- Course code: RL5010
- Credits: 10
- Semester: Autumn
- Language: Norwegian
Study program affiliation:
Religion and learning RL5010
Emnet RL5010 Religion og læring legger vekt på religion og læringsteoretiske grunnlagsspørsmål i hovedsak knyttet til undervisningen i den offentlige skolen. Emnet gir en innføring i etikk i pedagogiske praksiser, og drøfter også problemstillinger knyttet til tematikken religion, ungdom og livsmestring.
Emnet er et kjerneemne i studieprogrammet Erfaringsbasert master i KRLE / religion og etikk. For å melde seg opp i emnet må studenten være tatt opp på studieprogrammet eller andre masterprogram på MF.
Study requirements
For å få avsluttende vurdering må studenten:
- delta i minst 75 % av undervisningen (minst 3 av 4 lørdager). Emneansvarlig kan, i samråd med programleder, i spesielle tilfeller godkjenne fravær ut over 75 % etter begrunnet søknad. Studenten kan bli bedt om å kompensere for dette fraværet ved å skrive en faglig oppgave.
- lytte til skrivekurs-videoer og få godkjent en multiple-choice-test i Canvas
- delta i dybdeevaluering av emnet dersom det skal dybdeevalueres i det aktuelle semesteret
Studenter som ikke oppfyller studiekravene, kan ikke gå opp til eksamen i emnet. For ikke å bruke et eksamensforsøk, må studenten aktivt trekke sin vurderingsmelding til emnet innen trekkfristen 1. november.
Final assessment/Exam
RL5010 har hjemmeeksamen (én uke) som eksamensform. Omfang er 3500-4500 ord.
Karakteren (A-F) settes på grunnlag av hjemmeeksamen.
Exam dates
- Hand-out date:
- 25. October 2024
- Time for hand-out:
- 09:00
- Final deadline to withdraw from examination:
- 11. October 2024
- Submission date:
- 1. November 2024
- Submission deadline:
- 12:00
- Duration:
- 7 days
- Release date for results:
- 8. November 2024
Home exam - Ordinary exam
- Hand-out date:
- 10. January 2025
- Time for hand-out:
- 09:00
- Final deadline to withdraw from examination:
- 5. January 2025
- Submission date:
- 17. January 2025
- Submission deadline:
- 12:00
- Duration:
- 7 days
- Release date for results:
- 3. February 2025
Home exam - New/deferred exam N.B. Own rules for access
Learning outcome
Kunnskap
Studenten har:
- inngående kunnskap om religion og læring
- god kunnskap om sosiokulturell læringsteori
- kunnskap om religionsundervisning i skolen
- kunnskap om etiske perspektiver i pedagogiske praksiser
- kunnskap om religion og ungdom
Ferdigheter
Studenten kan:
- kritisk drøfte forholdet mellom religion og læring i religionsundervisningen i den offentlige skolen
- analysere egen klasseromsundervisning og bidra til nytenkning om religionsundervisningen på egen skole
- drøfte spørsmål om livsmestring som mål
- reflektere over etiske spørsmål knyttet til pedagogiske praksiser
Overlapping courses
RL5010 Religion og læring overlapper fullstendig med RP501 Religion og læring. En slik faglig overlapping medfører at:
- Studenter som har RP501 fra før, vil få 0 poeng uttelling for RL5010 på karakterutskriften eller vitnemålet.
Reading list
Here you can find the reading list for this course.
Part of the literature will be available digitally, while other parts might only be available in paper format. Some of the literature will be available as compendiums, which you can find via the course room in Canvas.
You will automatically get access to literature that is available digitally when you are sitting at MF, otherwise you can get access by using Oria or by using "External access" in the library's list of databases.
Note that it will take some time before link to the reading list is updated. Please make sure that you are looking at the correct semester's reading list.