesentral |
29. nov 2023 | Forskning på egen undervisning | Malcolm Langford, CELL |
30. mars 2023 | Tilbakemeldinger og vurderinger | Rune Falch, UiB |
26. okt 2022 | Forskningsbasert undervisning | Bjørn Stensaker, Viserektor UiO |
18. mai 2022 | Kroppsspråk i undervisning i høyere utdanning | Hanne Krohn Riege, UiO og Teaterhøgskolen |
9. juni 2021 | Veiledning som relasjonell og faglig virksomhet | |
9. des 2020 | Studentaktive arbeidsformer (spes. digitalt) | |
11. juni 2020 | Vurdering og vurderingsformer i koronaens tid; muligheter og utfordringer | Anna Steen-Utheim, BI |
19. des 2019 | Studieprogresjon i et læringsperspektiv, Kvalitetsområder for studieprogram, PED6000, Canvas | |
7. juni 2019 | Veiledning (utg.pkt. i Kunnskapsbanken for universitets- og høgskolepedagogikk modul 4, https://uio.bibsys.no/courses/24) | |
18. des 2018 | Læring og didaktisk relasjonstenkning | |
29. mai 2018 | Undervisningsplanlegging og digitale verktøy og undervisningsmetoder. (utg.pkt. i Kunnskapsbanken for universitets- og høgskolepedagogikk modul 3 og 7, https://uio.bibsys.no/courses/24) | |
6. des 2017 | Canvas (opplæring) | |
29. mai 2017 | Studenters læring, kollegaveiledning og pedagogisk mappe | |
27. nov 2015 | Pedagogiske hjelpemidler | Sammen med VID. Nina Ronæs, BI |
19. mars 2014 | Erfaringsutveksling, kollegaveiledning | |
20. mars 2013 | Positiv psykologi, undervisningsplanlegging, studentdeltakelse, audiovisuelle virkemidler | |
1. nov 2010 | Per Lauvås om undervisning og Roar Pettersen om studenters læring + workshops |