- Emnekode: MET5515
- Studiepoeng: 5
- Semester: Høst
- Språk: Norsk
Studieprogramtilhørighet:
Metode Kirkelig undervisning MET5515
Emnet er et kjerneemne i studieprogrammet Erfaringsbasert master i kirkelig undervisning. MET5515 skal forberede studenten for avhandlingsarbeidet ved å gi en innføring i akademisk skriving og metoder knyttet til avhandlingsarbeid. Emnet gir også innføring i kildebruk, fra prosessen med å søke opp kilder til kildeføring. Emnet gir innføring i relevante metoder for avhandlingsarbeid, og da særlig avhandlingsarbeid som skjer i skjæringsfeltet mellom teori og praksiserfaring.
Om studiet
Studiekrav
For å få avsluttende vurdering må studenten:
- ha godkjent oppmøte (minst 75 %) i undervisning.
- delta i søkekurs
- levere og få godkjent individuell skriftlig oppgave over et oppgitt emne i vitenskapsteori/metodeteori (1000-1200 ord).
- levere og få godkjent en skriftlig fortelling fra praksis (1000-1200 ord)
- delta i evaluering av emnet dersom det skal dybdeevalueres i det aktuelle semesteret.
Studenter som ikke oppfyller studiekravene, kan ikke gå opp til eksamen i emnet. For ikke å bruke et eksamensforsøk, må studenten aktivt trekke sin vurderingsmelding til emnet innen trekkfristen 1. november.
Avsluttende vurdering/eksamen
Emnet vurderes med avsluttende godkjenning av oppfylte studiekrav. Emnet vurderes til
«bestått» eller «ikke bestått».
For å kunne gå opp til eksamen må studenten innen fastsatte frister ha oppfylt studiekravene. Studenter som ikke oppfyller studiekravene, kan ikke gå opp til eksamen i emnet. For ikke å bruke opp et eksamensforsøk på emnet, må de aktivt trekke sin oppmelding/vurderingsmelding innen trekkfristen 1. november.
Læringsutbytte
KUNNSKAP
Studenten har
- inngående kunnskap om akademisk skriving
- kunnskap om ulike forskningsmetoder innenfor kirkelig undervisning
- kunnskap om utvikling av forskningsprosjekt og forskingsdesign
- kunnskap om skriving som læringsprosess
- kunnskap om utfordringer og muligheter knyttet til forskning på egen praksis
- kunnskap om forskningsetiske problemstillinger
FERDIGHETER
Studenten kan
- Begrunne metodiske valg i avhandlingsarbeid
- Analysere forskningsdesign
- Identifisere sammenhenger mellom praksiserfaring og teoretiske problemstillinger
- bruke skriving som et verktøy for å lære
- beherske de formelle sidene ved akademisk skriving, inkludert kildeføring
- finne relevant litteratur i et vitenskapelig bibliotek
Litteraturliste
Her finner du lenke til litteraturlisten for emnet.
Deler av litteraturen er tilgjengelig digitalt, annet finnes kun i papirutgaver. Deler av litteraturen kan være tilgjengelig i kompendier som du finner via emnerommet i Canvas.
Du får automatisk tilgang til litteratur som er tilgjengelig digitalt når du sitter på MF.
Ellers får du tilgang ved å logge deg inn på Oria eller bruke "Ekstern tilgang" i bibliotekets databaseliste.
Vedrørende Nasjonalbibliotekets e-bøker:
Pensumlitteratur er ikke tilgjengelig som e-bøker fra Nasjonalbiblioteket!
Når det gjelder annen litteratur er det ofte begrenset tilgang, men studenter kan søke om tilgang ved å komme til MFs bibliotek. Tilgang gis for 8 timer.
Dersom du ikke kan komme til MF, skal det være mulig å søke i sitt lokale folkebibliotek.
Merk at lenken til litteraturlisten trenger noe tid for å oppdateres. Vennligst dobbeltsjekk at du har kommet inn på riktig semester.