- Varighet: 3 år
- Studiepoeng: 90
- Språk: Norsk
Erfaringsbasert master i kirkelig undervisning
Kateketen er menighetens undervisningsleder. En kateket legger til rette for at barn, unge og voksne kan bli kjent med den kristne tro gjennom bibelformidling, gudstjenester og andre trospraksiser.
Erfaringsbasert master i kirkelig undervisning er et samlingsbasert deltidsstudium der man tar 90 studiepoeng over tre år (15 studiepoeng hvert semester). Det er lagt opp til at studiet kan kombineres med jobb.
En kateket har ansvar for å:
- lede menighetens pedagogiske arbeid blant barn, unge og voksne
- tilrettelegge for livslang læring om kristen tro
- ledertrening, rekruttering og veiledning av frivillige medarbeidere
- koordinere samarbeid med skoler og barnehager, aktuelle organisasjoner og kommunale etater
- bidra til å skape gode og trygge arenaer for undring, tro og livsmestring
Programmet gir den faglige kompetansen man må ha for å kunne bli vigslet til katekettjeneste i Den norske kirke. Utdanningen er nyttig også for arbeid i andre kirkesamfunn og organisasjoner.
Et praksisnært studium
Masteren er erfaringsbasert: Teori brukes i refleksjon over praksis, og erfaringer fra praksis tas med inn i drøftingen av teori. Gjennom faglig fordypning, oppgaver og øvingsdager vil studentene reflektere over konkrete problemstillinger som en kateket står overfor i arbeidet.
Politiattest
Søkere som tas opp til studiet må legge fram politiattest.
Kvalifiseringsstipend
Hvis man er tilsatt i en undervisningsstilling i et kirkelig fellesråd/menighetsråd (minst 40 %), er det mulig å søke om kvalifiseringsstipend fra Kirkerådet til dekning av studieavgift, reise og overnatting.
Fra 1. august 2024 vil Erfaringsbasert master i kirkelig undervisning være omfattet av skikkethetsvurdering. Ved oppstart inviteres alle nye studenter til et møte om hva dette innebærer.
Les mer om skikketsvurdering her.
Søknad og opptakskrav
Oppstart høst.
Du søker om opptak gjennom Søknadsweb. Søknadsfristen er 15.april.
Dersom det er ledige studieplasser etter søknadsfristen vil det være mulig å søke på disse så lenge det er ledige plasser eller frem til senest 15.august.
Opptakskrav
- Grad eller tilsvarende utdanning av minst 180 stp. omfang
- Minimum 60 stp. i KRLE/kristendom og minimum 30 stp. i pedagogikk
- Minst to års relevant yrkespraksis. Kravet dokumenteres med signert attest/tjenestebevis fra arbeidsgiver, som viser omfanget og lengden av arbeidsforholdet. Dokumentasjonen må vise yrkespraksis som til sammen utgjør to år i 100 % arbeid. MF avgjør fra som er relevant praksis.
All dokumentasjon må være lastet opp i Søknadsweb innen søknadsfristen.
MF kan i spesielle tilfeller godkjenne andre dokumenterte kvalifikasjoner som helt eller delvis likeverdig med utdanningsløpet nevnt ovenfor.
Eventuell innpassing av tidligere studier fra MF eller fra andre institusjoner gjøres etter opptak.
Antall plasser
Oppbygning
Studenter med oppstart i partallsår
|
---|
Studenter med oppstart i oddetallsår
6.sem. vår | AVH5045 Masteravhandling i erfaringsbasert master i kirkelig undervisning: (15 stp) | ||
---|---|---|---|
5.sem. høst | K5720 Kristen livstolkning og livsmestring (15 stp) | ||
4.sem. vår | PED5550 Kateketen i kirkerommet med internpraksis (15 stp) | ||
3.sem. høst | PED5520 Kirken som lærende fellesskap (10 stp) | MET5515 Metode Kirkelig undervisning (5 stp) | |
2.sem. vår | K5710 Bibel og formidling med masterarbeid (15 stp) | ||
1.sem. høst | TEOL5580 Ledelse i kirken og ideelle organisasjoner (10 stp) | TEOL5550
|
Beskrivelse av programmet
Samlingsbasert deltidsstudium
Erfaringsbasert master i kirkelig undervisning er et samlingsbasert deltidsstudium der studentene tar 15 studiepoeng hvert semester. Det er normalt tre faglige samlinger i semesteret, hver på tre dager. I de fleste semestrene foregår to av samlingene på MF, mens én er digital. Mellom samlingene arbeider studentene selvstendig med fagstoffet og studiekrav.
Emnene
Emnene har et omfang på 5, 10 eller 15 studiepoeng. De har varierte studiekrav som må oppfylles underveis i semesteret (se emnebeskrivelsene på mf.no). På hvert emne er det formulert hvilket læringsutbytte emnet skal gi, både kunnskaps- og ferdighetsmål. Aktiviteten under samlingene og arbeid med faglitteratur og oppgaveskriving skal bidra til at studentene når disse målene.
Det er opptak til programmet hvert høstsemester. Emneprogresjonen er noe ulik avhengig av om man starter i oddetallsår eller partallsår (noen av emnene undervises bare annet hvert år). Se diagrammer under «Oppbygning».
Masterarbeid
Masterskrivingen er fordelt på tre emner: K5710 Bibelen og formidling med masterarbeid (inneholder 5 studiepoeng masterarbeid), K5720 Kristen tro og livstolkning med masterarbeid (inneholder 10 studiepoeng masterarbeid) og AVH5045 Masteravhandling i erfaringsbasert master i kirkelig undervisning (15 studiepoeng masterarbeid). Til sammen utgjør dette 30 studiepoeng med selvstendig masterarbeid, som er et krav til mastergrader.
Praksis
Programmet er et deltidsprogram tilrettelagt for studenter som er i arbeid. Det inngår derfor ikke en egen praksisperiode i menighet. I stedet er det lagt opp til ulike øvelser og refleksjon over kateketisk praksis gjennom hele studieløpet. Det arrangeres også jevnlige profesjonssamlinger på tvers av kullene der spørsmål som er relevante for kateketpraksis tematiseres.
Undervisningsmetoder og vurderingsopplegg
Arbeidsformer
Gjennom hele studiet arbeider studentene med teologiske, pedagogiske og didaktiske problemstillinger knyttet til katekettjeneste. Det er lagt opp til varierte arbeidsformer: forelesninger, gruppearbeid, praksisøvinger, drøfting av case, selvstudium og arbeid med skriftlige oppgaver. Arbeidsformene skal bidra til å aktivisere studentene og stimulere til læring, refleksjon og selvstendig vitenskapelig arbeid.
MF bruker den digitale læringsplattformen Canvas.
Vurderingsform/eksamensform
Et flertall av emnene har hjemmeeksamen eller faglig oppgave som vurderingsform. MF legger vekt på å bruke vurderingsformer som er tilpasset studentenes studiesituasjon og emnenes egenart og kompetansemål. For å kunne gjennomføre eksamen / få avsluttende vurdering i et emne må man ha oppfylt studiekravene.
På de fleste emnene brukes karakterskalaen fra A (best) til F (ikke bestått). Et par av emnene vurderes med avsluttende vurdering av oppfylte studiekrav og karakteren «Bestått» eller «Ikke bestått». Sensorveiledningen på MFs nettsider klargjør hvilke kriterier oppgaver vurderes etter, og hva de forskjellige karakterene uttrykker (Se «Vurdering av eksamensbesvarelser ved MF (sensorveiledning)») https://www.mf.no/studenter/eksamen/forskrift-og-regelverk/vurdering-av…
Evaluering:
Studenter og lærere deltar i fortløpende evaluering av emnene og studieprogrammet. Dette er en del av MFs kvalitetssystem.
Læringsutbytte
KUNNSKAPER
Kandidaten
- har bred kunnskap om kristen tro, tradisjon og praksis og inngående kunnskap innen utvalgte teologiske disipliner
- har inngående kunnskap om pedagogiske og didaktiske problemstillinger og teorier som er relevante for kirkelig undervisning
- har inngående kunnskap om hermeneutiske problemstillinger knyttet til teksttolkning, undervisning og forkynnelse
- kan anvende tilegnet kunnskap på nye problemstillinger innenfor fagområdet
FERDIGHETER
Kandidaten
- kan drøfte inngående teorier, metoder og praksiser innenfor fagfeltet kirkelig undervisning
- kan bringe praksiserfaringer inn i faglig refleksjon over teologiske og pedagogiske problemstillinger
- kan være en samhandlende og strategisk leder av kirkelig undervisning
- kan reflektere over sin profesjonsutøvelse og over forholdet mellom egen identitet, fag og tro, og bearbeide dette i samspill med andre
- kan gjennomføre et selvstendig, avgrenset forskningsprosjekt under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer
- kan nyttiggjøre seg tidligere utdanning og yrkeserfaring i egen faglig utvikling og kompetansebygging
GENERELL KOMPETANSE
Kandidaten
- kan utøve kritisk refleksjon og etiske dømmekraft i sin profesjonelle praksis
- har evne til å utvikle seg som underviser, leder og fagperson
- kan planlegge og gjennomføre sammensatte arbeidsoppgaver og prosjekter, alene og sammen med andre
- samhandler godt med barn, unge og foresatte
- har evne til å legge til rette for et trygt og inkluderende undervisningsmiljø
- kan drøfte og kommunisere om ulike problemstillinger innenfor fagområdet kirkelig undervisning, både med spesialister og allmennheten
- kan bidra til nytenkning og i innovasjonsprosesser
Fullført studieprogram gir tittelen erfaringsbasert Master i kirkelig undervisning.
Videre studier og karrieremuligheter
Erfaringsbasert master i kirkelig undervisning kvalifiserer for arbeid som kateket i Den norske kirke.
Utdannelsen kvalifiserer også til arbeid i kristne organisasjoner, folkehøyskole og annet tilsvarende undervisningsarbeid.