- Course code: MET5515
- Credits: 5
- Semester: Autumn
- Language: Norwegian
Study program affiliation:
Method in Christian Education MET5515
Emnet er et kjerneemne i studieprogrammet Erfaringsbasert master i kirkelig undervisning. MET5515 skal forberede studenten for avhandlingsarbeidet ved å gi en innføring i akademisk skriving og metoder knyttet til avhandlingsarbeid. Emnet gir også innføring i kildebruk, fra prosessen med å søke opp kilder til kildeføring. Emnet gir innføring i relevante metoder for avhandlingsarbeid, og da særlig avhandlingsarbeid som skjer i skjæringsfeltet mellom teori og praksiserfaring.
About the study
Study requirements
For å få avsluttende vurdering må studenten:
- ha godkjent oppmøte (minst 75 %) i undervisning.
- delta i søkekurs
- levere og få godkjent individuell skriftlig oppgave over et oppgitt emne i vitenskapsteori/metodeteori (1000-1200 ord).
- levere og få godkjent en skriftlig fortelling fra praksis (1000-1200 ord)
- delta i evaluering av emnet dersom det skal dybdeevalueres i det aktuelle semesteret.
Studenter som ikke oppfyller studiekravene, kan ikke gå opp til eksamen i emnet. For ikke å bruke et eksamensforsøk, må studenten aktivt trekke sin vurderingsmelding til emnet innen trekkfristen 1. november.
Final assessment/Exam
Emnet vurderes med avsluttende godkjenning av oppfylte studiekrav. Emnet vurderes til
«bestått» eller «ikke bestått».
For å kunne gå opp til eksamen må studenten innen fastsatte frister ha oppfylt studiekravene. Studenter som ikke oppfyller studiekravene, kan ikke gå opp til eksamen i emnet. For ikke å bruke opp et eksamensforsøk på emnet, må de aktivt trekke sin oppmelding/vurderingsmelding innen trekkfristen 1. november.
Learning outcome
KUNNSKAP
Studenten har
- inngående kunnskap om akademisk skriving
- kunnskap om ulike forskningsmetoder innenfor kirkelig undervisning
- kunnskap om utvikling av forskningsprosjekt og forskingsdesign
- kunnskap om skriving som læringsprosess
- kunnskap om utfordringer og muligheter knyttet til forskning på egen praksis
- kunnskap om forskningsetiske problemstillinger
FERDIGHETER
Studenten kan
- Begrunne metodiske valg i avhandlingsarbeid
- Analysere forskningsdesign
- Identifisere sammenhenger mellom praksiserfaring og teoretiske problemstillinger
- bruke skriving som et verktøy for å lære
- beherske de formelle sidene ved akademisk skriving, inkludert kildeføring
- finne relevant litteratur i et vitenskapelig bibliotek
Reading list
Here you can find the reading list for this course.
Part of the literature will be available digitally, while other parts might only be available in paper format. Some of the literature will be available as compendiums, which you can find via the course room in Canvas.
You will automatically get access to literature that is available digitally when you are sitting at MF, otherwise you can get access by using Oria or by using "External access" in the library's list of databases.
Note that it will take some time before link to the reading list is updated. Please make sure that you are looking at the correct semester's reading list.