- Emnekode: RL5010
- Studiepoeng: 10
- Semester: Høst
- Språk: Norsk
Studieprogramtilhørighet:
Religion og læring RL5010
Emnet RL5010 Religion og læring legger vekt på religion og læringsteoretiske grunnlagsspørsmål i hovedsak knyttet til undervisningen i den offentlige skolen. Emnet gir en innføring i etikk i pedagogiske praksiser, og drøfter også problemstillinger knyttet til tematikken religion, ungdom og livsmestring.
Emnet er et kjerneemne i studieprogrammet Erfaringsbasert master i KRLE / religion og etikk. For å melde seg opp i emnet må studenten være tatt opp på studieprogrammet eller andre masterprogram på MF.
Studiekrav
For å få avsluttende vurdering må studenten:
- delta i minst 75 % av undervisningen (minst 3 av 4 lørdager). Emneansvarlig kan, i samråd med programleder, i spesielle tilfeller godkjenne fravær ut over 75 % etter begrunnet søknad. Studenten kan bli bedt om å kompensere for dette fraværet ved å skrive en faglig oppgave.
- lytte til skrivekurs-videoer og få godkjent en multiple-choice-test i Canvas
- delta i dybdeevaluering av emnet dersom det skal dybdeevalueres i det aktuelle semesteret
Studenter som ikke oppfyller studiekravene, kan ikke gå opp til eksamen i emnet. For ikke å bruke et eksamensforsøk, må studenten aktivt trekke sin vurderingsmelding til emnet innen trekkfristen 1. november.
Avsluttende vurdering/eksamen
RL5010 har hjemmeeksamen (én uke) som eksamensform. Omfang er 3500-4500 ord.
Karakteren (A-F) settes på grunnlag av hjemmeeksamen.
Eksamensdatoer
- Utleveringsdato:
- 25. oktober 2024
- Tidspunkt for utlevering:
- 09:00
- Trekkfrist:
- 11. oktober 2024
- Innleveringsdato:
- 1. november 2024
- Innleveringsfrist:
- 12:00
- Varighet:
- 7 dager
- Kunngjøringsdato:
- 8. november 2024
Hjemmeeksamen - Ordinær eksamen
- Utleveringsdato:
- 10. januar 2025
- Tidspunkt for utlevering:
- 09:00
- Trekkfrist:
- 5. januar 2025
- Innleveringsdato:
- 17. januar 2025
- Innleveringsfrist:
- 12:00
- Varighet:
- 7 dager
- Kunngjøringsdato:
- 3. februar 2025
Hjemmeeksamen - Ny/utsatt eksamen NB! Egne tilgangsregler
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten har:
- inngående kunnskap om religion og læring
- god kunnskap om sosiokulturell læringsteori
- kunnskap om religionsundervisning i skolen
- kunnskap om etiske perspektiver i pedagogiske praksiser
- kunnskap om religion og ungdom
Ferdigheter
Studenten kan:
- kritisk drøfte forholdet mellom religion og læring i religionsundervisningen i den offentlige skolen
- analysere egen klasseromsundervisning og bidra til nytenkning om religionsundervisningen på egen skole
- drøfte spørsmål om livsmestring som mål
- reflektere over etiske spørsmål knyttet til pedagogiske praksiser
Overlappende emner
RL5010 Religion og læring overlapper fullstendig med RP501 Religion og læring. En slik faglig overlapping medfører at:
- Studenter som har RP501 fra før, vil få 0 poeng uttelling for RL5010 på karakterutskriften eller vitnemålet.
Litteraturliste
Her finner du lenke til litteraturlisten for emnet.
Deler av litteraturen er tilgjengelig digitalt, annet finnes kun i papirutgaver. Deler av litteraturen kan være tilgjengelig i kompendier som du finner via emnerommet i Canvas.
Du får automatisk tilgang til litteratur som er tilgjengelig digitalt når du sitter på MF.
Ellers får du tilgang ved å logge deg inn på Oria eller bruke "Ekstern tilgang" i bibliotekets databaseliste.
Vedrørende Nasjonalbibliotekets e-bøker:
Pensumlitteratur er ikke tilgjengelig som e-bøker fra Nasjonalbiblioteket!
Når det gjelder annen litteratur er det ofte begrenset tilgang, men studenter kan søke om tilgang ved å komme til MFs bibliotek. Tilgang gis for 8 timer.
Dersom du ikke kan komme til MF, skal det være mulig å søke i sitt lokale folkebibliotek.
Merk at lenken til litteraturlisten trenger noe tid for å oppdateres. Vennligst dobbeltsjekk at du har kommet inn på riktig semester.