- Course code: PKU501
- Credits: 20
- Semester: Autumn and spring
- Language: Norwegian
Study program affiliation:
Clinical Pastoral Education I PKU501
Emnet er et kjerneemne i Erfaringsbasert master i klinisk sjelesorg. Emnet kan også inngå i Erfaringsbasert master i praktisk teologi.
PKU501 er sjelesorgfaglig prosesslæring via praksis, refleksjon, teoretisk studium og veiledning. Læringsprosessen skjer individuelt og i gruppe. Programmet er en videreutdanning og fokuserer på følgende læringsområder:
- Kunnskap: Læringsprosesser som fremmer personlig modenhet og selvinnsikt
- Ferdigheter: Læringsprosesser som fremmer sjelesorgfaglig kunnskap og innsikt
- Generell kompetanse: Læringsprosesser som fremmer sjelesorgfaglige ferdigheter, faglig modenhet og personlig integritet
PKU501 er et klinisk og praksisbasert emne hvor det kreves motivasjon til å arbeide med egne læringsbehov og villighet til å utforske egen praksis i prosess og åpen dialog med læringsgruppen og veileder. Omfang (400 timer veiledet læring), struktur og innhold svarer til den høyeste internasjonale standard innen Clinical Pastoral Education (CPE), også når det gjelder krav til veiledernes kompetanse/godkjenning og kvalitetskrav som stilles til kursstedene.
Opptakskrav og forutsetninger
Før opptak til dette emnet må man ha fullført enten cand.theol.-graden (inkludert praktikum), master i teologi / kristendomskunnskap, mastergrad i diakoni eller tilsvarende der sjelesorg inngår i grunnutdanningen. Det kreves to års praksis, normalt fra kirkelig tjeneste.
Videre kreves det at man har forutsetninger for å nyttiggjøre seg en prosessorientert / klinisk læringsmodell og har grunnleggende forutsetninger for å ta hånd om praksisinstitusjonenes konfidenter på en forsvarlig måte.
Opptak skjer etter søknad på eget skjema vedlagt egenberetning m.m., gjennom opptaksintervju og ved godkjenning av opptak ved de respektive kurssteder. Det overordnede ansvar for opptak har MF v/ Programutvalg for Erfaringsbasert master i klinisk sjelesorg.
Nærmere informasjon om søknadsprosedyre, kursopplegg m.m. finner du her: https://www.mf.no/KOM/kurs-og-kompetanse/pastoralklinisk-utdanning-pku
og ved henvendelse til de respektive kurssteder ved kursleder, eller til MF: teologi@mf.no.
Study requirements
Følgende studiekrav gjelder:
- Obligatorisk deltakelse (maks 10% sykefravær) i all undervisning, veiledning,gruppedeltakelse og klinisk tjeneste i samsvar med kursstedets emnehefte
- Obligatorisk innlevering av skriftlige arbeider i følge emneheftet
- Delta i evaluering av emnet dersom det skal dybdeevalueres i det aktuelle semesteret.
Studenter som ikke oppfyller studiekravene, kan ikke få avsluttende vurdering i emnet.
Final assessment/Exam
Studiekravene oppfylles fortløpende og dokumenteres i en samlemappe. Vurderingen er basert på studentens egne læringsmål, evnen til å ta ansvar for egne læringsbehov, deltakelse i programelementene og innlevering av alle obligatoriske notater og oppgaver til samle-mappen. Alle skriftlige oppgaver/notater gjennomgås fortløpende i kurstiden og gjøres til gjenstand for videre læring, enten i gruppe eller i individualveiledning.
Emnet vurderes til «bestått» eller «ikke bestått». Ved kursslutt avgir studenten en skriftlig evaluering etter godkjent mal. Veileder avgir sin skriftlige evaluering etter godkjent mal, fortrinnsvis før siste kursdag, senest 2 uker etter kursslutt. Vurderingen vil også angi hvor vidt studenten anbefales å fortsette studiet til PKU502 nivået. Mal for sluttevaluering er tilgjengelig på forespørsel til MF eller kursstedet.
Learning outcome
PKU forutsetter et læringsmiljø som fremmer faglig og personlig vekst og dannelse. Et slikt miljø kjennetegnes av gjensidig tillit, respekt, åpenhet, utfordring, mangfold og kompleksitet.
Læringsområdene i PKU501
Læringsmålene er knyttet til følgende 3 grunnleggende læringsområder: Kunnskap, Ferdigheter og Generell kompetanse. Siden PKU er prosesslæring/klinisk læring over tid, defineres disse tre læringsområder likt for PKU501, 502 og 503, men konkrete læringsmål og vektleggingen av hvert læringsområde vil være forskjellig for de tre trinnene. Læringsområdene vil naturlig gripe inn i hverandre. Mål fra PKU502/503 vil derfor for noen studenter aktualiseres på PKU501.
Programelementer og virkemidler i PKU501:
- En praksisarena som gir adekvate muligheter for klinisk læring/samtalepraksis
- En skriftlig læringskontrakt basert på PKUs rammebetingelser, samt skriftlige målsetninger som avspeiler de generelle målsetningene for PKU501 anvendt på / tilpasset personlige læringsbehov
- En veiledningsgruppe med 5-7 studenter der læringen tar utgangspunkt i studentenes kliniske materiale
- Individuell veiledning
- Undervisning / seminarer av både didaktisk og klinisk karakter
- Gudstjenesteseminar med vekt på forkynnelsens kommunikative element
- Litteraturstudium på min. 500 sider, valgt etter samråd med veileder
- Samtalegruppe som integrerende element, med fokus på de personlige tema som aktualiseres i rollen som sjelesørger og i møte med gruppen og utdanningen for øvrig
Læringsmål
KUNNSKAP
Studenten har:
- god kunnskap om egen trostradisjon og teologi
- kunnskap om hovedretninger innen sjelesorgfaget, historisk og aktuelt
- kunnskap om relevante samfunnsvitenskapelige fortolkninger av menneskelig adferd
- kunnskap om dynamiske faktorer i samspillet mellom konfident og sjelesørger
FERDIGHETER
Studenten har:
- god evne til å initiere, administrere, fordype og avslutte sjelesorgrelasjoner
- evne til en empatisk og aksepterende grunnholdning som sjelesørger
- evne til aktiv lytting og respektfull respons som sjelesørger
- evne til å holde kliniske erfaringer og teologiske kunnskaper sammen på en integrert måte
GENERELL KOMPETANSE
Studenten har:
- god bevissthet om egen identitet og funksjon som sjelesørger i lys av egen historie, personlighet og tro
- god bevissthet om hvordan egen være- og arbeidsmåte virker på andre
- bevissthet om egne mål for personlig og faglig videreutvikling
- evne til å nyttiggjøre seg læring og veiledning i PKU
Reading list
Here you can find the reading list for this course.
Part of the literature will be available digitally, while other parts might only be available in paper format. Some of the literature will be available as compendiums, which you can find via the course room in Canvas.
You will automatically get access to literature that is available digitally when you are sitting at MF, otherwise you can get access by using Oria or by using "External access" in the library's list of databases.
Note that it will take some time before link to the reading list is updated. Please make sure that you are looking at the correct semester's reading list.