- Emnekode: PKU501
- Studiepoeng: 20
- Semester: Høst og vår
- Språk: Norsk
Studieprogramtilhørighet:
Pastoralklinisk utdanning, 1. kurs PKU501
Emnet er et kjerneemne i Erfaringsbasert master i klinisk sjelesorg. Emnet kan også inngå i Erfaringsbasert master i praktisk teologi.
PKU501 er sjelesorgfaglig prosesslæring via praksis, refleksjon, teoretisk studium og veiledning. Læringsprosessen skjer individuelt og i gruppe. Programmet er en videreutdanning og fokuserer på følgende læringsområder:
- Kunnskap: Læringsprosesser som fremmer personlig modenhet og selvinnsikt
- Ferdigheter: Læringsprosesser som fremmer sjelesorgfaglig kunnskap og innsikt
- Generell kompetanse: Læringsprosesser som fremmer sjelesorgfaglige ferdigheter, faglig modenhet og personlig integritet
PKU501 er et klinisk og praksisbasert emne hvor det kreves motivasjon til å arbeide med egne læringsbehov og villighet til å utforske egen praksis i prosess og åpen dialog med læringsgruppen og veileder. Omfang (400 timer veiledet læring), struktur og innhold svarer til den høyeste internasjonale standard innen Clinical Pastoral Education (CPE), også når det gjelder krav til veiledernes kompetanse/godkjenning og kvalitetskrav som stilles til kursstedene.
Opptakskrav og forutsetninger
Før opptak til dette emnet må man ha fullført enten cand.theol.-graden (inkludert praktikum), master i teologi / kristendomskunnskap, mastergrad i diakoni eller tilsvarende der sjelesorg inngår i grunnutdanningen. Det kreves to års praksis, normalt fra kirkelig tjeneste.
Videre kreves det at man har forutsetninger for å nyttiggjøre seg en prosessorientert / klinisk læringsmodell og har grunnleggende forutsetninger for å ta hånd om praksisinstitusjonenes konfidenter på en forsvarlig måte.
Opptak skjer etter søknad på eget skjema vedlagt egenberetning m.m., gjennom opptaksintervju og ved godkjenning av opptak ved de respektive kurssteder. Det overordnede ansvar for opptak har MF v/ Programutvalg for Erfaringsbasert master i klinisk sjelesorg.
MF lyser normalt ut PKU-studier i samarbeid med aktuelle kurssteder to ganger i året. Søknadsfrist til MF er 25. april og 25. oktober. PKU-gruppene kan bestå av studenter på alle tre nivå (PKU501/502/503).
Nærmere informasjon om søknadsprosedyre, kursopplegg m.m. finner du her: https://www.mf.no/KOM/kurs-og-kompetanse/pastoralklinisk-utdanning-pku
og ved henvendelse til de respektive kurssteder ved kursleder, eller til MF: teologi@mf.no.
Tilleggsinformasjon om de forskjellige kursvariantene (heltid og deltid)
PKU 11-ukers fulltids studium:
I denne modellen har deltakerne sin kliniske praksis ved eller i tilknytning til kursstedet. Tiden fordeles mellom sjelesørgeriske samtaler og veiledning, egenerfaringsgruppe, didaktisk undervisning og selvstudium. Det som kjennetegner denne modellen er mengden kliniske erfaringer sammenholdt med kort avstand i tid mellom kliniske erfaringer og systematisk refleksjon over disse. Daglige samlinger i PKU - gruppen gir høy læringsintensitet med tanke på samspill og relasjonsdynamikk.
PKU utvidet tidsramme (deltid):
I denne modellen hentes det kliniske materialet fra deltakernes egen arbeidshverdag. Kurs med utvidet tidsramme kan organiseres på ulike måter med tanke på samlingenes lengde og intervallene mellom dem. Samlingene benyttes til veiledning, egenerfaringsgruppe og didaktisk undervisning. Det som kjennetegner denne modellen er at deltakerne samler relevante praksiserfaringer fra sitt arbeid og bringer disse med seg til samlingene i PKU-gruppen. Dette skaper nærhet til egen kontekst.
Ulike typer av PKU- kurs innenfor Erfaringsbasert master i klinisk sjelesorg:
De ulike kurstypene for PKU er likeverdige med tanke på faglig innhold, læringsmål og studiepoeng. Likevel skiller de seg fra hverandre på noen områder. Dette gjelder særlig nivået på og intensiteten i den dynamiske, interpersonelle læringen som skjer i et kurs. Både erfaring og de teorier om gruppelæring som ligger til grunn for PKU- pedagogikken, tilsier at innhold og kvalitet blir et annet når læringsintensiteten øker som følge av de korte intervallene mellom hver gruppesamling. For læring av sjelesorg, som i stor grad har som mål å fremme forståelse av samspill og relasjonsdynamikk, er denne intensivformen av meget stor verdi. Det anbefales at minst ett av PKU-kursene i Erfaringsbasert master i kliniske sjelesorg skal være et 11-ukers fulltids studium.
Om studiet
Studiekrav
Følgende studiekrav gjelder:
- Obligatorisk deltakelse (maks 10% sykefravær) i all undervisning, veiledning,gruppedeltakelse og klinisk tjeneste i samsvar med kursstedets emnehefte
- Obligatorisk innlevering av skriftlige arbeider i følge emneheftet
- Delta i evaluering av emnet dersom det skal dybdeevalueres i det aktuelle semesteret.
Studenter som ikke oppfyller studiekravene, kan ikke få avsluttende vurdering i emnet.
Avsluttende vurdering/eksamen
Studiekravene oppfylles fortløpende og dokumenteres i en samlemappe. Vurderingen er basert på studentens egne læringsmål, evnen til å ta ansvar for egne læringsbehov, deltakelse i programelementene og innlevering av alle obligatoriske notater og oppgaver til samle-mappen. Alle skriftlige oppgaver/notater gjennomgås fortløpende i kurstiden og gjøres til gjenstand for videre læring, enten i gruppe eller i individualveiledning.
Emnet vurderes til «bestått» eller «ikke bestått». Ved kursslutt avgir studenten en skriftlig evaluering etter godkjent mal. Veileder avgir sin skriftlige evaluering etter godkjent mal, fortrinnsvis før siste kursdag, senest 2 uker etter kursslutt. Vurderingen vil også angi hvor vidt studenten anbefales å fortsette studiet til PKU502 nivået. Mal for sluttevaluering er tilgjengelig på forespørsel til MF eller kursstedet.
Læringsutbytte
PKU forutsetter et læringsmiljø som fremmer faglig og personlig vekst og dannelse. Et slikt miljø kjennetegnes av gjensidig tillit, respekt, åpenhet, utfordring, mangfold og kompleksitet.
Læringsområdene i PKU501
Læringsmålene er knyttet til følgende 3 grunnleggende læringsområder: Kunnskap, Ferdigheter og Generell kompetanse. Siden PKU er prosesslæring/klinisk læring over tid, defineres disse tre læringsområder likt for PKU501, 502 og 503, men konkrete læringsmål og vektleggingen av hvert læringsområde vil være forskjellig for de tre trinnene. Læringsområdene vil naturlig gripe inn i hverandre. Mål fra PKU502/503 vil derfor for noen studenter aktualiseres på PKU501.
Programelementer og virkemidler i PKU501:
- En praksisarena som gir adekvate muligheter for klinisk læring/samtalepraksis
- En skriftlig læringskontrakt basert på PKUs rammebetingelser, samt skriftlige målsetninger som avspeiler de generelle målsetningene for PKU501 anvendt på / tilpasset personlige læringsbehov
- En veiledningsgruppe med 5-7 studenter der læringen tar utgangspunkt i studentenes kliniske materiale
- Individuell veiledning
- Undervisning / seminarer av både didaktisk og klinisk karakter
- Gudstjenesteseminar med vekt på forkynnelsens kommunikative element
- Litteraturstudium på min. 500 sider, valgt etter samråd med veileder
- Samtalegruppe som integrerende element, med fokus på de personlige tema som aktualiseres i rollen som sjelesørger og i møte med gruppen og utdanningen for øvrig
Læringsmål
KUNNSKAP
Studenten har:
- god kunnskap om egen trostradisjon og teologi
- kunnskap om hovedretninger innen sjelesorgfaget, historisk og aktuelt
- kunnskap om relevante samfunnsvitenskapelige fortolkninger av menneskelig adferd
- kunnskap om dynamiske faktorer i samspillet mellom konfident og sjelesørger
FERDIGHETER
Studenten har:
- god evne til å initiere, administrere, fordype og avslutte sjelesorgrelasjoner
- evne til en empatisk og aksepterende grunnholdning som sjelesørger
- evne til aktiv lytting og respektfull respons som sjelesørger
- evne til å holde kliniske erfaringer og teologiske kunnskaper sammen på en integrert måte
GENERELL KOMPETANSE
Studenten har:
- god bevissthet om egen identitet og funksjon som sjelesørger i lys av egen historie, personlighet og tro
- god bevissthet om hvordan egen være- og arbeidsmåte virker på andre
- bevissthet om egne mål for personlig og faglig videreutvikling
- evne til å nyttiggjøre seg læring og veiledning i PKU
Litteraturliste
Her finner du lenke til litteraturlisten for emnet.
Deler av litteraturen er tilgjengelig digitalt, annet finnes kun i papirutgaver. Deler av litteraturen kan være tilgjengelig i kompendier som du finner via emnerommet i Canvas.
Du får automatisk tilgang til litteratur som er tilgjengelig digitalt når du sitter på MF.
Ellers får du tilgang ved å logge deg inn på Oria eller bruke "Ekstern tilgang" i bibliotekets databaseliste.
Vedrørende Nasjonalbibliotekets e-bøker:
Pensumlitteratur er ikke tilgjengelig som e-bøker fra Nasjonalbiblioteket!
Når det gjelder annen litteratur er det ofte begrenset tilgang, men studenter kan søke om tilgang ved å komme til MFs bibliotek. Tilgang gis for 8 timer.
Dersom du ikke kan komme til MF, skal det være mulig å søke i sitt lokale folkebibliotek.
Merk at lenken til litteraturlisten trenger noe tid for å oppdateres. Vennligst dobbeltsjekk at du har kommet inn på riktig semester.